Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bildhantering i Kubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:

Skillnad Ubuntu och Kubuntu?

Vad jag hittar är det skrivbordsmiljön som skiljer (Gnome respektive KDE). Men på något ställe fann jag att Kubuntu skulle passa fotografer bättre...

Någon som vet och kanske kan rekommendera!

Helst kör jag bara Linux, men jag vill ju att allt ska fungera, och de flesta program får gärna ligga i programpaketet. Övrigt ska vara sjukt enkelt att installera, uppdateringar ska ske automatiskt osv.

Och jo, hur med NTFS i K(Ubuntu)?

Vad jag vet skiljer det inte något annat mellan Ubuntu och Kubuntu. Har du hört något lite bättre om Kubuntu så ta den. Efter uppdateringen till version 7.04 så är katalogiseringsprogrammet F-Spot uppdaterat. Det var en lite för gammal version i 6.10.

Vad gäller NTFS är det ungefär som innan. Read-only fungerar kalas. Däremot är det fortfarande problem med skrivning. Man skriver inte ACL:er på rätt sätt har jag för mig.

Det är inga problem att göra så med hårddiskarna som du säger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.