Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips angående foto (Canon eos 7D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofia-92

Ny medlem
Hej!
Jag är väldigt intresserad av foto och försöker fortfarande lära mig så mycket som möjligt. Jag har en Canon eos 7D med EF-S 18-135/3,5-5,6 IS. Köpte den i januari och har fotat sedan dess. Använder även Photoshop.

Jag har blivit helt förälskad i bilder utav denna sort:
http://tinypic.com/r/2rhmijb/6
http://tinypic.com/r/t4wm6e/6
http://tinypic.com/r/evaph3/6

Bilderna är tagna med en Canon eos mark ii så jag förstår om mina bilder inte kan bli lika bra.
Det jag undrar över är om det finns några saker jag kan tänka på om jag vill ta liknande bilder? Inställningar? Photoshop tips? Behöver jag ett bättre objektiv? Hur får man så mycket ljus i bilden?

Hela inlägget kan verka otydligt och fumligt, men om det finns någon som har några tips tar jag gärna emot dem!

Mvh Sofia.

Inte kameran

Ja de bilderna kunde lika väl vara tagna med en kamera för under tusingen! Lär dig grunderna genom att läsa lite böcker om fotografering och grunderna i bildbehandling på datrorn (finns att låna på biblioteket), läsa lite artiklar här på Fs, läsa dina manual och prova dig fram så lär du kunna göra ett gäng sådana bilder på en kafferast. Det har absolut inte något att göra med vilken kamera du har,

håller med föregående, det sitter inte i kameran :) . För att få mer ljus kan du överexponera lite, eller ljusa upp bilden i efterhand kanske. Mitt tips är att köpa ett objektiv, 50mm 1,8 eller 1,4 . Den stora bländaren ger möjlighet till att experimentera med skärpedjupet och de är båda väldigt ljusstarka.

Vad brukar du ha för inställningar med den utrustning som du har nu?

Håller med. Finns inget där du inte kan ta med den kamerautrustning du har. Möjligtvis om ljuset är för dåligt där du vill fotografera. Då kan du behöva ett stativ, om du inte redan har ett.

Det är som de övriga säger att denna typ av bild inte har så mycket med utrustingen att göra. Det är mer frågan om vinklar och kanske ljussättningen. Fast ljus behöver inte kosta massor av pengar. Prova med några klämspottar som du kanske har liggande hemma eller leta fram några andra, lite justerbara lampor, ur garderoben.

Beroende på placeringen av ljuset och den vinkel du använder när du tar kortet så kommer du får ordentligt olika resultat på samma motiv. Experimentera också med bländarinställningen för att jobba med olika skärpedjup.

Sen kan man dra allt till extremen. Ett 85mm 1.2 objektiv, studioljus och ett rejält stativ ger dig många möjligheter men det är frågan om någon amatörfotograf kan utnyttja utrustningen.

Jag plåtade inomhussport länge med en sämre utrustning du har idag. Max bländare var 3.5-5.6 beroende på brännvidd på mitt billiga zoom, och ISO 1600 gjorde bilderna mer eller mindre förstörda på grund av brus. Men allt experimenterade av att utnyttja utrustningen maximalt lärde mig enormt mycket.

Ny är det just en 7D som jag använder, mest pga snabbheten i seriebildläget och ett par gluggar med högre ljuskänslighet (2.8) Men hade jag inte gjort hundåren med den gamla trogna kameran är det tveksamt om jag lyckats att ta bilder idag även om utrustningen är extremt mycket bättre

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar