Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillgång på canon prylar

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Har nyligen köpt in mig i canon systemet med en 300d och ska nu köpa lite nya objektiv och har därför läst en hel del på internet. Det som slår mig är att det verkar vara en extrem brist på canon grejer.

Folk har väntat i evigheter på 10d det samma gäller 50/1,8. Har själv beställt ett 100/2,8 marko och det hade canon sverige tydligen slut på.

Är det så här med alla canon objektiv?

Senast ändrad:
Vissa objektiv som 50/1,8 säljer i otroliga mängder och Canon överhuvudtaget säljer enormt mycket idag, men det är inte brist på allt. Mycket finns i lager. Jag har själv aldrig behövt vänta förrän jag beställde mark II.

Har själv aldrig upplevt att det har varit några problem. Men många butiker försöker nog att ligga på ett sådant litet lager som möjligt eftersom dollar kurser osv går neråt och då minskar ju också marginalerna eftersom priserna oftast följer med, detta gör väl att det är svårt för t ex Canon och veta hur mycket som ska skeppas ifrån Japan/Kina :)

Sedan är det ett grymt tryck efter Canon prylar nu.... Det är bara så att fabrikerna jobba för högtryck men det mesta är väl sålt innan Canon har lyckats köpa ny kisel, glas och annat råmaterial som kan gå åt, då framför allt på dom vanliga brännvidderna :)

Finns en kille i tidningen foto. Bland annonserna, hans mobilnummer och hemnummer är nästan samma, ala siffror stämmer iallfall. han har jag handlat av förr, han brukar kunna fixa fram det mesta, och dessutom billigare än i Sverige. Det kan vara ett tips för dig att kolla upp.

Måste passa på att rekomendera samma kille som Christian rekomenderade.
Bra priser, inte omöjlig att pruta lite. Grymt trevlig snubbe att handla av helt enkelt.

som jag sa, har ingen av er talat med killen i tidningen foto?

Minns tyvärr inte namnet på han. Men numret är.
Mobil: 070-589 06 25
Hem: 08-89 06 25

Allt som har namnet "Canon" på sig idag är det tyvärr väldigt lång väntetid på. Mycket på grund av deras senaste dSLR-kameror, som fått marknaden att praktiskt taget explodera.

På 50/1,8 vågar jag inte ens tänka på hur länge man får vänta.

Fick iaf vänta tre månader på ett 17-40/4L (Tyskland) och tre veckor på ett 70-200/4L (Sverige).

B&H verkar vara de enda som har ett STORT lager, för de har alltid grejerna hemma. Bra och snabba leverantörer kanske?

Hoj!

Om ni suktar efter Canons 50/1.8 II - beställ ett över E-bay. Fick mitt på 5 dagar från Hong Kong (!) för 99 euro inkl. frakt. Också om det fastnar i tullen och det kommer moms på (25% i Sverige har jag förstått) så är det kanske inte hela världen. Beställer man ett 70-200/2.8 USM IS ska man inte gå omkring och "hoppas" på att tullen inte bryr sig, men 50:an är så pass billig att det är värt "risken". Förstår inte varför folk väntar i månader på det... bestämde mej för att jag definitivt skulle ha det - och hade det fem dagar senare. Enkelt! Orkar inte leta reda på länken nu - men skrev ungefär samma som ovan (inkl. länk) i en annan tråd som handlade om just leveransproblemen med 50/1.8 II - leta i forumen, där finns en länk till e-bay och en trevligt kille i Hong Kong som säljer nya 50mm gluggar för sisådär 99 euro (1000 riksdaler ungefär?)

EF 50/1.8 - väntan är över!

Björn Jansson skrev:
Hejsan,

De enda butikerna vad jag vet som verkar ha dessa varor inne i lager, inte 50 1.8 då såklart men de övriga är nog:

Scandinavianphoto.se

www.bhphotovideo.com

Ibland har man tur: åkte till Kungsholmens foto i SThlm idag för att köpa filmframkallningsvätska och råkade kolla på hyllan bakom disken. Där stod en sprillans ny 50/1.8 för 1095:- svenska pengar! Den var man ju bara tvungen att köpa :) Såg ut att vara deras sista desvärre...Skönt att slippa vänta ex-antal veckor på den!

50/1,8

Jag såg idag att Japan Photo på Södra Förstadsgatan hade ett par 50/1,8 i fönstret (i kartonger dock, det kanske inte fanns något i dem...)

ANNONS