Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipps på ny datorutrustning för fotoarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

dannemann79

Aktiv medlem
Nytt jobb = ny dator, frågan är vad företaget ska köpa åt mig? Kommer att arbeta med allt möjligt inom den grafiska branschen och behöver en bärbar dator + crt-skärm.

Har arbetat med både mac och pc tidigare och är lite osäker på om man verkligen "behöver" mac numera...?

Företaget har normalt sett Dell som leverantör så tipps på bärbar Dell hade varit tacksamt. Finns olika serier och är osäker vilken som passar bäst till grafiska arbeten.
Annat märke går också bra men i första hand Dell.

Om det blir Mac, vilken bör man satsa på då? Skärmen är ovesäntlig eftersom crt-kommer att användas mestadels.

Vilken crt-skärm kan ni rekomendera för professionellt bruk? Minst 19" (Kanske inte den allra dyraste eftersom jag behöver 2st, men måste gå att kalibrera med ett tillfredställande resultat)

Har även tänkt på alternativet att inhandla 2st stationära datorer och en bärbar hårddisk eftersom jag mestadels kommer att arbeta på 2 olika kontor. Hur snabba är de bärbara hårddiskarna i förhållande till de inbyggda?

Lite rörigt skrivet kanske, men hoppas ni förstår situationen och kan ge tipps, behöver ha lite koll tills på måndag...

Tack på förhand! =)

Efter att ha använt en MacBook i snart 20 dagar kan jag bara konstatera att OS X är ett grymt trevligt gränssnitt. Eftersom du numera även kan köra windows på macen, så ser jag ingen anledning att köpa en vanlig PC. Man får dessutom ganska mycket dator för pengarna, även om det går att bygga billiga PC-burkar idag. Men eftersom det är företaget som ska inhandla så är jag övertygad om att de inte vill ha något hopraffs utan snarare en maskin från Dell, eller då Apple.

MacBook Pro 15" med 2.33GHz DualCore och 2GB RAM - 19596 kr ex moms. Skärmar har jag inte koll på, men allt beror ju på vad det får kosta. Eizo gör bra, men dyra skärmar. Men jag blir lite konfunderad när du säger CRT-skärmar, varför?
De är omsprungna sedan en tid tillbaka av LCD-skärmarna. Men instinktivt säger jag LaCie (om de öht. har kvar några crt i sin line-up.

Dell, ja.. XPS-serien (M1710) eller Lattitude (D820).

Tack för tippset!

tjaa, jag lever kvar i crt-världen och alla lcd-skärmar jag testat har inte varit tillräckligt bra, har dock inte testat de bästa lcd-skärmarna. Är det verkligen så att tft-skärmarna är det bästa valet nu, förhållande till pris och prestanda? ( du skrev ju att du inte har koll på skärmarna... =))

Om man kan köra Windows på macen, kan man också köra OS X på PCn?

dannemann79 skrev:
Om man kan köra Windows på macen, kan man också köra OS X på PCn?

Kort svar: Nej

På mac finns det möjlighet att köra både OS X och Windows från start. Det har blivit något av en sport att försöka "knäcka" OS X så att detta går att köra på en vanlig pc, men då handlar det om ganska avancerat kackande och Apple gör allt för att det inte skall funka.

Det finns ett par program för att köra flera miljöer på mac. Spontant kommer jag bara ihåg "bootcamp" som är apples egen lösning för att köra windows på mac men det finns fler och bättre som jag tappat bort namnet på.

Jag har själv alltid haft mac och även om de är ganska dyra i inköp tycker jag att de åldras värdigt. Min PowerBook med sex år på nacken funkar fortfarande bra och har alldrig strulat, men man kan ju alltid ha otur. Det är nog mest en smaksak vilket system som passar dig bäst. Tittar du på mac skall du definitivt ha en MacBook Pro och se till att ta den med litte bättre grafikkort och fyll på med RAM till minst 2GB.

/ Joaicm

Ytterligare en fråga till er som kan, hur är det numera med kompabiliteten mellan mac och pc, kan man få "alla" mac bild- och dokumentfiler att fungera på en pc?

Brukar inte vara något problem. Jag har bara erfarenhet från dokument från Officeprogram och bildfiler från Photoshop och dessa funkar utan problem. Enda strulet kan vara riktigt stora dokument med mycket bilder, grafik och olika formateringar (Word, powerpoint) eller om vissa typsnnitt inte stämmer, men det sista har ju inte med mac/pc att göra.

/ Joacim

priset har inte hunnit diskuteras ännu, men gissar att de inte är beredda att betala för mycket och då kanske CRT är bäst? Ska dock föreslå Eizo-skärmarna... och Lacie

apple skrev:
Kort svar: Nej

Jo, som du skriver är det "avancerat" att skriva koden för att det ska fungera men det var inte speciellt svårt att köra när någon annan redan gjort jobbet

Gällande Mac eller PC så kan jag bara säga att här på jobbet sitter jag med en av varje (relativt likvärdiga i prestanda) men allt eftersom har det blivit så att jag bara sitter på min iMac 20" - det är helt enkelt ett bättre opperativsystem och hela Adobe Creative Suit fungerar bättre och smidigare på mac för mig - o då menar jag inte hur snabbt photoshop kan behandla en bild utan arbetsgång tillsammans med faktiskt arbetstid för jobbet som ska göras

mac är smidigare helt enkelt

numera sitter jag som sagt mest vid macen och när jag behöver köra pc:n så fjärrstyr jag den via macen (i ett eget fönster) och funderar faktiskt på att lyfta ut pc-skärmen och ställa ner pc:n på golvet för att göra mer plats

hört lite mer med företaget och de vill satsa på pc:
Tänkte föreslå en:

Dell Inspiron 6400
*Intel® Core™ 2 Duo T5600 1,83Hz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB
*2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)
*SATA-hårddisk med 160 GB (5 400 v/min, fanns inte snabbare som tillval!?)

Låter den lämplig för photoshop, indesign mm?

Skärm budgetförslag:
1. TFT Dell UltraSharp 2007FP 20" 3799:-
2. CRT Viewsonic P227FB 21" 3996:-

Skärm kvalitetsförslag: (gissningar)
3.EIZO FLEXSCAN S2000K 20" TFT 5196:- (IPS-panel?)
4.Lacie 120 5596:-
5.NEC MultiSync® LCD2090UXi 20" IPS 6995:-
6.Eizo FlexScan L887 (panel?)
7.Eizo FlexScan S2000 (panel?)

dannemann79 skrev:
Nytt jobb = ny dator, frågan är vad företaget ska köpa åt mig? Kommer att arbeta med allt möjligt inom den grafiska branschen och behöver en bärbar dator + crt-skärm.

Har arbetat med både mac och pc tidigare och är lite osäker på om man verkligen "behöver" mac numera...?

Företaget har normalt sett Dell som leverantör så tipps på bärbar Dell hade varit tacksamt. Finns olika serier och är osäker vilken som passar bäst till grafiska arbeten.
Annat märke går också bra men i första hand Dell.

Om det blir Mac, vilken bör man satsa på då? Skärmen är ovesäntlig eftersom crt-kommer att användas mestadels.

Vilken crt-skärm kan ni rekomendera för professionellt bruk? Minst 19" (Kanske inte den allra dyraste eftersom jag behöver 2st, men måste gå att kalibrera med ett tillfredställande resultat)

Har även tänkt på alternativet att inhandla 2st stationära datorer och en bärbar hårddisk eftersom jag mestadels kommer att arbeta på 2 olika kontor. Hur snabba är de bärbara hårddiskarna i förhållande till de inbyggda?

Lite rörigt skrivet kanske, men hoppas ni förstår situationen och kan ge tipps, behöver ha lite koll tills på måndag...

Tack på förhand! =)

Har du beställt? Annars har jag ett annat förslag åt dig. Hojta i så fall.

Varför skiljer du mellan Eizo S2000 och S2000K? Såvitt jag vet är det bara färgen på skalet som skiljer dem åt...

När det gäller skärmar står jag nu i valet mellan 3 skärmar:

TFT
1. Dell Ultrasharp 2007FP 20" vissa har IPS-panel och vissa inte (enligt annan fortumtråd)
2. Dell Ultrasharp 2007FP Widescreen 20" IPS-panel

CRT
3. Viewsonic P227FB 21"

De kostar i princip lika mycket (under 4000:- + moms)

Vilken skärm hade du valt och varför?

dannemann79 skrev:
När det gäller skärmar står jag nu i valet mellan 3 skärmar:

TFT
1. Dell Ultrasharp 2007FP 20" vissa har IPS-panel och vissa inte (enligt annan fortumtråd)
2. Dell Ultrasharp 2007FP Widescreen 20" IPS-panel

CRT
3. Viewsonic P227FB 21"

De kostar i princip lika mycket (under 4000:- + moms)

Vilken skärm hade du valt och varför?

Själv kör jag Sony (IPS panel) och är mycket nöjd. När jag köpte den så kostade den 2995 :)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328476

dannemann79 skrev:
Tack för tippset, har funderat lite på den skärmen också, fast nu kostar den 3995:- (attans)

Priserna har varit lite Jojo så avakta lite så kanske du kan får den något billigare. Slå till om den blir 500kr billigare...

// Fredrik

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto