Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för "Studiopaket"

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Elfving

Avslutat medlemskap
Hello!
Jag är lite sugen på att börja skaffa på mig lite studioprylar, helst något portabelt kit.
Undrar om någon har några bra tips på färdiga "studiopaket", typ 2 blixtar, nåt paraply nån softbox (eller vad man kan tänkas "behöva")

Kan man få tag i något som inte är helt värdo för typ 5000-6000 spänn? Eller är det bättre att köpa lösa delar, lite i taget och satsa på kvaliet? Det är såklart bra om det är grejer som man kan "bygga vidare på" om man säger.

Mvh / Mattias
 
Blixtar är lite som kamerahus. De har speciella fästen för tillbehör som klaffar, softboxar och filter osv. så man köper in sig i system.

Mest tillbehör finns till Bowens och Elinchrom det finns även budgetblixtar som passar Bowens tillbehör.
 
Jag skulle satsa på Elinchromes nya serie D-Lite.Scandinavian Photo har deras D-Lite2 som är på 200Ws för 5495:- med stativ blir det väl en tusenlapp till. Det finns gott om tillbehör till Elinchrome och i mitt tycke har de bra kvalitet. Jag har själv FX400-paketet och funderar på att skaffa D-Lite2 som komplement.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Blixtar är lite som kamerahus. De har speciella fästen för tillbehör som klaffar, softboxar och filter osv. så man köper in sig i system.

Mest tillbehör finns till Bowens och Elinchrom det finns även budgetblixtar som passar Bowens tillbehör.

Mest tillbehör finns nog till Profoto.

Elinchrome kör jag själv med och kan rekommendera dessa system. Bra kvalitét för pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.