Annons

Time Machine backup

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Någon som använder Time Machine på Mac för backup av bilder?
Fördelar? Nackdelar?

Har tidigare kört PC och funderar nu på hur jag skall sätta upp min backup på min nyköpta Mac. Har två externa diskar med kapacitet på vardera 500GB och kanske totalt 150GB bilder. Hårddisken på macen är på 500GB.

Förlag på lösning?

Jag har en Macbook Pro och en Time Machine. Det är en Set-it-and-Forget-it-pryl. Den tar backup med jämna mellanrum i bakgrunden. Helt tyst. Installationen är klar på några minuter.

Den är också basstation för trådlöst 802.11n-nätverk (300mbps). Man kan ha två nätverk, ett som gästnät.

Den har räddat skinnet på mig en gång då iPhoto raderade alla mina bilder.

Övriga funktioner saknas. D.v.s att den gör bara en sak och det gör den bra. Man kan använda den som nätverksdisk.

Det finns en USB-anslutning där man kan koppla in ytterligare en disk att arkivera sin backup till.

Jag har en Macbook Pro och en Time Machine. Det är en Set-it-and-Forget-it-pryl. Den tar backup med jämna mellanrum i bakgrunden. Helt tyst. Installationen är klar på några minuter.

Den är också basstation för trådlöst 802.11n-nätverk (300mbps). Man kan ha två nätverk, ett som gästnät.

Den har räddat skinnet på mig en gång då iPhoto raderade alla mina bilder.

Övriga funktioner saknas. D.v.s att den gör bara en sak och det gör den bra. Man kan använda den som nätverksdisk.

Det finns en USB-anslutning där man kan koppla in ytterligare en disk att arkivera sin backup till.
Nu är jag lite noob på det här med Mac men du pratar inte om Time Capsule?

är det värt att köra Time Machine utan en Time Capsule?
Förstår att det är en viss ironi i ditt svar men finns här någon som använder Time Machine som backup-programvara för bilder etc?

Jag fick tips av en Apple-återförsäljare att byta ut den optiska enheten (DVD:n) mot en SSD-disk i dess ställe, och att använda denna som inbyggd backup med Time Machine. Vet dock inte om det funkar bra...

Det går bra att köra vilken extern disk som helst. En nackdel med TM är att den vill köra en gång per timme. Så har du en prasslig hårddisk så låter den väldigt frekvent.

Det går bra att köra vilken extern disk som helst. En nackdel med TM är att den vill köra en gång per timme. Så har du en prasslig hårddisk så låter den väldigt frekvent.
TM kanske inte är den ultimata backuplösningen för bilder och fotografer?!
Någon som har några andra tips på program?

Har för mig att det även går att konfa TimeMachine att köra mot en del tredjeparts NAS-enheter, bland annat Netgears varianter...

/magnus

Jag fick tips av en Apple-återförsäljare att byta ut den optiska enheten (DVD:n) mot en SSD-disk i dess ställe, och att använda denna som inbyggd backup med Time Machine. Vet dock inte om det funkar bra...

Det låter helt fel, var det inte så att han/hon menade att du skulle använda ssd disken som din huvuddisk och den inbyggda (vanliga) disken för Time Machine?

TM kanske inte är den ultimata backuplösningen för bilder och fotografer?!
Någon som har några andra tips på program?

Jag använder TimeMachine för generell backup och sedan kör jag CCC, Carbon Copy Cloner, som en gång om dagen synkroniserar mina mappar med bilder, i första hand raw-filerna, mot en extern hårddisk.

Det låter helt fel, var det inte så att han/hon menade att du skulle använda ssd disken som din huvuddisk och den inbyggda (vanliga) disken för Time Machine?

Jo, så kan det ha varit. Poängen enligt honom skulle vara att man då alltid har time machine med sig utan skrymmande tillbehör.

Tm & tc

Jag kör en TC med min mac book pro och måste säga att det funkar hur bra som helst med backupen. Jag låter den kopiera hela min HD. Jag är inte så mycket för att ha backups 2 år bak i tiden om något går fel så är det ändå den senaste backupen jag vill åt.

i alla fall så funkar det hur bra som helst med vilken extern HD som helst enda problemet är om du kör trådlöst att det tar otroligt lång tid att göra en re-install. Min interna HD dog för ett tag sedan och det tog nästan 23h att få över hela TC backupen igen. Visst det blev ju bra till slut men det var ändå ganska jobbigt.

Jag använder Get Backup 2 för mina Macar till en NAS och sen EMC Retrospect på Windows för att Backa up NAS till Iomega REV.
Anledningen är helt enkelt den att REV inte stöds på OSX 10.6 ...

Jo, så kan det ha varit. Poängen enligt honom skulle vara att man då alltid har time machine med sig utan skrymmande tillbehör.
Att göra säkerhetskopior till en annan enhet i sin samma dator verkar lite meningslöst. Vitsen med kopian är ju att man ska ha den kvar om man blir av med datorn...

Att göra säkerhetskopior till en annan enhet i sin samma dator verkar lite meningslöst. Vitsen med kopian är ju att man ska ha den kvar om man blir av med datorn...
Eller så är vitsen att ha en kopia när hårddisken går sönder. Det är mycket troligare att hårddisken går sönder än att man blir av med datorn!

Jag testar nu att köra en backup på valda mappar (bilder, dokument etc) med hjälp av carbon copy cloner som är ett gratisprogram. Just nu är det lugnt då alla mina bilder ryms på intern disk och de andra externa diskarna som är på 500GB och jag hoppas att jag bytt ut diskarna innan mina bilder når över 500GB

Tack för tipsen

Eller så är vitsen att ha en kopia när hårddisken går sönder. Det är mycket troligare att hårddisken går sönder än att man blir av med datorn!
Nja, det beror ju på hur man hanterar sin dator. Om den alltid står hemma på skrivbordet är kanske risken inte så jättestor att den försvinner (även om både inbrott och bränder förekommer). Å andra sidan är det sällan hårddiskar kraschar -- under mina snart 25 år av ganska intensivt och avancerat datoranvändare har det aldrig inträffat.

Nja, det beror ju på hur man hanterar sin dator. Om den alltid står hemma på skrivbordet är kanske risken inte så jättestor att den försvinner (även om både inbrott och bränder förekommer). Å andra sidan är det sällan hårddiskar kraschar -- under mina snart 25 år av ganska intensivt och avancerat datoranvändare har det aldrig inträffat.
Då har du haft tur. :) Mig har det hänt mer än en gång. Jag har dubbla backuper för att inte råka ut för att backupdisken går sönder just när man ska föra över backupen till datorn... Paranoid? Ja, men det bör man vara när det gäller digitala bilder och hårddiskar. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar