Annons

Time For Print?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Finns juh principen "Time For Print", vilket, om jag förstått det rätt, är så att modellen får "betalt" i kopior av bilderna, och fotografen får "betalt" genom övningen att få fota en modell.

(www.modellbilder.com är en sida där man kan hitta modeller enligt den principen).

Min fråga är nu, har jag förstårr konceptet rätt?

Har ni bra/dålig erfarenhet av detta?

Räcker det med digitala kopior, eller är det papperskopior som gäller? (Kanske olika från fall till fall?)

Bör man skriva nått kontrakt med modellen?

/Jocce

Saxat från modellbilder.se´s TFP info
http://www.modellbilder.se/tfp.php

”Time for print”
Tanken med TFP är att inga ekonomiska förutsättningar skall gälla. Meningen är att båda parter är med för att lära, annars är det en yrkes-fotograf / modell som skall hyras in,
och då är det inte TFP. Det skall inte kosta något alls för någon, båda ställer upp med sina förutsättningar, glada humör och lär av varandra.

Hur får man bäst utbyte av TFP?
Syftet med TFP är ju att både modell och fotograf skall få nya idéer, kunskap osv.

Digitala kopior på CD brukar vara det lämpligaste, många ger dock ett par utskrifter som tack för hjälpen.

Man skriver oxå en modellrelease vid varje fotograferingstillfälle.

Jag tycker det funkar mycket bra, jag har fått kontakt med flertalet modeller via modellbilder och även vart med på träffar anordnat av modellbilders fotografer och modeller tillsammans, mycket trevligt och lärorikt.

Ja, TFP är ett välldigt bra sätt att prova på modellfotograferandet, för alla parter, och modellbilder.se (MB) är nog den enda seriösa svenska sidan som gör det enkelt.

Ang. modellreleaser råder det lite delade meningar, jag förespråkar varianten att man skriver den när bilderna är klara och man har tittat igenom dem med modellen, annars är det ju svårt för modellen att veta vad det är för bilder man godkänner publicering av (här brukar någon infoga en lång historia om en tappad handduk eller sprucken klänning, men ni förstår säkert alla varianter som kan uppstå både i teori & praktik).

Det jag gillar med MB är att det inte är präglat av mentaliteten som verkar gälla på andra amatör modell sidor "Framgång genom stringtrosa", utan det är helt enkelt vanliga människor som tycker att det är kul att stå framför kameran.

Passa på att registrera dig som fotograf om du inte redan har gjort det, Adam hotar med att stoppa efter 1000 medlemmar (förstår inte riktigt varför, men det kommer nog lösa sig om man rensar undan lite folk som bara registrerat sig för att se vad det är).

Det behövs mer aktiviteter i Stockholms trakten också, det finns massor med modeller som inte hittar fotografer här omkring, jag antar att vi är för bekväma och stressade här i storstan... ute i landet har de träffar nästan varje månad och åker kors & tvärs.

En annan fördel med modellbilder är att det även finn sstylister som gör TFP uppdrag, så har man tur hittar man någon som kan göra en riktigt proffsig make-up.

Tyvärr är forumet på MB stängt för tillfället eftersom det inte finns några forumvärdar just nu, men vi får väll hålla till här istället, det finns ju ett lämpligt forum här, inga modeller att bolla frågor med, men det var nog majoriteten fotografer som var aktiva i forumet även på MB.

Det jag tycker att man skall tänka på när man skall fota en modell man inte känner är just att lära känna varandra innan... växla lite mail, träffas minst en gång innan den riktiga sessionen (jag brukar ta med kameran och ta några porträtt för minnen och idéer inför den riktiga sessionen), det är tyvärr allt för vanligt att inte alla dyker upp på avtalad tid, då är det tråkigt om man dragit igång hela paketet med riggad studio, massor med idéer i skallen. Har man träffats och pratat lite har man lite mer respekt för varandra som personer än om man bara haft digital kontakt.

Hoppas att forumvärdar och sidägare har överenseende med denna "smygreklam" för en "konkurerande" sida...

Glömde en grej...

Jag brukar ge modellen en CD med bilder, inte alla, utan de vi valt ut tillsammans. Sedan om jag är riktigt nöjd med någon bild gör jag en A4 print av den också.

Är det en modell jag jobbat med tidigare och vet att det funkar så brukar jag ta lite bilder med Hasselbladaren också, då får modellen 20*20 kopior av alla bra bilder... men det är nog generöst i överkant, beror mest på att jag alltid tar dubbla kopior av rutin på mina analoga bilder.

TFP - time for print

TFP is vey common here in the US - here is a copy of a posting done on this forum on another subject - no shows - that kind of included TFP - added comments regarding TFP at the bottom..=*^)

I live in the US, (obviously..=^)..), shoot mainly women - some of whom fly here in order to work with me. I get probably 20 or more emails every week from "professional/semi professional" models or wannabees or from someone who has never done any modeling at all but who has seen my work and want to be part of it. Most of the ones who have done any modeling before want either pay - cash, but many ask for TFP - Time For Prints. If I like their looks I insist on a meet before the shoot at a coffeehouse for a mutual "look see".

That gives me a very good idea of who she is and I am very careful to explain that showing up and on time is a very important part of the profession if she aspires to be a model and I then tell her that if she does a "no show" without a valid excuse at least 24 hrs in advance, I will never book her again - period. I also explain I never pay for a model unless it's commercial shoot since I am contacted all the time by women who want to work with me because they have seen my images.

My time is valuable and every time a scheduled shoot does not come off something is lost.

And I never shoot anyone who insist on bringing a boyfriend or chaperone. It implies she does not trust you and without trust you'll never be able to create great images. Normally I never have any problems with this as I am established and well known - and especially after the coffeehouse meeet...=*^)

more comments on TFP:

There has been a trend by non serious photogs - read non professional amateurs to offer a cd of the whole shoot - very stupid since why would you want someone to go around and show the raw images from a shoot? - as well as the lost copyrights when you give the shoot away - most of the guys doing this seem to only be interested in looking at the more or less naked women and they never seem to finish off any images or give actual prints for the shoot. I almost every week have to explain to some wannabe model why I do not give out a cd of the raw images and why the raw images on a cd is of absolutely no use to them professionally.

Over in the States here a TFP is usually a chance for a model to get new images for her portfolio - Prints - and perhaps for a photog to find a new face. It is more the models asking for TFP than photogs.

I am very selective about doing TFP's - I actually tend to use more women/girls that I come across in daily life - someone catches my eye - the way she walks, turn a head, face, whatever it is I usually walk over, introduce myself, give her a card or several - right now I have 5 double side cards with images I use, ask her to look me up and if she likes my work, to call or email me. This works very well because it is very non threatening to the woman - she does not have to give out a tel number or an address and she is in total control...

Finally - anyone who does a TFP with me receives a CD with all the FINISHED images from the shoot - a number of prints - usually about 20 in a portfolio case and one large image - like a 13 x 19 - a $600 print - plus a percent of the net proceeds of any eventual sales of any of that particular madel's images. and if we click I tend to work with the same model for a long time.

Jag använder mig välldigt mycket utav denna form och tycker det fungerar välldigt bra. Jag håller med om det Christer säger om att inte ge ut alla bilder men jag brukar göra det endå för att modellen ska kunna kolla igenom bilderna och säga vad han/hon tycker om bilderna och vilka bilder som jag isåfall kommer arbeta med.

Då vill jag ju heller itne att oredigerade bilder ska läggas ut på nätet...

Även jag använder mig ofta av den här typen av modellkontakter, har testat modellbilder och det har funkat fint men jag tycker även att man kan nyttja tfp utanför MB eller liknande siter.

Så länge man kan förklara vad det går ut på så nappar många modeller, det är trots allt en bra väg in i modellandet för någon som har de ambitionerna.

Så sätt igång, kolla in comunitys på nätet, fråga folk du känner eller testa att fråga någon på stan. Med en len trut och tfp kommer du långt !

// A

Time for print

Actually a "len trut" if it means what I think it means is not the most important - sincerity and professionalism is - women are very good a spotting bullshitters so just be honest and tell them the truth - always works the best in the long run..=*^)

But - the only way - and I mean the ONLY way to make sure your raw images don't show up where you don't want them to is to NOT give them out...=*^)

I did the same thing when I started shooting - gave all models a 6 x 8 print of all the shots - they loved it of course but they loved it more when I started to give them finished prints and a Cd with all the finished prints as well - usually about 50 finished on the cd and about 20 prints - and I sleep a hell of a lot better now knowing no raw images are floating around - let's face it - none od us are so great that we produce a winner in every frame/neg, right?..=*^)
I always sit down with a model after a shoot and go thru the images on the computer so they can see all the images - but I weed out the obviously bad ones - no reason to showcase the mistakes or the imnages that make the model not look her best - she'll love you more if you make her look like a million dollars, right?...=*^)

And, I don't know what the copyright laws are like in Sweden but here in the US in order to get all the protection we must register every image. Doing so gives you the right to sue for up to $150,000 damages per infringed image plus costs. Without the registration we can only sue for actual damages - BIG difference! For me who just found 36 of my images on a website run by a major city here in the states that means a LOT of $$$$$$ difference - so whatever you need to do to copyright your images - make sure you do it - people will steal your images any time they can!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar