Annons

Tips ang. Fuji S2 Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

freka586

Aktiv medlem
En bekant funderar på att köpa en begagnad Fuji S2 Pro, och jag tänkte passa på att få lite goda råd från folk här.

* Vad är lämpligt pris för
* Praktiska tips/kommentarer/noteringar?
* För/nackdelar jfr med ex. D50 och D70?

Kameran är tänkt att användas till allt-i-allo bruk, alltså inte enbart porträtt/landskap/actionfoto eller ngt.
 
freka586 skrev:
En bekant funderar på att köpa en begagnad Fuji S2 Pro, och jag tänkte passa på att få lite goda råd från folk här.

* Vad är lämpligt pris för
* Praktiska tips/kommentarer/noteringar?
* För/nackdelar jfr med ex. D50 och D70?

Kameran är tänkt att användas till allt-i-allo bruk, alltså inte enbart porträtt/landskap/actionfoto eller ngt.

Fujis S2 har mkt bra bildkvalite, med fantastiskt dynamiskt omfång.
Den ær mkt långsam, både i skrivhastigheten, och i sekvenstagning.
Den har ett två delat batteri system, lite krångligt. Sæmre batteri tid æn d50/d70.
Atuofokus ær ca den samma hos dessa kameror.
Likværdiga brusnivåer.

Om jag inte var beroende av hastighet, och var villig att lægga slantarna på bra objektiv så hade jag kørt på en S2'a, om den var i fint skick och med ok batterier!
 
Han kommer säkert att bli nöjd med den kameran.
Jag har nu använt en sån i flera år och jag är mycket nöjd med den.

Långsam skriver Christian.
Allt är relativt, men jag har använt den både för en del sportfoto och annat och visst kan den vara snabbare men..här är det samma hysteri som inom megapixelracet. Hur såg det ut på den analoga sidan utan att man köpte till motor, winder eller vad allt nu hette.

Bruset är helt ok t.o.m på iso 1600.

Priserna på begagnade hus verkar ligga i trakterna 5-6000:- .
 
Kan bara flika in med förgående talare...
Har en S2 pro och tycker den är underbar! Bildkvaliten är fantastisk och särskilt det dynamiska omfånget...

Har fotat en del Med D50 och Canons D300 också, men skulle inte byta min S2:a mot nån av dom.

Visst den kanske kan ses som lite långsam, men jag tror mest att det handlar om träning. Känns som att ju mer man fotar med den desto mindre "långsam" tycker man den är. Det handlar mycket om timing och det är något som man kan jobba upp avsevärt genom träning.

Jag fotar fåglar och allt möjligt med min och det funkar jättebra!

Kan bara rekommendera den! Men han bör skaffa bra laddningsbara batterier, så kommer han inte känna att det är något fel med batteritiden heller...

M.V.H. Johan Runesson
 
Jag har jobbat med D1, D100, S2, 20d, 1d, och nu med 1d mark II.

Och i jæmnførelse med de andre førutom D100 så ær S2'an Vældigt långsam.

Men , som sagt, det ær en superb kamera i øvrigt.

Alltså, vill man ha hastighet så finns bættre kameror.
 
Förutom att vara långsam, plågsamt långsam vad det gäller raw så äter den batterier.
Bildresultatet är bra men den har även moireproblem med Linjer/frekvenser där dessa inte ses på exv en d70. Hudtoner blir mycket snygga med S2
Mikael
 
Jag har också en S2 och är otroligt nöjd, stadig i handen och bra bildkvalite, även i 12mp läget. Kan skicka exempel bildet till dig om du vill se hur de högre ISO ser ut.

Mvh
 
Malla skrev:
Hur är S3an jämfört med S2, skillnader? snabbare?

Ska väl egentligen inte uttala mig då jag aldrig ens hållit i en S3:a... Men jag tror jag har nummret av tidningen Foto då dom testade den och där klagar dom just på att den är relativt långsam. Fuji använder en ny sorts sensor i den jämfört med S2:an så omfånget ska vara ännu bättre (det fick riktigt bra betyg). Så bildkvalitén ska vara topp, men tyvärr ska den vara rätt långsam.
Men allt är ju relativt...

M.V.H. Johan Runesson
 
freka586 skrev:
En bekant funderar på att köpa en begagnad Fuji S2 Pro, och jag tänkte passa på att få lite goda råd från folk här.

* Vad är lämpligt pris för
* Praktiska tips/kommentarer/noteringar?
* För/nackdelar jfr med ex. D50 och D70?

Kameran är tänkt att användas till allt-i-allo bruk, alltså inte enbart porträtt/landskap/actionfoto eller ngt.

Någon som vet skillnaderna är nog Wiwi Aronsson. Medlem här...Hon har/hade en utav vart..s2 - s3

Jag hade en S3...Den ska vara värd att byta upp sig till från S2 speciellt idag när den är på det pris den borde vart från början.

Saknar faktiskt omfånget från den i min D2x.
 
Funderade lite... S3:an har ju funnits ett tag, ingen som hört något om en S4:a? Känns som Fuji snart borde vara på gång med en ny digital systemare...

M.V.H. Johan Runesson
 
Enligt en på Fujifilm som jag talade med så ska en S4 presenteras i höst. Han sa att han sett specarna, men ville inte säga något mer. Hoppas det stämmer.
/
Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.