Ja, TFP är ett välldigt bra sätt att prova på modellfotograferandet, för alla parter, och modellbilder.se (MB) är nog den enda seriösa svenska sidan som gör det enkelt.
Ang. modellreleaser råder det lite delade meningar, jag förespråkar varianten att man skriver den när bilderna är klara och man har tittat igenom dem med modellen, annars är det ju svårt för modellen att veta vad det är för bilder man godkänner publicering av (här brukar någon infoga en lång historia om en tappad handduk eller sprucken klänning, men ni förstår säkert alla varianter som kan uppstå både i teori & praktik).
Det jag gillar med MB är att det inte är präglat av mentaliteten som verkar gälla på andra amatör modell sidor "Framgång genom stringtrosa", utan det är helt enkelt vanliga människor som tycker att det är kul att stå framför kameran.
Passa på att registrera dig som fotograf om du inte redan har gjort det, Adam hotar med att stoppa efter 1000 medlemmar (förstår inte riktigt varför, men det kommer nog lösa sig om man rensar undan lite folk som bara registrerat sig för att se vad det är).
Det behövs mer aktiviteter i Stockholms trakten också, det finns massor med modeller som inte hittar fotografer här omkring, jag antar att vi är för bekväma och stressade här i storstan... ute i landet har de träffar nästan varje månad och åker kors & tvärs.
En annan fördel med modellbilder är att det även finn sstylister som gör TFP uppdrag, så har man tur hittar man någon som kan göra en riktigt proffsig make-up.
Tyvärr är forumet på MB stängt för tillfället eftersom det inte finns några forumvärdar just nu, men vi får väll hålla till här istället, det finns ju ett lämpligt forum
här, inga modeller att bolla frågor med, men det var nog majoriteten fotografer som var aktiva i forumet även på MB.
Det jag tycker att man skall tänka på när man skall fota en modell man inte känner är just att lära känna varandra innan... växla lite mail, träffas minst en gång innan den riktiga sessionen (jag brukar ta med kameran och ta några porträtt för minnen och idéer inför den riktiga sessionen), det är tyvärr allt för vanligt att inte alla dyker upp på avtalad tid, då är det tråkigt om man dragit igång hela paketet med riggad studio, massor med idéer i skallen. Har man träffats och pratat lite har man lite mer respekt för varandra som personer än om man bara haft digital kontakt.
Hoppas att forumvärdar och sidägare har överenseende med denna "smygreklam" för en "konkurerande" sida...