Annons

Tips för amatör på fotouppdrag "Porträtt"

Produkter
(logga in för att koppla)

Ria

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har blivit tillfrågad om jag kan ta företagets personalfoton. Och det ser jag som en rolig utmaning, ett sätt att lära känna fler personer här och samtidigt få lite omväxling i arbetsuppgifterna.

Förfrågan har jag fått för att jag alltid har kamera med mig, i bland får till lite annolunda bilder på fester och sammankomstr och att jag har tid över. Men jag kan egentligen ingenting om utrustning, ljus osv. Kameran jag främst har tillgång till är en Konica Minolta Dimage Z5.

Hur tar jag dessa så bra som möjligt? Jag förväntas ta vanliga "passfoton" som jag själv vill få naturligare än de straffångefoton som finns i dag, samt minst ett "action-foto" på var och en av samtliga anställda. Då handlar det om både kontorsfolk och verkstadspersonal i deras arbetsmiljöer.

Hur gör jag en enkel fotostudio med ljus och bakgrund? Hur får jag fram allas personligheter rent psykologiskt? Hur får jag variation i action-bilderna på kontorsfolket? Alla kan ju inte prata i telefon eller hänga vid kopieringsmaskinen? Här tror jag förstås att personernas eget engagemang kan vara avgörande.

Kan ni ge tips och viktiga saker att tänka på? Jag kommer även starta en ny tråd om ett annat uppdrag jag vill ge mig in i, behöver tips där med!

Tack på förhand!

/Maria
 
En enkel sak du kan göra med ljus är bygglampor till porträttfoto om du inte vill kosta på dig så mycket pengar för uppdraget. Det enda man ska tänka på är att bygglampor är kallare än blkixtar (3000K jämfört med 3200K) Det finns massor av artiklar man kan läsa om hur man sätter upp ljuset. Där finns även bilder på hur dom har gjort.

http://www.modellbilder.se/article.php?id=40

Actionbilderna är ju givna för dom som arbetar i verkstaden. Fråga bara vad deras roligaste moment är på verkstadsgolvet. Vänta tills dom komemr till det momentet/maskinen och då tar du lite olika bilder i olika vinklar. Personalen på kontoret är ju det gammla vanliga. Vid koiperingsmaskinen, telefonen, vid skrivbordet osv osv. Har inga direkt nya konkreta ideer. Chefen för stället kan ju få en liten speciell bild typ någon som i denna artikel nedan:
http://jzportraits.home.att.net/chapter-05.html
Det gör ju att han känns lite emr speciell. Det är ju trots allt honom man ska fjäska för ;)

Hoppas at man hjälpte till med något!
Lycka till!
 
Tack för kommentarer och länkar! Tar gärna emot mer tips i det här ämnet och för mitt andra fotouppdrag i den andra tråden också!

/Maria
 
Ria skrev:
Tack för kommentarer och länkar! Tar gärna emot mer tips i det här ämnet och för mitt andra fotouppdrag i den andra tråden också!

/Maria

I´m here to help. =)
Jag är också nybörjare men jag har läst mig till en del nu. Synd att det inte syns på bilderna jag tog i helgen bara :(

http://85.197.139.167 <-- "gallery/portfolio 1" bilder som togs i helgen.

Det är svårare än man tror. Skulle vilja åka på en fotokurs med just ljussättning och hur man ska hantera kameran (inställningar för vissa effekter m.m.)
 
Ria skrev:
Jag förväntas ta vanliga "passfoton" som jag själv vill få naturligare än de straffångefoton som finns i dag, samt minst ett "action-foto" på var och en av samtliga anställda. Då handlar det om både kontorsfolk och verkstadspersonal i deras arbetsmiljöer.

Att ta bilder av typen studio porträtt har jag ingen erfarenhet av, men väl av att fota folk i arbete, när saker sas. går sin gilla gång.

Det tar tid, många människor måste vänja sig vid att du springer där med kameran. Det är lite som gatufoto, man måste smälta in och bara vara, det blir ofta tråkigt om du försöker "regissera". Räkna med att behöva gå upp i ljuskänslighet, det är ofta betydligt sämre belysning än man tror på verkstäder, kontor är oftast betydligt bättre ljussatta. Glöm bort den inbyggda blixten, den duger i stort bara som upplättningsblixt i solsken eller motljus, använd en riktig blixt när du behöver det. Låt gärna slutartider "dra iväg" lite grann, det kan förstärka känslan av "action", liv o rörelse. En person gåendes i en typisk kontorskorridor med en mapp under armen, fångat med precis lagom rörelse-oskärpa kan bli jättestiligt. Fota mycket, bränn iväg många foton och räkna med att slänga bort det mesta, i synnerhet vid lite längre slutartider då mycket kommer att bli oskarpt, det är bla. i detta "bildkastande" som digitalkameror kan ha en fördel, du ser lite av resultatet direkt och kan kasta o ta om.

Tänk också lite på vad det är för firma, vad säljer ni, vilken image du skall förmedla. Vad är ni bra på och vad väljer man inte ta med. Är det "tuffa grabbarna" med svets o vinkelslip, försök då få kraftfulla bilder med eld, rök o gnistregn. Är det mer "tekniskt finlir", försök då att fånga det så att just "det" kommer fram. Zooma in, gå minst ett steg närmare, är ett universalråd som funkar även här. Ansiktsuttryck är också viktigt, fotar du någon som tar i så att overallen nästan spricker, då bör det också synas i ansiktsuttrycket på bild.
 
Strandhagen skrev:
En enkel sak du kan göra med ljus är bygglampor till porträttfoto om du inte vill kosta på dig så mycket pengar för uppdraget. Det enda man ska tänka på är att bygglampor är kallare än blkixtar (3000K jämfört med 3200K) Det finns massor av artiklar man kan läsa om hur man sätter upp ljuset. Där finns även bilder på hur dom har gjort.

Vilka typer av blixtar är det du syftar på här?
De blixtar vi sätter på kameran ligger på över 5000K i färg-temperatur vilket då är kallare/blåare ljus än till exempel en vanlig glödlampa på 3200K där även bygg-ljuset borde hamna.
 
Porträtt

Gjorde själv ett jobb i fredags där jag plåtade 46 porträtt på 2 timmar :D Det gick undan...

Jag satta upp en pall med en vitmålad vägg bakom och till höger om personerna. Ca 30 grader till vänster om personerna satta jag en stor softbox som enda ljuskälla mot personen. Använde en Interfit i300 på ca 1/4 effekt. 1/100s och f/5.6. Satte ett raster mot bakgrunden (1/8 effekt) för att göra den vitare. Ville inte få överstrålning så jag fläskade inte på.
Körde AWB och RAW såklart :D

Blev riktigt bra tycker jag :D
 

Bilagor

  • johan_hällström.jpg
    johan_hällström.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,759
Senast ändrad:
Porträtt forts.

Jag försökte också variera mig med hänsyn till vilken typ av person jag plåtade :D Inte helt lätt med den snabba tidplanen menmen :D
 

Bilagor

  • karin_rosén.jpg
    karin_rosén.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,749
Denna tjej var otroligt stel. Jag sa till henne att dra händerna genom håret och titta samtidigt på mig. Detta blev resultatet :D Detta blir hennes porträtt...
 

Bilagor

  • sofia_persson.jpg
    sofia_persson.jpg
    43.4 KB · Visningar: 1,690
Re: Porträtt forts.

PatrikAdolfsson skrev:
Jag försökte också variera mig med hänsyn till vilken typ av person jag plåtade :D Inte helt lätt med den snabba tidplanen menmen :D

Hur fick du till det fläktade håret då?
Det beskrev du aldrig. Hur gör ni för att få ner slutartiden i studio. Det blir ju så lätt rörelseoskärpa tycker jag. Med mina två bygglampor och med gråa väggar så får jag slutartider på kanske 1/20 eller mer. Ibland upp till 1,3sek. Knepigt!
 
Vi använde en fön till att fläkta håret. Tänk på att använda kyla och inte värme på fönen :D

Med blixtar får jag snabba tider. Har aldrig provat B-ljus. Men det går väl att dra upp de rätt rejält? Blir ju dock lite vcarmare i studion..
 
Det jag har sett är att pupillerna blir mycket mindre i b-ljus, eftersom det lyser konstant med samma ljusstyrka. Smaksak om man gillar det eller inte.
 
Re: Porträtt forts.

PatrikAdolfsson skrev:
Jag försökte också variera mig med hänsyn till vilken typ av person jag plåtade :D Inte helt lätt med den snabba tidplanen menmen :D

Du måste ju va de kvinnliga kollegornas favoritfigur just nu om du kallar det där passbilder. :) Kanske de manliga också för den delen...
 
PatrikAdolfsson skrev:
Nu är jag ute på hal is men...

Borde inte en lampa på tex 300W och en blixt på 300W ge samma tider?

Patrik
Ja, en lampa brinner med sina w hela tiden medans en blixt krämar ut allt under en bråkdel av en sekund. Därför måste det gissningsvis till flera 1000 watt bygglampor för att kunnas jämföras med en 300Ws blixt. Kanske är jag också på tunn is nu, men men.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.