Annons

tips ang.bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

lovely_rita

Medlem
hej!
jag är rätt ny med att fixa bilder som jag fotat digitalt (digtialsystem) men kan photoshoprätt bra. däremot har jag glömt en del med upplösning osv vilket jag skulle vilja ha tips om!

1. vad är det jag ska tänka på angående hur bilden ser ut på datorn och sen hur den blir när man skriver ut den? för ibland kan det ju bli att den ser helt annorlunda ut jämnfört med när man skriver ut bilden. varför blir det så och hur undviker man det?

2. vad ska man tänka på när det gäller upplösningen så att bilden blir i rätt storlek? osv.

hoppas nån god själ kan hjälpa mig med sina kunskaper! eller länka till nåt bra svar som handlar om just det här. fick en länk förut men ingen som direkt svarar på det jag undrar...

lovely_rita skrev:
1. vad är det jag ska tänka på angående hur bilden ser ut på datorn och sen hur den blir när man skriver ut den? för ibland kan det ju bli att den ser helt annorlunda ut jämnfört med när man skriver ut bilden. varför blir det så och hur undviker man det?

Om du kalibrerar skärmen så kommer den att visa bilden likadant som när du får den utskriven på labb eller tryckt i en tidning.

En riktig kalibrator kostar någon tusenlapp, men har du Photoshop så har du också programmet Adobe Gamma (i Kontrollpanelen). Med det programmets hjälp kan du kalibrera någorlunda.

Magnus, det är väl inte rätt.
En skärm kan ju ge fler färger/dynamik än papper. Däremot om man softprofar i programmet så får man på ett ungefär hur det ska bli.
Jag har själv inte fått rätt på detta. Å andra sidan använder jag nikon capture som inte har soft proofing (eller hittar jag inte den funktionen). Fattar inte varför detta programmet inte har något sådant!
/tj

Thomasis skrev:
Magnus, det är väl inte rätt.
En skärm kan ju ge fler färger/dynamik än papper. Däremot om man softprofar i programmet så får man på ett ungefär hur det ska bli.

nu pratar jag inte om finlir utan om att få hyffsat rätt kontrast, färg och ljushet. Då är Adobe Gamma bra. Då blir det inte käpprätt åt skogen.

tack! provade det där o jag förstod mig inte riktigt på det men det kommer väl...

nån annan som kan komma med upplösnings-frågan? bilderna jag skriver ut blir ofta mindre än tänkt o pixliga. har jag arbetat med dom i fel format?

lovely_rita skrev:
nån annan som kan komma med upplösnings-frågan? bilderna jag skriver ut blir ofta mindre än tänkt o pixliga. har jag arbetat med dom i fel format?

Det är viktigt att du inte plockar bort pixlar. Rutan "Ändra storlek/Image size" kan vara livsfarlig.

Använd "Print preview" i arkivmenyn för att styra storleken på bild vid utskrift.

känns som att mycket hänger ihop med vad man använder sig av för bild o vad man skriver ut den på?

ex. fixar jag just nu inscannade fotografier o skriver ut dem på en vanliga utskrivare...

är det stor skillnad mot fotolabben?
ska man vända sig till dom så säger dom kraven för att kunna skriva ut?

lovely_rita skrev:
känns som att mycket hänger ihop med vad man använder sig av för bild o vad man skriver ut den på?

ex. fixar jag just nu inscannade fotografier o skriver ut dem på en vanliga utskrivare...

Vanliga bläckstrpleskrivare kan ge fantastisk kvalitet. Men det krävs två saker:
- Att du tagit bilden rätt och skannat rätt.
- Att du använder rätt papper i skrivaren. Måste till "fotopapper" för att det ska

är det stor skillnad mot fotolabben?
ska man vända sig till dom så säger dom kraven för att kunna skriva ut?

Resultatet blir väldigt lika mellan labb och egen skrivare om man gör allt rätt. Labben kan sällan fixa till en dåligt skannad bild om du inte är beredd att betala ett proffslabb.

okej.. jag tycker att jag uppfyller kraven för att bilden är tagen rätt, jag kanske har en dålig scanner eller nåt för oavsett hur jag ändrar bilden i utskrivningsformat blir den pixlig o oskarp, jag har även provat att skärpa den.

kan det vara så att jag ändrade bildens storlek i skala som gör att den blir såhär när den skrivs ut? har för mig att det kan påverka.

men samtidigt, om jag behandlar bilden i dens naturliga storlek (vilket är väldigt stor) så blir den väl pixlig likaså när jag skriver ut den för att den måste anpassa sig efter pappret?

vad är det jag missar egentligen? aaaah!

Imagesize dialogrutan i Photoshop är rätt bra att använda för att se hur stor en inscannad eller bild från kameran kan bli i tryck.

Vanligaste upplösningen som krävs för finare tryck är 300dpi och om du ej ändrar upplösning på bilden kan du se hur stor bilden kan bli i cm m bibehållen kvalitet. Större bildfil = större storlek i tryck är möjligt.

Bilderna från kameran är i RGB-läge men när de ska tryckas måste de ändras till CMYK, separeras därför behövs kalibrering mellan skärm och skrivare eller tryckmetod. Men själva separeringen gör kanske ev tryckeriet/repro åt dig?

Som karin antyder måste du kolla om du skannat i hög upplösning? Kolla under stolek på "bild/bildstorlek/image size" hur många pixlarlar eller MB bildfilen är.

Du kanske skannar i webbupplösning? Tänk på att det krävs fler pixlar för utskrift än skärm.

hur ändrar man från rgb till cmyk? gjorde det en gång i skolan men har glömt bort..

tack så mycket för alla svar, uppskattar verkligen att ni lägger ner tid på mina frågor.

jag tror att det egentliga problemet är min skrivare... för jag har gjort som ni säger o resultatet är densamma med era svar har gjort mig lite klokare hur man får rätt format osv.

förresten vad är dpi? är det samma som ppi?

lovely_rita skrev:
hur ändrar man från rgb till cmyk? gjorde det en gång i skolan men har glömt bort..

Bild/läge. Men det är bättre att du låter tryckeriet ändra till cmyk om du inte har en kalibrerad skärm och tryckeriets profiler.
Till webb, fotolabb och egen utskrift behövs inte cmyk. Det är bara för fyrfärgs offset.

förresten vad är dpi? är det samma som ppi?

Dpi (dots per inch/punkter per tum) är hur tätt en skrivare kan skriva sina bläckpluttar. En vanlig fotoskivare skriver med 1440 dpi eller mer.

Många blandar ihop dpi och ppi, även i programvaror och tidningar. PPI (pixels per inch/pixlar per tum) beskriver hur tätt pixlarna sätter. Jag brukar kalla det pixeltäthet.
Det viktiga är hur många pixlar bilden har totalt eftersom pixeltätheten kan ändra hur som helst.

När du visar en bild på skärm spelar pixeltätheten ingen roll. Hur du än ändrar kommer bilden visas likadant eftersom skärmen bara kan visa bilden med ett visst avtänd mellan pixlarna.

Vid utskrift och tryck spelar däremot pixeltätheten roll. Man brukar säga 200-400 ppi för utskrift och 300 ppi för tryck. Hamnar pixlarna för glest kan bilden upplevas pixlig.

Vad pedagogiskt du svarat Magnus! :) Annars brukar många här på FS röra till det i onödan och förklara ned på nördnivå!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto