Annons

time zero film (till polaroid sx-70)

Produkter
(logga in för att koppla)

George_85

Medlem
hej, jag har letat nästan överallt efter time zero film till min polaroidkamera, men jag hittar inte någon.
jag skulle mer än gärna vilja köpa från ebay, men där måste man ibland ha paypal och oftast skickar de bara inom usa.
så om någon vet att de har time zero film hemma eller vet någon som har eller vet var man kan få tag på den, snälla säg till!

/ George (george.chamoun(at)gmail.com

Det funkar med Polaroid 600, men du måste ha ett 2 stegs ND-filter och ta bort en del från 600-magasinet.

Det är nog lika bra du lär dig för TimeZero-film tillverkas inte längre. Du kan nog hitta instruktioner på nätet.

Lycka till!

jo, jag vet ju att man kan göra modifikationer, men det är inte värt det tror jag. vill inte riskera att förstöra kameran.
vad är ett 2-stegs nd-filter för något då?

jag vet att filmen slutat tillverkas, det är ju därför den är så svår att hitta.

tack för svar!

paypal är väl inget problem . . eller?!

och frågar du bara innan du bjuder så brukar det vara ok att skicka utanför usa . . har fått förklaringen att "men då måste du stå för frakten" . . och det kan man ju ta om man vill handla

nd = neutral density
mörkt, ej grå-färgat, filter som tar bort ljus . . finns åxå gråfilter men dom kan ha/har färgstick
känner inte till pol-film . . men den har väl två steg högre känslighet än den du vill ha

//rob

rob -> jag vet inte hur man använder paypal, men jag sökte på det och fick fram den här sidan: http://www.paypalsucks.com/
men man kanske inte ska tro allt man läser? :)
okej, jag vågar inte modifiera kameran på något sätt så jag tror jag avstår från det, men tack för tipset i alla fall.

jessica -> tack för länken! de hade den film jag ville ha (http://www.unsaleable.com/instant_photofun/tab_description.php?artid=16) och det kostar runt 300:- för ett tvåpack film á 20 exponeringar. men jag undrar vad frakten blir på, det verkar ju inte stå någonstans?

G

Så vitt jag vet så rör man inte kameran, utan två "piggar" på det magasin som håller polaroid-bilderna. Kameran förblir hel och fin.

Nu är det ju så att din polaroidkamera inte längre kan användas om du inte kör på 600-film. Så om kameran är något du vill använda och inte bara samla på, har du inget val. :)

Visst, du kan hitta lite TZ-film på nätet, men det är dyrt och tillfälligt.

*h

henning -> jag syftade på det där filtret som rob pratade om, det lät ganska komplicerat för mig. det räcker ju inte med att ta bort de två piggarna som sitter på filmen, man måste ju kompensera för filmens ljuskänslighet på något sätt. eller har jag fel?

men jag är envis, jag vet att det finns någon i sverige som sitter med ett pack film hemma som de inte använder och då kan jag få köpa det i stället för att det ska slösas bort. :p frågan är bara hur man ska få reda på _vem_ som har filmen.

dessutom har jag hört att det inte blir samma "känsla" och färger i bilderna om man använder 600-film.
jag har ett pack time zero-film i min kamera just nu, jag har fotograferat 8 av 10 bilder och jag älskar verkligen färgerna på dem.

Färgerna blir inte samma, men det funkar. 600'an ger mer fulare gulstick. Jag brukar kompensera med ett cirkulärt polfilter. Du kan titta i mitt blandat album för exempel med 600'an. Det finns mer exempel HÄR tillsammans med TZ-bilder.

Alternativet är att leta upp en SLR680, som använder 600-film och är också en spegelreflexkamera.

paypal har funkat ypperligt dom gånger jag använt det

vet inte vad dom skriver på paypalsucks . . men det är väl det vanliga . . dåliga villkor . . att man blir lurad av skumma säljare . . och sen inte kan få tillbaka sina pengar . . låt isåfall bli att köpa en ny EOS1DS för 250$ . . det är då du blir lurad

filtret håller man framför linsen
eller skruvar dit i filtergängan . . om det finns på polkameror
det är bland det enklaste man kan göra

//rob

jonne -> okej, gulstick var ju inte direkt fint. fast du verkar ha fotograferat under mörkare förhållanden med 600-filmen?

jag har också funderat på att skaffa en annan något nyare modell som använder 600-film, typ polaroid land camera onestep (http://i12.ebayimg.com/03/i/05/05/62/08_1.JPG?set_id=7), men jag får se. jag slösar ju så mycket pengar pengar på kameror hela tiden så jag måste sätta en gräns för mig själv.

tack för svaren!

Fördelen med SX-70 och SLR680 (även SLR690) är att du tittar genom optiken när du fokuserar. Alla andra polaroider har en sökare som sitter vid sidan av, med allt vad det innebär när det gäller att gissa fokus. One Step etc är ett riktigt nerköp jämfört med SX-70.

Mitt tips är att du kör med 600-film. Testa dig fram till en bra filterkombination. Du kan korrigera bort gulsticket med hjälp av lämpligt filter. Det roliga är att du kan hitta en personlig stil för dina bilder eftersom det inte är standardgrejer.

jonne -> det visste jag inte. då håller jag mig nog till min sx-70. det bästa med den är ju att den har så himla bra autofokus.

men okej, nu blev jag lite sugen på att testa med 600-film. jag vet dock inte hur man gör, så det skulle vara riktigt sjysst ifall du kunde ge mig en liten tutorial på hur du gjorde?

tack på förhand!

edit: Du börjar med att tälja av de tre kanterna som sitter under framkanten på filmkassetten med en vass kniv. Se till att det verkligen är jämnt för det finns inte mycket spelrum.

Det enda jag hittils gjort är att sätta ett cirkulärt polfilter framför optiken. Du ska kompensera ner 600ASA till ca. 125-150ASA. Polfiltret jag har är ganska mörkt, men den korrigerar inte färgsticket.

Polaroidfilm mår inte bra av kyla, men när det blir säsong för SX-70 igen, så ska jag testa min Hoya 82C, som är ett blått filter. Det borde ta bort en del av värmen. Jag har testat lite med Cokins 'emerald green' och i glödlampsljus så ser det nästan ut som vänddia, BILD

Stativ är att rekommendera eftersom du inte vet slutartiden i förväg och det är svårt att hålla filter framför kameran och trycka stadigt på knappen samtidigt.

okej, ett cirkulärt polfilter. går det bra med något av dessa: http://www.tradera.com/category/auctionlist_catid_301985 (förutom det linjära)?
och filtret håller man alltså bara framför linsen?

jag har gjort misstaget att ta ut min sx-70 i kylan och fotograferat, resultatet blev inte det bästa men det fungerade ändå. :)

jag får se när jag testar, det känns som att det kan bli lite hur som helst med bilderna.

G

Det är Hoyas 52mm jag har. Tänk på att tiderna kan bli så långa att det inte går att hålla stadigt utan stativ eller stöd. Testa också att vrida darken till max + polfilter. Jag har för mig att det inte behövs men det var ett tag sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar