Annons

Tipps på Billig Mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Xplash

Aktiv medlem
Nån som har nått tipps på en hyffsat billig mätsökarkamera? Vill ha utbytbara objektiv och inbyggd ljusmätare, annars inga större krav.

Både 135 och 120 formatet är intresant.
 
Finns några intressanta alternativ att välja mellan. Kolla här så kan du säkert få lite tips på intressanta alternativ.

Annars så har du ju, Voightländer & konica Hexar RF som känns som ganska så säkra kort i stället för en gammal klassiker. Billig skrev du, t.o.m. Leica M kan man tydligen göra klipp på idag så det kanske kan vara ett alternativ.

Du hittar info om de alternativ jag räknade upp & mycket mer i länken jag hänvisade till.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Beror ju på vad du menar med billigt, använder själv Contax G2 och Leica M6 som jag tycker är väldigt billiga när man ser till vad man får för pengarna. En snygg G2 med 28-45-90 gluggarna får man för en 10.000-ing, för samma peng får man en M6a, lägg på ett par tusingar så får du en med en 35/2 eller 50/2. Igår fick jag en M4-2 i bra skick på tradera för 4070kr, bara som exempel.
 
systerdiesel skrev:
Beror ju på vad du menar med billigt, använder själv Contax G2 och Leica M6 som jag tycker är väldigt billiga när man ser till vad man får för pengarna. En snygg G2 med 28-45-90 gluggarna får man för en 10.000-ing, för samma peng får man en M6a, lägg på ett par tusingar så får du en med en 35/2 eller 50/2. Igår fick jag en M4-2 i bra skick på tradera för 4070kr, bara som exempel.

Jaså, det var du som knep den. Grattis! Jag var upptagen precis när auktionen slutade och var inte med i slutbudgivningen.

Ett annat tips är att bjuda på LP-fotos auktioner. M6:eek:r brukar gå ganska billigt där. Nästa auktion är i december. Kolla på www.lpfoto.se.

Mvh

F
 
Vet inte vad du menar med hyfsat billig men under 1000-lappen får man nog endast räkna med begagnade mätsökarkameror med fast optik, typ Canon Canonet-serien typ denna eller Yashicas Electro-serie t.ex denna. Dessa kameror har optik som räcker långt. Vill man ha utbytbar optik finns ju både Leica- och Contaxkopior från Ryssland/Ukraina (Fed, Kiev, Zorki) och har man tur kan man hitta riktigt bra optik billigt också. Tror ingen av dessa har inbyggd ljusmätare dock. Annars är väl Voigtländers nytillverkade Bessa-hus med inbyggda mätare och kopplade avståndsmätare att rekommendera. Begagnat kan man få dom relativt billigt och med en M-bajonettförsedd R2:a blir optikurvalet ganska stort då även 39mm skruvgängeoptik kan användas med adapter. Billig östoptik (om man hittar ett bra exemplar) kan användas på dessa.
 
Den klassiska Hexar AF har en härlig mätsökarkännsla men med fast optik tyvärr. Den fasta optiken (35mm f/2) är dock av en MKT hög kvalitet..

Tror kanske att Bessa R är ett privärt alternativ,, men direkt billigt blir det aldrig om man vill åt utbytbar optik.

Själv så reste jag i Skottland i Maj och hade endast min Hexar RF + 50 f/2 med mig.. (härligt att resa och kreatera LIGHT). Underbara resultat i mina rättså kräsna ögon!!




MVH Niclas,

Ps, (För den nyfikne) Har nyss lagt ut en bild från den lighttravel resan,, http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=512636
 
Jag köpte min Canonet QL19 (f/1.9 glugg) för 300kr. :)

Skarp glugg och skön kamera. Något tung bara, och mätsökaren är inte riktigt så tydlig som man skulle vilja. Svårt att få in fokus precist.

edit: oops, utbytbara objektiv var det. Det har inte canonet-modellerna.

/Henri
 
Leica CL eller ännu hellre Minolta CLE skulle jag rekommendera. Om du måste kunna byta optik... Hade en Canon 7 ett tag, den var underbar (varför sålde jag den???), men den är ju lite svår att få tag i.

Utan bytbar optik: Konica Hexar, Canonet (fast dom börjar bli gamla och alla kan inte reppas) eller de gamla Yashica Electro-modellerna (inte så bra mätsökare, dock). Eller varför inte minimodellen Contax T och Olympus XA?
 
Björn!

Visst är det lite knöligt att plåta med lös mätare, men efter ett tag börjar man se och läsa ljuset på ett helt annat sätt än när man har en inbyggd. Det är visserligen en rejäl kunskaps- och medvetande-stege att komma uppför, men jag tycker att det absolut finns en poäng med att plåta Tri-X, mekanisk kamera och lös mätare. Lite minimalistisk zen-fotografering liksom!

Å andra sidan är M6 en förbannat trevlig kamera.
 
Olympus 35 RC/RD

Du skriver billig och samtidigt utbytbar optik och inbyggd ljusmätare.

Hmmm...

Jag kan varmt rekommendera en Olympus 35 RC eller RD. Den har fast 42 mm optik men är liten och billig. RC har f/2.8 och RD f/1.7. Båda dessa objektiv är väldigt skarpa och gedigna. Både slutartid och bländare går att ställa in. En RC får man nog under tusenlappen.

Jag har en RC som jag använder väldigt ofta. Ljusmätaren fungerar men den kräver ett kvicksilverbatteri som inte säljs längre. Utbytesbatterier kan göra ljusmätaren opålitlig.

Skall du ha utbytbar optik måste man tänka på att sökaren visar vad de olika objektiven ser. Det finns olika lösning på det men man kommer upp i pris för dessa kameror.

Jag köpte också en Yashica Electro GS men den kan man inte ställa in slutartid på. Med utbytesbatteri, som jag har, exponerar den för dåligt vid svaga ljusförhållanden men rätt i dagljus. Man kan ställa om ASA-ratten för att lura exponeringsmätaren till viss gräns. Denna kamera känns som ett sämre val än Olympusen.

Jag äger också en Contax IIIa från 1954. Den har utbytbar optik men kräver försättslinser/ramar för sökaren för att visa annat än 50 mm. Ljusmätarna på dessa kameror har lagt av för länge sedan. De går att fixa i USA men en lös modern mätare kostar bara 1600:- (Gossen digisix).

Contaxen är en underbar kamera som kan hållas stilla ned till 1/10 sekund med lite träning. Ett vanligt objektiv är Opton 5 cm f/1.5. För tiden mycket ljusstarkt och skarpt. Håller även med dagens mått på skärpa.

Sedan finns det många Leicor att välja på men där har jag ingen erfarenhet. Ett råd är ändå att strunta i inbyggd ljusmätare och lägg en slant på en lite lös mätare.

Kolla gärna in på www.rangefinderforum.com för information om mätsökarkameror. Det är nu det roliga börjar...
 
Om du inte bestämt dig eller köpt så skulle jag rekommendera dig att kika på detta , en fullständigt underbar liten mätsökarkamera med en fast högklassig optik.

Ok, ingen möjlighet till flera brännvidder men mycket högklassigt med fin känsla, dessutom MYCKET billigt!

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.