Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte bara tipsa om en fototävling men det är tydligen inte så lång tid kvar.
http://foto.veidekkebostad.se/tavling/fota-din-bostadsdrom/

Hej !

Nu är jag tydligen lite obildad, vad är viedeckeröd för något ?

För övrigt så är detta den sortens tävlingar jag anser inte bör göras
reklam för, eller ens deltagas i, se villkoren:

Det enda krav vi har på bilden är att den innehåller minst en tydlig (Veidekke) röd detalj och att den är högupplöst (minst 1920×1280 pixlar).

1:a pris: Presentkort på Mio värt 10 000 kr
2:a pris: Presentkort på Mio värt 5 000 kr
3:e pris: Presentkort på Mio värt 2 000 kr

Veidekke Bostad övertar rättigheterna till inskickade bilder och har fri användning- och publiceringsrätt. Bilderna kan komma att användas på vår hemsida och i marknadsföringsmaterial utan att du anges som fotograf. Bilderna kan komma att redigeras.

//MW

Det är ju gräsligt billigt sätt för dem att få tillgång till en hel drös med bra bilder.
Det är ju inte bara vinnarbilderna de får rätt att använda utan ALLA inskickade bilder.

Var och en får bestämma om man vill lämna bort bilder eller inte men det jag reagerar på här är att man inte ens får sitt namn under bilden och att man inte ens har rätt att använda bilden själv efter att den är inskickad.

Veidekke Bostad övertar rättigheterna till inskickade bilder och har fri användning- och publiceringsrätt. Bilderna kan komma att användas på vår hemsida och i marknadsföringsmaterial utan att du anges som fotograf. Bilderna kan komma att redigeras.

Lägg märke till att de övertar rätten till bilden så du kan alltså råka illa ut om du skulle publicera bilden någonstans, t ex här på FS. Detta är professionella fotografers död.

/Frode

Lägg märke till att de övertar rätten till bilden så du kan alltså råka illa ut om du skulle publicera bilden någonstans, t ex här på FS. Detta är professionella fotografers död.

/Frode

Även de kan råka illa ut ifall man hävdar att de fått tag bilden utan upphovsrättsinnehvarans tillåtelse. Bara hävda det ifall det blir problem....

/stefan

Jag har svårt att tro att det där avtalet är juridiskt giltigt. I Sverige går det mig veterligen inte att avtala bort den ideella upphovsrätten. I den ingår t.ex. att upphovsmannen har rätt att styra i vilka sammanhang bilden publiceras, samt att bestämma över hur bilden får redigeras innan publicering.

Bojkott! (Veidekke borde bojkottas helt i Sverige. De kommer hit och konkurrerar ut svenska företag, och sen gör de arbeten med undermålig kvalitet. Se bara på 73an där asfalten måste läggas om på grund av undermåligt underlagsarbete och undermålig asfaltsläggning)

Jag har svårt att tro att det där avtalet är juridiskt giltigt. I Sverige går det mig veterligen inte att avtala bort den ideella upphovsrätten. I den ingår t.ex. att upphovsmannen har rätt att styra i vilka sammanhang bilden publiceras, samt att bestämma över hur bilden får redigeras innan publicering.

Det finns inget som hindrar att man avtalar om att någon ska få rätt att redigera och publicera ens bilder.

Jag har inte läst lagen, enbart vad andra har skrivit på fotosidan tidigare.

Så här står det under ideell upphovsrätt på Wikipedia

Med respekträtt kallas i svensk rätt den del av upphovsrätten, som innebär att upphovsmannen har rätt slippa bli kränkt medelst sina egna verk. Verket får sålunda "icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen". En kränkning av upphovsmannens konstnärliga egenart innebär, enligt lagförarbetena, att man "kränker hans personlighet, sådan den kommit till uttryck i verket". Rätten framgår av 3 § andra stycket upphovsrättslagen, och kan enligt samma paragraf endast eftergivas "såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket."

Med paternitetsrätt eller namngivningsrätt kallas i svensk rätt den del av upphovsrätten, som innebär att upphovsmannen har rätt att bli namngiven då dennes verk används. Rätten framgår av 3 § första stycket upphovsrättslagen, och kan enligt samma paragraf endast eftergivas "såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket."

Hur definierar man vad som är en "till art och omfattning begränsad användning av verket"?

Veidekke skriver "Bilderna kan komma att användas på vår hemsida och i marknadsföringsmaterial", vari där begränsas omfattningen? De kan ju teoretiskt använda en inskickad bild de nästkommande 20, 30, 40, eller 50 åren. Är det ändå att anses vara en till omfattning begränsad användning?

Veidekke skriver "Bilderna kan komma att användas på vår hemsida och i marknadsföringsmaterial", vari där begränsas omfattningen?

Begränsningen är att bilderna bara får användas "på vår hemsida och i marknadsföringsmaterial". Exakt samma typ av begränsning som brukar gälla när man fotograferar på uppdrag av t ex en dagstidning.

Ok, ja vi har väl olika sätt att se på saken. Jag betraktar det som en begränsning i art, medan omfattningen tycks vara obegränsad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar