Annons

Tillfällig lagring av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

petterpuffen

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver en hårddisk jag kan ha med mig när jag är ute på en resa och inte har tillgång till dator, så att jag kan ladda över bilderna från mina minneskort.

Den måste kunna läsa flera typer av minneskort och fungera stabilt.

Jag har haft en tidigare som ofta blev fel när den laddade över bilderna och vissa filer blev korrupta. Den hade ingen skärm vilket gjorde att man inte kunde se vilka bilder som laddats över korrekt.

Kriterierna är i första hand: Smidig & stabil
I andra hand: Batteritid & skärm (dessa går klart inte hand i hand men ändå)

Hoppas någon kan vägleda mig! Tack.
 
Hos t ex Dustinhome finns en apparat som heter Hyperdrive Colorspace. Jag har en lite äldre modell och är mycket nöjd. Den är snabb (ungefär 1 GB/min), bra batteritid och man kan granska bilderna i hög förstoring. Den verkar ganska oöm -- trots att jag inte varit alltför snäll mot den har jag aldrig haft problem.
 
Det känns onödigt med små dyra specialmaskiner med bildskärm när en liten dator kostar mindre. Det brukar finnas en SD läsare i datorn sen kan man köpa till en billig kortläsare för andra kort.
 
Det känns onödigt med små dyra specialmaskiner med bildskärm när en liten dator kostar mindre.
Det känns onödigt att släpa omkring på en stor, tung, långsam och relativt ömtålig apparat när det finns små och snabba specialmaskiner för samma pris, skulle man också kunna tycka. Visst finns det fördelar med en liten dator -- men ganska många nackdelar också!
 
Det beror förstås på hur lång resan är, och hur många bilder du tänker ta... men själv har jag slutat använda mellanlagring (har både en äldre långsam Epson och en snabb och bra Hyperdrive) och använder fler CF-kort istället.

Skulle jag åka på en längre resa (och hade möjlighet att bära förstås) skulle jag ta med mig min laptop istället, både för bildlagring och -redigering, och för en massa annat som att betala räkningar, läsa mail m.m, och kanske maila hem dom viktigaste bilderna som extra backup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.