Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Casper69

Medlem
Har fotat kite tre gånger nu med ett nytt Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM.
Tycker bilder inte alls blir lika bra samt sätter fokusen lika bra som på mitt 70-200 4L.
Tycker jag sätter fokusen, men det ser ut som att den är en bit bakom åkaren i vattnet.
Har läst om nya objektiv med bakfokus och har behövts fixas av Canon eller är det jag som är värdelös och gör nått fel.
Har provat det mesta, IS på/av, IS 1 och 2 (panorering), olika bländare, One shot/AI Focus/AI Servo.
Nån som har nått tips?
Ett exempel:
 

Bilagor

  • 2008_08_30_3150_webb.jpg
    2008_08_30_3150_webb.jpg
    18.2 KB · Visningar: 580
Långt håll och motljusblänk kan vara svårt för AF. Stäng av IS och kör med centrumpunkten och AI-Servo, gärna serier upp till tio bilder på max bps...
 
Har du testat om den har problem med back- eller frontfocus? Du kan testa att fota med vinkel mot t ex en linjal och sen se ifall skärpan hamnar där du fokuserade.

Det finns även speciella dokument du kan ladda hem gratis och sedan skriva ut som är speciellt framtagna för att testa fokuseringen.
 
...
Du kan testa att fota med vinkel mot t ex en linjal och sen se ifall skärpan hamnar där du fokuserade.

Linjal är inget bra att testa mot för AF kan låsa på vilket millileterstreck som helst som ligger bakom fokuspunkten.

Har för mej att det handlar om en 40D med LiveView och då är det mycket enkelt att kolla fokus genom att sätta upp ett svart kryss på en plan vit vägg och fokusera med AF i LiveView mot och sen kolla manuellt med LiveView och skärpan behöver justeras framåt (bakfokus) eller bakåt (framfokus).
 
Japp, det är en 40D.
Provade AF med Liveview och den funkade bra, behövde inte ändra manuellt.
Tack för tipset.
Ska prova ett sånt där fokustest också.
Fast det verkar som det är mig det är fel på, fick huvudbry när det var så lätt med 70-200 4L objetivet.
 
Du bör prova på motsvarande brännvidd och motivavstånd, för det kan tydligen också spela roll.

Dessutom kan man få konstiga resultat av rörelsen i vågorna. Kameran kan tolka dem annorlunda än vad man hade tänkt sig.
 
Stabiliserar även bilden som AF-sensorn har att arbeta med. Det ökar sannolikheten att AF träffar rätt i första inställningsförsöket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.