Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för amatör på fotouppdrag del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Ria

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag fortsätter att fråga om lite tips.

När jag har löst problemet om personalfotograferingen har jag blivit tillfrågad om jag kan fotografera lite av deras möbler som står i en offentlig miljö. Jag har sett tidigare bilder som en fotograf har gjort och jag vet inte om man nu tror att jag ska kunna ta lika snygga bilder som en professionell yrkesman gör. Förmodligen försöker man spara in pengar och visst kan man säga att man får det man betalar för.

Men om vi bortser från det för tillfället, jag gillar utmaningen!

Förfrågan har jag fått, som jag skrev i porträttfototråden, för att jag alltid har kamera med mig, i bland får till lite annolunda bilder på fester och sammankomster och att jag har tid över. Men jag kan egentligen ingenting om utrustning, ljus osv. Kameran jag främst har tillgång till är en Konica Minolta Dimage Z5.

Jag ska fotografera i en lokal med mycket ljus från olika lampor och spotar. Det ska både vara översiktsbilder för att få en känsla om miljön, bilder bara på möblerna och även lite detaljbilder för att få lite känsla för linjerna och formerna.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Tips? Idéer? Tänk? Vill gärna vara den som klarar skivan och inte tjejen som säger "Nja, det klarar jag nog inte..."

Tack på förhand!

/Maria
 
Jag har bara ett litet tipps, som inte har så mycket med dina frågor att göra.
Göm inte att ha folk i bilderna. aldrig helt tomma lokaler. naturligt vis kan du ta bilder på endast möbler, men utan mänsklig närvaro (personer, eller bara t.ex. en tidning på bordet, kaffe kopp osv.) så kan du klippa ut bilderna ur IKEA katalogen! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.