Strandhagen
Aktiv medlem
Det måste ju finnas något samband mellan lixt kontra fast lampa. Om man har t.ex. en blixt på 300Ws så måste man ha en lampa på XXX watt för att få motsvarande effekt. Någon expert på ämnet? Kanske skulle fråga Janne?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PatrikAdolfsson skrev:
Nu är jag ute på hal is men...
Borde inte en lampa på tex 300W och en blixt på 300W ge samma tider?
Patrik
En fastljuslampa på 4500W levererar samma ljusbidrag som en 300Ws blixt om du plåtar på 1/15 sekund (4500*1/15 = 300Ws). Vill du ha snabbare slutartider än så stiger wattantalet som du behöver på fastljuset snabbt.Jag har inga exakta siffror i huvudet, men jag har hört och läst att motsvarande fastljus till det du nämner handlar om c:a 4-5000W.
PatrikAdolfsson skrev:
Nu är jag ute på hal is men...
Borde inte en lampa på tex 300W och en blixt på 300W ge samma tider?
Patrik
Strandhagen skrev:
Ok. Med all dessa fakta så kanske någon kan tipsa om ett bra blixtpaket till vettigt pris nu så här lagom till att gubben i rött ska banka på dörren
Ja, Anders. Du såg ju vad "kaffebrus" 300Ws Starfoto blixtar gick för under söndagen! Om man inte har för sig att hålla på 8 timmar om dan och 40 timmar i veckan så tycker jag att det är rätt prisnivå på studioutrustning. Att det sen var lite problem med IR blixtutlösaren kan vi ju inte skylla den tillverkaren på. Kanske är lika bra att köra med fast kabel tills man får råd att köpa radiolänk till blixtarna.Strandhagen skrev:
Ok. Med all dessa fakta så kanske någon kan tipsa om ett bra blixtpaket till vettigt pris nu så här lagom till att gubben i rött ska banka på dörren