Annons

Timelapse

Produkter
(logga in för att koppla)

akad87

Ny medlem
Jag är ny inom allt som har med timelapse att göra, men om man vill filma ett projekt som tar cirka 100 timmar, mitt ute i skogen, och sedan sätta ihop det till ett timelapse, vad bör man tänka på då?

Det finns ingen ström på plats, utrustningen måste ha batterier som klarar 100h.

Är det bättre att köpa grejjer själv, eller ska man hyra in tjänsten?

Alla tacksam för hjälp :)

Om jag skulle göra det skulle jag använda min mobiltelefon kopplad till ett bilbatteri. Då skulle det klara flera dygn. Inge vidare i mörker. Men samma princip går ju att tillämpa på t ex en gopro eller liknande. Vad jag menar är att det går med enkla medel om det duger vill säga :)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Jag är ny inom allt som har med timelapse att göra, men om man vill filma ett projekt som tar cirka 100 timmar, mitt ute i skogen, och sedan sätta ihop det till ett timelapse, vad bör man tänka på då?

Det finns ingen ström på plats, utrustningen måste ha batterier som klarar 100h.

Är det bättre att köpa grejjer själv, eller ska man hyra in tjänsten?

Alla tacksam för hjälp :)

Förutom strömförsörjning bör du fundera på om antalet bilder får plats på minneskortet ;)

Förutom strömförsörjning bör du fundera på om antalet bilder får plats på minneskortet ;)
där har man fördel med telefon också, har en USB-OTG-adapter som gör att det är möjligt att koppla in USB-hårddisk till telefonen, då kan man lagra sjukt mycket bilder :) annars om man kör kamera kanske det räcker med ett stort minneskort om man ställer ner megapixlarna lite, det kanske inte måste vara 26 megapixel för en timelapse som senare blir 1080p så då tar det liten plats. OM det duger vill säga, det är ju det hänger på.

Behöver du bättre bildkvalitet än vad telefonen kan ge, finns det ju nätadaptrar till de flesta systemkameror så att de kan köra på 220 volt, och för att få 220 volt kan du använda en omformare från 12 volt som du får från ett bilbatteri. Kanske kan du då även koppla in en laptop för att lagra bilder direkt på den m.h.a. någon tethering programvara. Så frågan är om det inte är bättre att hyra in tjänsten om du kan hitta någon som gör sådant.

Med magic lantern kan du göra en timelapse i filmläge och välja i princip hur låg fps som helst.
Dels får du ut en "färdig" film direkt ur kameran, och dels slipper du påverka din shuttercount. Magic lantern är även duktigt på att spara ström mellan framesen, men så lång tid som 100 timmar har jag aldrig provat. Värt en titt iallafall om du har tillgång till en canon som klarar ml .
I ml finns också tonvis med användbara timelapse-inställningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar