Annons

Tips av objektiv till rallyfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

STi

Aktiv medlem
Går i tankarna att updatera min kameraväska lite. Med ett telezoom 70-200 eller liknande.
Går i tankarna på ett Canon EF 70-200 4L,
men misstänker att bländare 4 kanske är lite högt. Men det är tyvärr så att plånboken säger stopp till ett köp av ett objektiv för mer än 6000:-

Vad för objektiv hade ni köpt om ni skulle ha ett bra telezoom för rallyfoto?



MvH Jimmie
 
Det finns andra märken än Canon, kolla på Sigma.
Det fungerar bra att fota skotercross med Sigma 70-200/2.8 så rally borde funka. OK den är inte lika snabb i fokusen som Canon men det räcker för de flesta och den e betydligt billigare.
 
jonasforsgren skrev:
Det finns andra märken än Canon, kolla på Sigma.

Men det du föreslår kostar ju 50% mer än den budget som trådskaparen angivit...

Min gissning är att bländare 4 räcker till rally sommar- och dagtid. Det räcker i vart fall till racing.

Är budgeten tight blir det nog svårt att hitta något bättre än det som Jimmie funderar på.

Mvh
Anders
 
Ett annat alternativ är 24-105f/4L is usm då man
oftast kommer rätt nära ändå på rally.Då slipper du stå och byta objektiv om du hammnar riktigt nära oftast går man ju omkring testar
olika platser damm och snörök i kameran är inte så kul.
6 tusen räcker inte men spara en tusing till så
räcker det till ett beg.
Mvh Jonas
 
Jag fotade rally i höstas, och jag använder Canon 70-200f4 med ett enbent stativ, och det var inga problem med att det var för ljussvagt.

Mvh/Bengt-Åke
 
Vad kostar det Sigman objektivet du tänker på?
Har du någon länk?

Det kommer att bli ett köp av ett begagnat objektiv. för max 6000-7000:- vilket är då bäst?
 
Hur blev dina bilder med Canon optiken?
Var inga problem med att det var ljussvagare?
Är det ett skarpt och snabbt objektiv.

Är relativt ny på det här, har bara fotat i ett halvår. Så jag vet inte redigt vad som är bäst.
Det enda jag vet är att jag vill ha bra skarpa bilder men vill inte lägga ut en hel förmögenhet på optiken.
 
Har redan ett Tamron SP AF 28-75XRDi så behovet av ett sådant zoom objektiv är inte så stort.
Behovet är att jag inte alltid kan stå så nära vägen pga avspärrningar och dylikt, behöver då lite mer zoom för att få bra bilder. Som jag själv upplever det.

Är Canon 70-200 4L's fokus snabb och exakt?
Får bilderna bra skärpa? Är det objektivet bättre eller sämre än mitt Tamron?

Hade ni köpt det begagnat om ni var i min sitts eller hade ni köpt något annat objektiv
inom 6000-7000:- ?



MvH Jimmie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.