Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för Mingelfotografering..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cepan91

Avslutat medlemskap
Hej, jag har nu varit "provanställd" som mingelfotograf på en krog, och är där från kl 22:00 - 02:00 och fotograferar krog/nattklubbs aktiviteterna..
Har varit där 2 helger nu och tycker själv att jag fått till hyffsade bilder iaf, men skulle vilja ha lite mer tips från mer "erfarna" här ute.. t.ex vad jag bör tänka på när det gäller slutartider/bländartider och ISO känslighet osv..
Använder oftast "Profil/natt" läget på min Nikon D60 och det är svårt att få skarpa bilder på dansgolvet under ganska mörk omgivning med mycket skiftande/blinkande ljus, ljuset blir lixom utdraget vilket ger en bra effekt men personerna blir oxå svåra att tyda ibland när dom rör sig..
Tacksam för tips på hur jag kan förbättra mig innom detta område, bara mata på med förslag =)

Tack på förhand.
 
Läs på lite hur bländare, slutartid och iso fungerar i teorin och applicera detta när du provar. Detta i kombination med en extern blixt borde ge dig det du behöver. Detta förutsätter någon form av mindre automatiskt läge på kameran.
Altså ställ din bländare, slutartid och iso så allt runt om blir bra. Använd sedan din blixt för att få bra exponering på objektet. Du kan också prova att synca blixten på andra ridån. Mer om detta i din manual.
 

Tack för tipsen!
Men jag är ganska ny som fotograf och har väll inte läst på så noga i manualen heller, men det där du skrev om ställa ner styrkan på blixten, hur fungerar det ?
Tänkte först att ställa kameran på M, och ställa upp slutartiden för att få skarpast möjliga bild med blixt, men får då bara bilder i "dagsljus", blir för ljus bild helt enkelt. Skulle det gå om jag använder en kort slutartid men sänker blixtens effekt för att få bra, skarpa mingelbilder ?
 
Nja, du ska/kan ha relativt lång slutartid, plus blixt, lite beroende på vad du vill med bilden. Du måste försöka plugga lite manual plus bländar/blixt/slutartidsteori om du ska få nån ordning på bilderna. Annars får du mer eller mindre förlita dig på slumpen. Till det tillkommer en hel del tester, träning och experimenterande.
Det positiva är att det bli minst 100ggr roligare när du har koll på allt.
 
Nja, du ska/kan ha relativt lång slutartid, plus blixt, lite beroende på vad du vill med bilden. Du måste försöka plugga lite manual plus bländar/blixt/slutartidsteori om du ska få nån ordning på bilderna. Annars får du mer eller mindre förlita dig på slumpen. Till det tillkommer en hel del tester, träning och experimenterande.
Det positiva är att det bli minst 100ggr roligare när du har koll på allt.

Jo det blir det ju såklart, tack för tipsen, får ta o läsa vidare om det här, i manualen bl.a. har väll varit lite lat antar jag..
 
Nja, du ska/kan ha relativt lång slutartid, plus blixt, lite beroende på vad du vill med bilden. Du måste försöka plugga lite manual plus bländar/blixt/slutartidsteori om du ska få nån ordning på bilderna. Annars får du mer eller mindre förlita dig på slumpen. Till det tillkommer en hel del tester, träning och experimenterande.
Det positiva är att det bli minst 100ggr roligare när du har koll på allt.

Lånar tråden lite, hoppas någon ser detta även om tråden är relativt gammal! Skall även jag kanske ta mig an det här med vimmelfotografering åt Husaren i Skövde. Dock är detta ej säkert men möjligheten finns om jag är sugen :)

När ni pratar om lång slutartid plus blixt, vad menar ni med lång slutartid då? är det ~1/20-60 eller är det runt ~1/2-1/20 ? Blir det inte skakningsoskärpa från handen då? Eller fryser man ansiktena om man kör blixten på första ridån med en längre slutartid? Har inte möjlighet att pröva just nu heller så därför frågar jag! Vad har ni för optik/utrustning vid dessa uppdrag? Själv har jag bara:

Canon EOS 40D

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Canon EF 50mm f/1,8 II

Canon Speedlite 430EX II

Isåfall har man väl 18-55 med sig, men räcker det? Det är ju ändå kitoptik med inte världens största bländare..

Tack på förhand!
 
Har bara fotat lite mingelbilder, men mitt tips är att köra på ca 1/30 iso ~800 lagom bländare (detta är iof helt beroende på hur ljuset i situationen ser ut, men det var lagom på de ställen jag har fotat vimmel) och sen en extern blixt. blixten vinklad snett uppåt och lite åt sidan, ingen ohmi.

Då kan du fortfarande leka med "diskoljuset" i bakgrunden men ändå få skarpa och fina motiv på människor.
 
Har bara fotat lite mingelbilder, men mitt tips är att köra på ca 1/30 iso ~800 lagom bländare (detta är iof helt beroende på hur ljuset i situationen ser ut, men det var lagom på de ställen jag har fotat vimmel) och sen en extern blixt. blixten vinklad snett uppåt och lite åt sidan, ingen ohmi.

Då kan du fortfarande leka med "diskoljuset" i bakgrunden men ändå få skarpa och fina motiv på människor.

Så det krävs nästan en extern blixt för mingelfotografering då ? Vad kan en sån ligga på i pris ? Olika antar jag men har själv inte så gott ställt just nu så en av de billigare prisklasserna ?
 
Det finns enkla, externa blixtar som ger bättre ljus än den inbyggda och kostar få kronor. Tyvärr ger de ofta samma hårda, "raka" ljus som en intern blixt. Om du uteslutande fotar mingelbilder i taskigt krogljus bör du nog ha en "fullsize"-blixt med någorlunda avancerade inställningsmöjligheter. Sen krävs förstås att du pluggar blixt-teori och övar upp dig på att använda den. Tricket för att få bra bilder i mörker är att kombinera olika typer av indirekt ljus med "slow sync" och andra finesser. Det tar såklart lite tid att lära sig men resultatet kan bli smått häpnadsväckande.

För ett par-tre tusen får du en "instegsmodell" typ Nikon SB600. Personligen tror jag en sådan räcker långt för dina behov. Vill du ha mer att växa i (och ännu fler finesser) går SB800 att hitta begagnad för ungefär samma pris. Då får du en betydligt bättre ljusbild på köpet. Med reservation för att den kan kännas otymplig på ett litet hus som D60.
 
Det finns enkla, externa blixtar som ger bättre ljus än den inbyggda och kostar få kronor. Tyvärr ger de ofta samma hårda, "raka" ljus som en intern blixt. Om du uteslutande fotar mingelbilder i taskigt krogljus bör du nog ha en "fullsize"-blixt med någorlunda avancerade inställningsmöjligheter. Sen krävs förstås att du pluggar blixt-teori och övar upp dig på att använda den. Tricket för att få bra bilder i mörker är att kombinera olika typer av indirekt ljus med "slow sync" och andra finesser. Det tar såklart lite tid att lära sig men resultatet kan bli smått häpnadsväckande.

För ett par-tre tusen får du en "instegsmodell" typ Nikon SB600. Personligen tror jag en sådan räcker långt för dina behov. Vill du ha mer att växa i (och ännu fler finesser) går SB800 att hitta begagnad för ungefär samma pris. Då får du en betydligt bättre ljusbild på köpet. Med reservation för att den kan kännas otymplig på ett litet hus som D60.

Okok, ska kolla upp det där lite närmare, hade helst sett att det gick o få till utan några externa blixtar..
Har en ganska dum fråga nu kanske men tyckte faktiskt det verkade funka hyffsat bra igårnatt när jag jobbade. Jag tänkte på det där med en extern blixt och rikta den uppåt.. testade rikta kameran uppåt, eller åt sidorna.. fokuserade och tryckte av. Men precis efter att jag tryckt av riktade jag snabbt kameran mot folket jag ville ha med.. Fick då ganska så skarp bild med snygga ljuseffekter och bra ljus förövrigt.
Är detta en teknik som fungerar ? Hann inte testa det mycket alls för det var senare mot slutet jag började meka med den idén, men fick två bra bilder med den tekniken.. (För att få slippa extern blixt tänkte jag på, om det var en möjlig lösning)
 
När jag fotade vimmel för första gången (förra helgen) så blev det riktigt fina resultat! Lärde från en annan fotograf som var med och de inställningarna jag körde med var: 1/2-1/4 i slutare och 5,6 i bländare... Iso var nere på 200.
Blixten var inställd på bländarautomatik och 0,0 i blixtkompensation.

Utr:
Kamerahus: Nikon D300s
Blixt: Speedlight SB900
Objektiv: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Rätta mig om något låter fel då jag är en nybörjare.
 
När jag fotade vimmel för första gången (förra helgen) så blev det riktigt fina resultat! Lärde från en annan fotograf som var med och de inställningarna jag körde med var: 1/2-1/4 i slutare och 5,6 i bländare... Iso var nere på 200.
Blixten var inställd på bländarautomatik och 0,0 i blixtkompensation.

Utr:
Kamerahus: Nikon D300s
Blixt: Speedlight SB900
Objektiv: Nikon AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Rätta mig om något låter fel då jag är en nybörjare.

har fotat massa vimmel förut och Använde i stort sätt samma inställningar :) Brukade dock ha en liten papperslapp (vet att det låter som värsta luffartaktiken) över blixten somm jag fälde upp ner efter behov, det är mycket smidigare en bouncer och blixtkomp. + att det går snabbare :)

Sen är väl det viktigaste att vara trevlig mot de man fotar (även om de är dryga) försök få dem att känna sig "trygga" då blir det oftast naturligt och snyggt.

Ett annant tips för alla som fotar åt internet sidor (med krav på deadline och massa bilder) är att skriva presets i PS och sen köra alla bilder genom PS för "uppiffning" :)
 
har fotat massa vimmel förut och Använde i stort sätt samma inställningar :) Brukade dock ha en liten papperslapp (vet att det låter som värsta luffartaktiken) över blixten somm jag fälde upp ner efter behov, det är mycket smidigare en bouncer och blixtkomp. + att det går snabbare :)

Sen är väl det viktigaste att vara trevlig mot de man fotar (även om de är dryga) försök få dem att känna sig "trygga" då blir det oftast naturligt och snyggt.

Ett annant tips för alla som fotar åt internet sidor (med krav på deadline och massa bilder) är att skriva presets i PS och sen köra alla bilder genom PS för "uppiffning" :)

Har dock hört om denna papperslapp förut, en förenklad version på: A Better Bounce Card ;). Kanske något man skulle prova som bouncecard när man plåtar lodrätt?
 
Tack för alla svar :) Skaffade mig en extern blixt: Nissin Speedlite Di622 som fungerar rätt så bra bland mingel :)
Brukar dock köra auto/natt, porträtt inställningar på kameran.. tycker själv det blir dugliga bilder iaf, går ju alltid få bättre :)
Kolla gärna in http://www.mastmagasinet.com/mingelbilder.php
Från och med "24 Oktober" / "Fredagsmys" och "07 November" har jag jobbat och fotat där, sen varannan vecka framöver.
Vad tycker ni ? Några fler tips nu när ni sett tidigare resultat ?
 
vimmelfoto

Hej, efter att ha tittat igenom dina bilder tycker jag absolut att du har blivit duktig, ett litet tips kan vara att be dina "objekt" att ställa/sätta sig två och två och fota dom från midjan och uppåt.Det kan även vara uppskattat att skriva namn till bilderna så besökarna ser vilka det är som har varit på stället.
Jag fotograferar för www.aveny.se i göteborg och har gjort så ett tag. Ett annat tips kan vara att gå in i curves i photoshop och dra ner lite av det röda ljus som lätt blir vid långa slutartider, Unsharp mask är också ett bra verktyg för att få upp skärpan lite grann!

Lycka till!

Vänligen, Gustaf
 
Okok tackar :)
Alla uttragna färger ger lite effekt tycker jag men det blir ibland på tok för mycket, men ska kolla lite i Photoshop =)
Btw riktigt fina bilder du med, vad använder du för kamera/tillbehör ?
 
Tack så mycket.

Canon 40d
Tokina 12-24 f4
Canon 20-35 f2.8

canon 430 ex II

Brukar ligga på bländare 3.5 - 5.6.
Iso 200-800 ibland även 1000 - 1250
slutartider därefter, när möjlighet finns så tycker jag att 1/6 eller 1/10 är optimalt. P.g.a. IR ljus så tvingas jag dock ofta att ligga på slutartider runt 1/30 och uppåt.

Kan vara bra att överge autoläget och börja köra manuellt, mycket lättare att kontrollera resultatet på bilderna.
 
Kan vara bra att överge autoläget och börja köra manuellt, mycket lättare att kontrollera resultatet på bilderna.

Jo, ska börja köra lite mer manuellt, har gjort det på endel bilder, men är ganska ny inom "fotobranschen" så att säga..

Tänkte på en annan sak, min Nissin Speedlite blixt drar så in i hel***e med ström, måste köra med två uppsättningar batterier, alltså 8st AA batterier varje kväll för att det ska fungera bra..
Något tips på en liknande blixt (Nissin Speedlite Di622) men som käkar mindre mängd batterier ? Det är extremt jobbigt, för bild resultaten blir inte alls bra efter ett tag, får ingen fokus, inte rätt styrka på blixt eller nånting.. Och vad kan det vara som drar så mycket ? Är det bara efter alla foton man tar eller är det när man vrider o vänder på blixten vilket jag gör ofta beroende på bakgrund/omgivning osv.. Tänkte om den drar mer vid ett visst tillfälle som jag kanske kunde låta bli med, eller iaf inte göra lika ofta
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.