Annons

Tips för arbetsflöde vid bildimport

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin.B

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en entusiast som känner att jag blir mer och mer insnöad på det här med foto för var dag som går. Jag har en liten fundering gällande det här med bildimport i datorn.

På det stora hela känner jag bara att jag inte riktigt vet vilket arbetsflöde jag ska ha för detta och undrar då hur ni andra gör. Jag har på gammal vana tidigare importerat bilderna med Apples verktygsprogram bildinsamling och efter det dragit över dem till Lightroom. Detta känns ganska ineffektivt, så nu har jag testat att importera direkt till Lightroom istället. Jag antar att det är så de flesta gör, eller är jag helt ute och cyklar?

Sedan är det så att jag just nu fotar RAW+JPEG och Lightroom gömmer automatiskt mina JPEGs. Detta är ju mest praktiskt för mig och det verkar som att JPEGen hänger med ner i papperskorgen när jag raderar bilder i Lightroom. Hur brukar ni göra med utrensning av dåliga bilder? Brukar ni importera allt från minneskortet in i Lightroom, sedan göra en rensning av dåliga bilder, och därefter påbörja arbetet på dem?

Jag vet att mina frågeställningar kanske skulle kunna ses som onödiga, men jag känner att det hade varit kul att få lite input och någon att bolla med när det gäller det här.

Tack på förhand!

Importerar allt med LR, med profilkorrigering och nytt filnamn. När förhandsvisningar är gjorda kollar jag igenom dem. Trycker X för bilder som jag direkt vill slänga, och betygsätter bilderna jag vill ha. Shift + X gör samma sak (ange som avvisad) men hoppar därefter fram till nästa bild.
Oftast betygsätter jag med siffran 3 för de som jag vill använda från omgången, 2 för bilder som kanske kanske är bra och 4/5 för bilder som jag vill ha med, men som samtidigt är såpass bra att de passar att lägga upp i en portfolio/500px.

Därefter slänger jag X bilderna med ⌘ + backspace.
Lägger på nyckelord, placerar bilderna på kartan.
Den börjar jag se om bilderna kan passa in i ”grupper” ur framkallningssynvinkel, tex 8 bilder från en plats med ett visst ljus. Då kan jag fixa till en bild och kopiera in dessa inställningar på resterande 7 bilder. För att spara tid.

När jag ser att bilderna är säkerhetskopierade så kopplar jag loss laddaren från kameran och tömmer minneskortet i kameran.

Photomechanic är ett tips om du fotar sånt med stora bildserier; sport, fåglar, bröllop... (extremt) mycket snabbare än Lightroom på att förhandsgranska, betygsätta, sortera, tagga... sedan kan du ta dina utvalda bilder vidare till Lightroom för att bearbeta dem.

Jag gör något liknande som första steg. Jag importerar allt och lägger på en enkel preset och profilkorrigering vid importen. Sedan klickar jag mig igenom alla bilder med shift+x för sånt som ska kastas och shift+p (pick) för det som ska sparas. När det är gjort så döljer jag alla svartflaggade bilder och sätter gemensamma nyckelord för alla vitflaggade bilder på en gång. Sedan lägger jag till ev. individuella nyckelord och titel/bildtext om det är motiverat.

Därefter är det framkallamodulen. Jag lägger lite mer krut på bilder som ska visas eller publiceras. Ev. kan jag behöva hämta upp någon svartflaggad bild. Ibland skapar jag samlingsuppsättningar eller samlingar för att få ytterligare lite ordning. När jag är nöjd med allt och sett att backupen har gått igenom så raderar jag minneskortet samt alla svartflaggade bilder från disken.

Jag har testat Photomechanic och visst är det betydligt snabbare att jobba med. För mig har dock behovet att spara några minuter inte motiverat att lära mig ett program till, och dessutom ta en kostnad till. Men nu drar fotbollssäsongen igång igen och Photomechanics snabbhet tillsammans med funktionerna ”code replacement” och att bara importera bilder utvalda i kameran ju grymt smidigt, så det lär bli en ny värdering av PM igen snart :)

Jag håller med om Photomechanics snabbhet. Kör alltid import och sållning genom det ofta nyckelord också. Om du inte är lika stressad eller inte sållar så hårt är värdet av PhotoMechanic inte så stort. Men för mig har det sparat mycket tid i arbetsflödet. Oftast går jag igenom bilderna från ett bröllop två gånger för att sålla. Om det tar en halv sekund extra i lightroom att bläddra bland bilderna och det är 3500 bilder så är det två timmar jag sparar på att använda PM.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto