Annons

Tips för porträtt utan studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag skulle vilja kunna ta porträttbilder, men vill inte investera i studioutrustning, utan använda det jag har. Kan ni som kan sådant, ge mig (och säkert flera intresserade) några tips om hur undviker de värsta fallgroparna när det kommer till vackra porträtt?

1. Vilken miljö ger störst chans till bra bilder? Finns det dåliga miljöer?
2. Vilket ljus bör man uppsöka? Befintligt inomhus? Utomhus? Sol av eller på? Tid på dagen? Väderstreck?
3. Färgbalans, vad tänka på?

Per.

PS Utrustning borde inte betyda så mycket, men jag har en 50/1.8 som borde kunna funka fint. DS

Ett ljusstarkt objektiv med en effektiv brännvidd av 85 eller 50 mm, bländare 1,4.
En reflexskärm.
Ett fönster med någolunda starkt ljus.

Fotografera ALLTID i raw så att du kan ändra färgbalansen utan kvalité-förlust...

Var gärna mer specifik i vad du undrar över om du har några mer funderingar...

That's it :)

Ett ljusstarkt objektiv med en effektiv brännvidd av 85 eller 50 mm, bländare 1,4.
En reflexskärm.
Ett fönster med någolunda starkt ljus.

OK. Vad använder man som reflexskärm, om man nu inte har någon?

Vad bör det vara för slags ljus ute, för att det ska bli bra? Ska jag verkligen använda en så liten bländare som 1.4? Det låter som ett oerhört kort skärpedjup.

Per.

1. Vilken miljö ger störst chans till bra bilder? Finns det dåliga miljöer?
2. Vilket ljus bör man uppsöka? Befintligt inomhus? Utomhus? Sol av eller på? Tid på dagen? Väderstreck?
3. Färgbalans, vad tänka på?

1. Beroende på stilen och känslan du vill förmedla med bilden. Jag tar mycket porträtt på studentar, bröllop, familj osv. Högtryck med andra ord under våren och försommaren där de vill ha med lite grönska, sol och vatten.

2. Lite beroende på ovanstående. Morgon och kvällsljus har varmare och gulare ljus. Upplevs som mer smickrande. En vanlig dag med lätt skyig himmel, ger ett väldigt fint ljus att plåta i. Stark sol och blå himmel är inte allför kul. Då blir det gärna i skuggan. Jag gillar motljus och använder ALLTID blixt vid porträttfoton utomhus oavsett hur du står. Allt för att lätta upp skuggor och för att ögonen skall få det där lilla extra blänket.

3. Gråkort och RAW. Under efterbehandlingen har jag några makron, som ursprungligen kommer från en fototidning, som förstärker hudtoner, grönska, höst, hav osv. Bara till att välja i verktygslådan och jobba lite med masker.

Testa lite porträttbilder med något av dina längre objektiv. Arbeta på stor bländare och du kommer att "trolla bort" bakgrunden väldigt effektivt.

Med 50:an så kan du få ett ganska kort skärpedjup på en tajt ansiktsbild. Fokusera noga på närmsta ögat. Tänk på att väldigt små ändringar av hur du håller kameran från att du har låst fokus till du knäpper av, märks på skärpan. M.a.o. - Arbeta med rätt fokuspunkt.

Jag tycker det är lättast att vara ganska frikostig med luft runt modellen vid själva fototillfället för att i lugn och ro beskära i efterhand. Till de normala och allmäna bilderna fungerar detta hur bra som helst. Tajta bilder där du medvetet väljer det extremt korta skärpedjupet, då blir det bäst om du beskär redan från början.

OK. Vad använder man som reflexskärm, om man nu inte har någon?

Vad bör det vara för slags ljus ute, för att det ska bli bra? Ska jag verkligen använda en så liten bländare som 1.4? Det låter som ett oerhört kort skärpedjup.

Per.

Ett stort vitt papper eller en vit kartong-skiva funkar utmärkt.
Bäst funkar oftast när det är lite små-mulet.
stor bländare ;) Nja asså 1,4 blir väldigt kort skärpedjup precis som du säger, men de objektiven är extremt skarpa vid nedbländning redan vid 2,8 vilket ger ett lagom skärpedjup... Men möjligheten att använda en så stor bländare som 1,4 gör att du kan få väldigt fräcka effekter i ett så vanligt motiv som en människa...

Vad gäller vitbalansen bör man köra med en fix inställning. Om man låter kameran gissa själv så kan det bli olika vitbalans på olika bilder i serien, vilket blir onödigt krångligt att fixa i efterhand.

Kör man i RAW med fix vitbalans kan man fixa alla bilderna i en batch när man kommer hem. Och som Minita skrev, plåtar man ett gråkort eller nåt annat neutralt så gör man det väldigt lätt för sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar