Annons

Tips för bildhantering i Kubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Hej alla glada Kubuntu-användare! (Eller för den delen andra Linux användare som har tips som fungerar i Kubuntu). Jag tänkte vi kunde försöka skriva ner lite tips om smidiga sätt att behandla bilder i Kubuntu eller program som passar till Kubuntu (GIMP kanske?). Själv vill jag nämligen lära mig hur jag kan utnyttja Kubuntu på ett effektivt sätt i min bildbehandling.

Någon som vet hur jag kan öppna Minoltas RAW-filer i GIMP? Man måste skaffa stöd för det någonstans va?

(För er som undrar se www.kubuntu.com för mer info)
 
Har det kommit kalibreringsprogram ännu för Linux så att man kan använda sin Spyder? Har Gimp fått stöd för 16 bitars färg ännu? Längtar tillbaka till Linux.
 
marcus_karlberg skrev:
Bara sådär spontant eller för att det är bättre än DCRAW?
Ufraw använder dcraw för konverteringen. Dcraw är ett kommandoradsprogram i sig självt, det har inget grafiskt gränssnitt.
 
niklasl skrev:
Har det kommit kalibreringsprogram ännu för Linux så att man kan använda sin Spyder? Har Gimp fått stöd för 16 bitars färg ännu? Längtar tillbaka till Linux.

Jag tror fortfarande man är rätt rökt vad gäller kalibrering och Linux. Som tur(?) är har jag en laptop som inte går att kalibrera iaf. :-/

Cinepaint (http://film.gimp.org/) finns bland de installerbara paketen, iaf under Ubuntu. Jag har dock inte provat den själv ännu.

Jag använder Bibble Lite till rawkonvertering och brusreducering, Gimp för redigering och f-spot till organisering. Det fungerar bra.
 
niklasl skrev:
Har det kommit kalibreringsprogram ännu för Linux så att man kan använda sin Spyder? Har Gimp fått stöd för 16 bitars färg ännu? Längtar tillbaka till Linux.

Ja det finns kalibreringsprogram men jag tror inte att något har stöd för spyder
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_color_management

Nej Gimp har inte stöd för 16 bitars färg ännu, grrrr
Näste version kommer åtminstone ha stöd för färghantering

johan
 
jag använder picasa för katalogisering för tillfället men är lite inne på att testa digikam fast jag är lite allergisk mot kde-program men låt oss INTE starta någon gnome kontra kde debatt
 
Bildhantering i Kubuntu? Var i Afrika ligger det nånstans? Myggnät och djungelolja kanske är ett tips?
 
Jag kör Bibble http://www.bibblelabs.com/ tillsammans med Kubuntu. Funkar förträffligt. Jag kan behandla mina NEF filer, ta bort damm fläckar, ta bort brus med Noise Ninja. Behöver egentligen inget annat, vill jag göra något mer avancerat med bilderna så duger GIMP bra.

/j
 
Hoppas min fråga är relevant för tråden, annars får ni kasta ut mig :)

Skillnad Ubuntu och Kubuntu?

Vad jag hittar är det skrivbordsmiljön som skiljer (Gnome respektive KDE). Men på något ställe fann jag att Kubuntu skulle passa fotografer bättre...

Någon som vet och kanske kan rekommendera!

Helst kör jag bara Linux, men jag vill ju att allt ska fungera, och de flesta program får gärna ligga i programpaketet. Övrigt ska vara sjukt enkelt att installera, uppdateringar ska ske automatiskt osv.

Och jo, hur med NTFS i K(Ubuntu)?

Jag kan ta kort hur jag vill göra. Har i dag en disk med dualboot, XP och Fedora. Jag köper en ny disk och lägger den som master.
Den "gamla" disken lägger jag som slav.

På nya disken installerar jag Ubuntu eller Kubuntu. Den gamla disken vill jag då nå från nya op:t.
Kommer jag kunna göra det utan att trixa?

Hoppas jag inte blev för otydlig i mina frågor, och hoppas att någon känner för att svara :)


edit: stavning.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.