Annons

Tips för att highlighta brunt öga i svartvitt foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tordan69

Medlem
Hejsan, hoppas detta forum är passande för min fråga.
Jag tänkte ge min fru ett foto där jag passar in en bild av ett av mina ögon med en bild av vår sons ena öga. Tänkt svart bakgrund, två mindre bilder med kanske en tunn vit ram runt varje. Ögonen skall sitta symmetriskt som om de är från ett ansikte. Undrar om någon förstod det där, haha.
Till slut tänkte jag försöka göra det hela i svartvitt förutom iris som jag vill ha kvar i färg. Jag har blåa ögon och junior har bruna.
Jag har sett olika metoder för detta på Moderskeppet (är nybörjare) så min fråga handlar mest om ni har några tips på hur man kan få till en bra kontrast mellan det mörka, bruna ögat och den svartvita omgivningen? Jag antar att jag får leka och testa för att se om det överhuvudtaget blir något bra resultat men vill försöka undvika de mest givna fällorna ni kan komma på.
Till att börja med är jag inne på att själva fotona skall vara av makrotyp för att ha god upplösning eftersom det blir rätt så inzoomat.
Som nummer två antar jag att bra ljus vid fotograferingen är ett måste för att kunna få fram kontrasterna mellan huden och iris.
Som nummer tre misstänker jag att man behöver manipulera bilden för att öka kontrasten.
Tänker jag rätt, och i så fall, hur gör jag enklast för att få till det?
 
hmm

Hej! är inte helt säker på att jag förstår vad du vill göra men kort sagt, stoppa in ett öga från en färgfil i en sv fil?
i så fall kan man ju som du sa göra det på flera olika sätt.
tex duplicera bakgrundslagret -> omvandla till sv- teknikerna skiljer sig mellan cs2 och cs3 osv -> sen är det bara att lägga en mask på det svartvita lagret och måla fram det underliggande ögat. ett problem kan vara om du inte har så mycket ljus i ögonen. dvs ogonvitan är för mörk i det svartvita lagret vilket leder till att du blir tvungen att kräma på ganska mycket med hue/saturation på det underliggande lagret för att locka fram det bruna ordentligt. då kommer det se mäkta konstigt ut.
en lösning i så fall kan vara att dodga fram ögonvitan ordentligt i det svarvita lagret.
pröva att öka kontrasten med levels. ->snäva ihop de svarta och vita reglagen lite och flytta det gråa i mitten tills du får en bra balans.


mhh, spretigt svar på spretig fråga :) lycka till.
 
Lol, kanske var svårförståelig fråga, men ditt svar känns hjälpsamt. Vet inte om det är tillåtet att länka, men en moderator får väl skrika om jag bryter mot någon regel. Moderskeppet är min inspiration till detta projekt. Titta på ögat här http://www.moderskeppet.se/photoshop/presenter/passe.php
Tänk sedan ett till foto fast av en annan persons andra öga lagt bredvid detta. Alltså två separata bilder bredvid varandra i en fotoram. Bilderna ligger naturligtvis i samma fil ;)
Vet inte om det är bästa lösningen men det får lite experimenterande visa.
Min fundering är inte om själva kompositionen utan hur man får iris att stå ut på ett bra sätt, speciellt i ett brunt öga och det har du nog hjälpt till med.
För att ge ett till svar till mig själv så finns det en del tutorials på Youtube som hanterar ögon...
 
ah, okej. då är det som jag beskrev ett bra sätt.
om du vill ha den där lite överdrivna känslan så ska du använda hue/saturation ( ctrl+U ) på ditt bakgrundslager, eller igentligen en kopia av det så du inte förstör det och sedan ändra blandningsläget för bästa effekt.

lycka till igen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.