Annons

Tips för Mingelfotografering..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Go morgon, tänkte bara dela med mig om hur jag har kört... har fotat vimmel i ca 5 år fram och tillbaka.

Jag har en Canon 350D + Sigma 17-35mm 2.8-4.5 och en Canon Speedlight 580II ... anser att man ska billiga saker på krogen, för det är väldigt lätt att få öl eller annat över sig (har hänt några gånger)
Inställningar jag kör på kameran är M, Iso=400 och sen försöker jag ligga på 17mm för att kunna gå så nära som möjligt, annars finns det risk att folk springer framför. bländaren lägger jag till 98% på 2.8 och sen kör jag mellan 1/3 - 1/30 slutare.
Blixten kör jag på ca 60grader (nästan helt rakt upp)

Jag anser att detta ger dom bästa bilderna där jag har fotat och kunden har varit mycket nöjd. Men man får ju testa sig fram och bara leka,
 
Jag körde mitt första mingelfotojobb igår kväll för smirnoff, och vill bara ge ännu en tips för lite schyssta bilder.

Använd extern blixt med rear curtain flash och ca. 1 sek slutartid. Då fångar man rörelsen från dansande människor/ ljus som rör sig i bakgrunden, men sitt motiv är stilla.

Bara ett tips. Alltså typ:

1 sek slutar, ca. f 5.6, iso 200, rear curtain flash, TTL, gärna bouncad på tak/vägg mm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.