** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tips för amatör på fotouppdrag "Porträtt"

Produkter
(logga in för att koppla)
Det måste ju finnas något samband mellan lixt kontra fast lampa. Om man har t.ex. en blixt på 300Ws så måste man ha en lampa på XXX watt för att få motsvarande effekt. Någon expert på ämnet? Kanske skulle fråga Janne?

För att få fram antalet kontinuerliga Watt (W) ur Ws värdet måste man väl dividera Ws med tiden (s). Om du har en 300Ws blixt som brinner av på 1/1000 sec (0,001 s) borde det motsvara ett kontinuerligt ljus som avger 300/0,001 = 300000 W

Om du bara vill räkna på totalt ljusbidrag och slutartider vid kontinuerligt ljus (dvs om du inte använder blixten för att frysa rörelser) kan du ta effekten på din lampa gånger slutartiden för att se hur stark blixt du skulle behöva för samma effekt. Dvs, foto på 1/250 med en 500W lampa skulle motsvaras av att plåta med en 2 Ws blixt (500*1/250 = 2).

edit: Skillnaden är att du genom att öka slutartiden kan öka ljusbidraget från kontinuerligt ljus, en 500W lampa på 1/15 sec motsvarar en 33Ws blixt (500*1/15 = 33,33..), medan bidraget från blixten är oberoende av slutartiden så länge du använder slutartider längre än kortaste synktiden (din 2Ws blixt från första exemplet ger fortfarande samma låga ljusbidrag på 1/15 sec som på 1/250).

Senast ändrad:
PatrikAdolfsson skrev:
Nu är jag ute på hal is men...

Borde inte en lampa på tex 300W och en blixt på 300W ge samma tider?

Patrik

Jag har inga exakta siffror i huvudet, men jag har hört och läst att motsvarande fastljus till det du nämner handlar om c:a 4-5000W.

Av praktiska skäl är det då enklare med blixtar pga att det både blir väldigt varmt samt att en vanlig 10A-säkring inte håller så länge med den effekten på ett fast ljus...

//Peter

Jag har inga exakta siffror i huvudet, men jag har hört och läst att motsvarande fastljus till det du nämner handlar om c:a 4-5000W.
En fastljuslampa på 4500W levererar samma ljusbidrag som en 300Ws blixt om du plåtar på 1/15 sekund (4500*1/15 = 300Ws). Vill du ha snabbare slutartider än så stiger wattantalet som du behöver på fastljuset snabbt.

Senast ändrad:
1/15s är inte mycket att hänga i granen om man jämför med runt 1/1000s som en blixt brinner av på... =o)

måste ju bli billigare i längden med blixtljus än fastljus + elräkning... hehe. =o)

//P

PatrikAdolfsson skrev:
Nu är jag ute på hal is men...

Borde inte en lampa på tex 300W och en blixt på 300W ge samma tider?

Patrik

Att en lampa slukar 300 Watt går inte att direkt översätta till vilken ljusstyrka du får ut. Nu jämförde du blixt och lampa men du kan inte ens förutsätta att två olika typer lampor har samma ljussyrka vid samma Watt.

Skillnaderna kan bero på hur effektiv reflektorn är och armaturens verkningsgrad samt materialet i glödtråden.

Det finns mätare för att mäta ljusstyrka om man är osäker. ANSI-Lumen tror jag enheten är, finns säker fler enheter för detta som med allt annat.

Ok. Med all dessa fakta så kanske någon kan tipsa om ett bra blixtpaket till vettigt pris nu så här lagom till att gubben i rött ska banka på dörren :D

Strandhagen skrev:
Ok. Med all dessa fakta så kanske någon kan tipsa om ett bra blixtpaket till vettigt pris nu så här lagom till att gubben i rött ska banka på dörren :D

Profoto´s "sverigepaket" svinbra, kompakta kvalitetsblixtar med kanonsnyggt ljus och stort tillbehörsutbud.

Elinchrom "Style FX to go 5" prisvärt paket som även detta har stort tillbehörsprogram.

Båda dessa paket är en bra och pålitlig utgångspunkt för många års trevligt studioarbete.

//Peter

:) Har läst denna konversation med stort nöje, även om det har varit lite över mitt huvud... Tackar för tips!

/Maria

Strandhagen skrev:
Ja, Anders. Du såg ju vad "kaffebrus" 300Ws Starfoto blixtar gick för under söndagen! Om man inte har för sig att hålla på 8 timmar om dan och 40 timmar i veckan så tycker jag att det är rätt prisnivå på studioutrustning. Att det sen var lite problem med IR blixtutlösaren kan vi ju inte skylla den tillverkaren på. Kanske är lika bra att köra med fast kabel tills man får råd att köpa radiolänk till blixtarna.

Det rent tekniska kan jag inte hjälpa dig med, men det går att göra något annat än bara dom vanliga porträtt.
Be t.ex. objekten ta med någon sak dom använder i sitt fritidsintresse/hobby och få det med på bild. Ett tennisrack, en målarpensel, ett vattenpass för kontorskillen/tjejen som snickra hemma osv.
Blir lite annorlunda bilder som visar på lite mera personligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar