ANNONS
Annons

Tips för poolfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

underwater

Medlem
Hej!
Jag har precis börjat med undervattensfotografi. För tillfället använder jag mig av kameran nikonos-V och fotograferar i pool då det är is utomhus för tillfället.

Finns det några tips för vad man bör tänka på?

Då jag studerar på gymnasiet och håller på med mitt slutprojekt undrar jag om någon har lust att ta en titt på de bilder jag hittills tagit?

Samt om någon skulle vilja ta med mig på ett fotograferingstillfälle, så jag kan få se hur ni med mer erfarenhet gör?

Hej Malin.
Här på Fotosidan brukar vi UV-fotografer hjälpa varandra med feedback, så ett sätt är ju att du skickar upp dem till poolen undervattensfoto och ber om feedback. Jag med flera med mig hjälper gärna till.

För att följa med ut och fota blir ju lite beroende på var du bor i Sverige.
Du lär dig också väldigt mycket på att studera bilder och analysera både bra och dåliga bilder (enligt din tycke och smak) och ta reda på vad som skiljer dem åt.

På min hemsida hittar du mycket... Bra, mindre bra och dåliga :)
http://jocke.bluepix.se

Med vänlig hälsning,
Joakim Andersson

Hej!
Tack för svaret!
Jag ska lägga upp bilderna, dock är de flesta i pappersform, så ja ska skanna in bilderna först.

Angående om det finns någon möjlighet att följa med på en fotografering så bor jag i Stockholm.

Jag har försökt analysera lite bilder, det enda problemet jag haft är att hitta undervattensbilder som är tagna i en pool, men sen jag började leta här på fotosidan har det gått lättare. Jag ska absolut kolla in dina bilder!

Mvh Malin

Kan bara hålla med Jocke. Lägg upp bilder här så ska du se att du får feedback. Eftersom du fotar analogt så är det viktigt att du själv lägger på minnet vilka inställningar du använt så att du vet vad och hur du ska justera för att få till det bättre.

Helst fotar jag såklart ute, men det händer att jag testar nya prylar eller idéer i GIHs pool som har tider söndag morgnar. Just nu är armen gipsad, men så fort den är hel så ska jag ned och testa lite saker. Vill du hänga med så går det bra.

Jag brukar som sagt inte fota mer än nödvändigt i pool, men lite exempel från ett babysimjobb finns på:
http://www.f64.se/img/divesweden

Och lite blandat lek och test:
http://www.f64.se/img/gih/

Tack för tipsen, de ska jag ta till mig.
Mitt mål är ju också att fota utomhus, men eftersom det än så länge är för kallt fokuserar jag för tillfället på att fota i pool.

Jag hänger gärna med ner nästa gång du ska fota igen.

Mvh Malin

För tillfället använder jag mig av kameran nikonos-V
Jag har alltid beundrat de som lär sig fotografera under vattenytan med "analog" kamera. Själv gjorde jag endast några enstaka försök med en engångskamera innan jag köpte mig en billig digital kompaktkamera med ett relativt billigt hus till. Där är det ju betydligt lättare att testa olika inställningar och få direkt respons och därigenom enkelt prova sig fram. Så om du har tänkt att lägga några säsongers dykning med fokus på uv-foto som rekomenderar jag att se om ekonomin tillåter en pocketkamera med möjlighet att sätta manuella inställningar så du kan testa lite olika bländare och slutartider.

Det finns säkert gamla rävar som tycker att man lär sig bättre med analoga kameror, men så länge man låter bli auto-lägen på de digitala kamerorna så anser jag att man lär sig minst lika bra på digitalt, men det kräver mer diciplin och mindre tvång att faktiskt LÄRA sig med digitalt då man har obegränsat med bildrutor under ett dyk :)

För att få med mig ett par bilder som jag är hyffsat nöjd med krävs det för min del ca 100 bilder under ett dyk. Och då är det på ett par, kanske tre, olika motiv där jag stannat länge under dyket.
Med 36 bildrutor måste man köra lite mer "safe", vilket absolut inte är fel i början, men efter ett tag kanske du vill exprimentera lite mer.

Jo, jag vet, planen är att köpa ett undervattenshus. Dock har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra... Det är ju väldigt dyrt att köpa ett hus till min Nikon d90 kamera, så det är inget man gör som student utan att tänka efter riktigt ordentligt.
Jag ska bara skanna in bilderna, så lägger jag ut dem!
Tack för tipsen

Ska man inte ner så djupt kan det ju vara en bra idé att köpa en kompaktkamera som Canon Powershot D20, Nikon har säkert något liknande.

Jag tror att en vattentät kompakt är helt rätt om målet med fotandet är lek i pool eller minnesbilder från snorkling på semestern.

Om man vill lära sig fota mer seriöst och har sikte på att dyka med kameran, så är det nog mest en dyr omväg. Begränsningarna i en sådan kamera är stora och många om man ska ha den på dyk. Ifall den går att ställa den manuellt kanske det skulle kunna vara något för en dykklubb eller dykskola att använda i pool eller på grunda kursdyk för att testa på uv-foto.

En fråga till de mer kunniga, kan ett sånt här vara tillräckligt för just pool-foto? Vågar man prova med en 5d och 17-40 f4 L?

Kan ju även vara ett alternativ för TS med sin d90...

En fråga till de mer kunniga, kan ett sånt här vara tillräckligt för just pool-foto? Vågar man prova med en 5d och 17-40 f4 L?

Kan ju även vara ett alternativ för TS med sin d90...

Det kan det kanske. Frågan är vad man vill åstadkomma med bilderna. De bilder jag länkade till tidigare ( http://www.f64.se/img/divesweden ) är tagna med en 5DII och en 17-40. Vad man ska vara medveten om är att jag belyst med två feta blixtar på långa armar och det går inte med kameran i en påse. Utan de externa blixtarna hade jag inte fått i närheten av det resultatet.

Påsen i sig behöver inte vara något negativt, även om jag aldrig hört talas om just det märket. Med en EWA-Marine-påse har jag fotat på 30 meters djup och det funkade ok. Lite bängligt, men torrt. Med en större påse går det att använda en blixtskomonterad blixt som funkar drägligt till halvsmå motiv på rätt nära håll. Men makro går inte och för stora saker är det bara befintligt ljus som gäller . Och inte för mycket vidvinkel, eftersom det blir oskarpt och illa genom ett platt glas.

Fast TS skriver ju att målet är att fota ute och inte i pool och då faller nog både påsen och en dränkbar kompakt bort tyvärr.

Som jag känner i dagsläget vill jag fotografera under vattnet på den nivån att jag kommer behöva ett undervattenshus, därför känns det precis som en dyr omväg...

Jag har funderat på en sån där "påse" dock vill jag i såfall köpa från ett känt märke, så man vet att kvalitén är bra, dock kostar även denna en hel del, så för tillfället håller jag mig nog till planen att köpa ett undervattenshus när ekonomin tillåter.

Det kan det kanske. Frågan är vad man vill åstadkomma med bilderna. De bilder jag länkade till tidigare ( http://www.f64.se/img/divesweden ) är tagna med en 5DII och en 17-40. Vad man ska vara medveten om är att jag belyst med två feta blixtar på långa armar och det går inte med kameran i en påse. Utan de externa blixtarna hade jag inte fått i närheten av det resultatet.

Påsen i sig behöver inte vara något negativt, även om jag aldrig hört talas om just det märket. Med en EWA-Marine-påse har jag fotat på 30 meters djup och det funkade ok. Lite bängligt, men torrt. Med en större påse går det att använda en blixtskomonterad blixt som funkar drägligt till halvsmå motiv på rätt nära håll. Men makro går inte och för stora saker är det bara befintligt ljus som gäller . Och inte för mycket vidvinkel, eftersom det blir oskarpt och illa genom ett platt glas.

Fast TS skriver ju att målet är att fota ute och inte i pool och då faller nog både påsen och en dränkbar kompakt bort tyvärr.

Tack för info :)

Nu har jag lagt till en bild till bland mina bilder. Dock verkar det som att jag inte kan lägga till den i bildkritik förrän den 24/2... Någon som har lust att kommentera den innan? :)

"ljusets styrka" är jättesnygg. Har faktiskt inga förbättringsförslag. Som "nybörjare" med analog kamera (omöjligt att se brister på plats och korrigera) och manuell fokus utan mattskiva är du ju fullärd...

Risken är att du blir besviken på dina bilder utomhus senare. Du saknar de delar av utrustningen som de flesta undervattensbilder tas med:

fisheye/extrem vidvinkel för miljöbilder
mellanringar/försättslinser/macroobjektiv för macro/CU-bilder
extern blixt för mer färg och frysa rörelser

Satsa på att fota saker som tångbälte i vågskvalp, större formationer i silhuett, mm. Och för guds skull: fota mer i poolen, jag är övertygad om att du kommer skapa fantastiska bilder av simmare, simhoppare och konstsimmare innan isen hunnit smälta. Jag har även en föraning att du kommer att kunna ta intressanta och ovanliga bilder utomhus med din begränsade utrustning. Bilden skapas i huvudet, som bekant...

Senast ändrad:
Tack för svaret! Dock måste jag göra dig besviken, bilden är nämligen inte tagen med den analoga kameran, utan med en systemkamera genom ett fönster... Bilden kan alltså inte riktigt klassas som undervattensbild, då jag inte befann mig i vattnet. Men jag är ändå nöjd med den och hoppas kunna ta någon liknande när jag själv befinner mig i vattnet.

För tillfället har jag STORA problem med att få rätt fokus när jag fotograferar under vattnet, nikonos-v har ju inte spegelreflektor, så jag ser inte genom objektivet om det är skarpt eller inte, utan jag måste uppskatta hur långt ifrån personen jag är och därefter ställa in objektivet efter det, och då modellen rör på sig blir det ofta fel....

Tack för tipsen om hur det kommer bli när jag fotograferar utomhus sen, så jag inte blir allt för besviken! :)

Nu funderar jag dock på om jag ska köpa ett undervattenshus, då det är riktigt dyrt att fota även analogt.

Ja, smartast är att lära sig ställa in kameran på t ex 1,5m avstånd och sen öva in sig att skatta detta under vattnet, dvs ta alla bilder på detta avstånd under en ganska lång tid. De flesta som fotade med Nikonosen brukade blända ner något fruktansvärt och ställa in kameran på "hyperfokalavstånd", fast inte mot oändligt utan ca 10m och så långt in det gick. Sedan kunde de fota allt så länge det inte var närmre än främre gränsen för skärpedjupet. Nu kommer jag inte ihåg skärpedjupet på 35an (brukar mest användas tilsammans med försättslinser eller mellanringar för att fota extrema närbilder). Vanligast för "vybilder" är Nikonos 20 mm eller ännu hellre den förnämliga 15mm. Men om jag leker med påhittade siffror (har för mig att Nikonosobjektiven har skärpedjupsmarkeringar, så det är ju bara att kolla):

Blända ner till f/22, ställ in skärpan så att skärpedjupet täcker 10m i bortre änden (det kanske blir fokus på 5m). Kolla av främre gränsen för skärpedjupet, vilket kanske blir 3 m. Nu kan du fota allt från "oändligt" till 3 m med acceptabel skärpa... Detta tillvägagångssätt brukade vara hur man förinställde kameran för att s a s vara "skjutklar".

O.T.: Cousteau (som ju var med och utvecklade Calypsophoten, dvs föregångaren till Nikonos I) har berättat att han efter en längre tids fotande upptäckte att bilderna blev oskarpa. Tolkningen var att dykarna hade vant sig vid brytningsfelet och kompenserade för den skenbara bilden, dvs de skattade det riktiga avståndet och ställde in optiken därefter, emedan optiken utsattes för samma brytningsfel som ögat och alltså behövde ställas in på det skenbara avståndet för att ge en skarptecknad bild.

Men slutligen vill jag rekommendera att skaffa någon/några av mellanringarna och/eller CU-försättslinser som finns till Nikonos 35a. Borde gå att hitta för ingenting idag. Köp även till en extern blixt med synksladd och blixtarm (säkert också jättebilligt...). Dykning i våra vatten innebär ofta begränsad sikt och att ligga bland "grönsakerna" och fota allt smått är enligt min mening något av det roligaste som finns, åtminstone på östsidan. Och just med Nikonosen är det faktiskt enklast...

Det enda jag vet om UV är att man skall vara EXTREMT noggrann med sin utrustning.
Vi hade en som visade UV-bilder på klubben & han hade råkat ut för 1 sandkorn i tätningsringarna till sin Nikonos. Sedan var det kört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar