Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag är en nybörjare som tycker det verkar jättekul att fotografera. Gillar att testa nya grejer. Nu undrar jag vilka tillbehör som är bra att ha (nödvändigaste). Har nyss köpt ett litet bordsstativ och ett UV-filter.
Jag har en Canon EOS 300.

Det absolut viktigaste tillbehöret är massor av film. Åtminstone om ditt mål är att ta bra bilder. Slösa med film, experimentera mycket med olika inställningar, bildvinklar, osv.

Penna och anteckningsblock är bra också, så att du kommer ihåg experimenten efteråt.

Hej

Jag började med en 300:a

Köpte i början en del billaga objektiv, vilket visade sig var mindre bra. Mitt tips är att spara lite och köpa bättre (ljusstarkare) objektiv direkt, gärna begagnat (bytte in plastgluggqarna hos L-foto mot ett 35-350L). Ett objektiv under 200mm brännvidd skall ha minst 2.8 eller lägre värde)
Ett objektiv på mer än 300mm skall ha IS (bildstabilisator), har idag ett 100-400L IS, hade ett 135-400 från Sigma med 5.6 vid 400, gav inte skarpa bilder utan stativ.... Men då var det mer än OK.

Sedan upptäckte jag att DIA var det som gällde, grinigt, men effektfullt. Velvia ISO 50, samt Provia 100F o 400F

Sedan upptäckte jag nyttan av filter, Polariserande (circ) filter och uppvärmande filter (81A och 81C)

Fjärrutlösare och stativ införskaffades, men är sparsamt använt.

Skaffade en Minolta Scan Dual II för att digitalisera det hela, en klart bra pryl.

Har sedan uppgraderat från 2st EOS 300 (en DIA och en neg film) till en EOS 30 och en EOS D30)

Använder idag enbart D30:n...... Tålamod har ett pris, och att få bilden direkt är oprisbart.....

Roine

Roine, ta inte i så du storknar. Ljusstarka gluggar och bildstabilisator är inte det viktigaste för en nybörjare.

Börja småskaligt och skynda långsamt är mitt råd. Film är viktigare än dyra prylar.

Hej Acke

Jag saknar tålamod, dvs har aldrig gått sakta fram.

Tror på att vara seriös, dvs hellre en 50/1.8 ett bra tag än en billig glugg, men du har säkert mer rätt än jag.

Ha en trevlig midsommar

Roine

Glöm inte blixten. Vill du gå orginal så har Canon blixtar för drygt 2 600 kronor. Kolla också upp Metz som gör bra blixtar och har gjort detta i över 20 år. Kolla på modeller med ett modellnummer över 30 så får du någerlunda starka blixtar. Tänk på att blixten skall vara vridbar både uppåt och åt sidorna.

När det gäller objektiv så tycker jag att det bästa komplementet till den zoom som ofta kommer med är ljusstarka fasta objektiv. EOS-300 brukar säljas med objektiv med ljustyrka 3.5-4. Med ett fast objektiv på 1.8 så kan du använda en iso 100 film istället för en iso 400 film, eller fota senare på kvällen.

Jag tycker att 50mm är ett utmärkt objektiv att börja kompletera sin samling med. De är billiga, 1500 för en EOS 50/1.8 eller 5000 för en 50/1.4. De är bra, få objektiv är skarpare än dessa två objektiv. De tvingar fotografen att tänka och springa omkring för att ta bilder. Detta innebär automatiskt att man prövar olika vinklar. Bra för nybörjare.

Objektiven därefter är dyrare, 5000 - 10000. Om du skall ha vidvinkel eller tele beror på dig och ditt intresse. Canon har en hyfsad 28/2.8 för 3000 och en 28/1.8 för 6000. Har du råd köp den dyrare, men vänta inte ett halvt år för att göra det, köp då den billigare.

Motsvarande finns det korta tele på 85, 100 och 135 mm. Jag tycker 85 är jättebre, men som tele är det inte mycket att komma med. 135 kan vara en bra kompromiss mellan porträtt tele och tele.

Köp inte fler zoomar. De zoomar som kan matcha fasta objektiv kostar minst 15000 kr och dä är de inte lika ljusstarka.

Helt beroende på vilka motiv du har tänkt att fota. Antagligen så vet du inte riktigt vad du vill fota..utan prova dig fram genom att fota lite olika motiv.

Mitt råd (som jag själv följt efter lite grubblande..) är att satsa på ett kamerahus som har fått god kritik, som är enkel för nybörjaren men ändå tillräcklig för den avancerade amatören. Såg precis nu att du har en Canon EOS 300 :)...en jättebra start. Har du inget objektiv till den?

Okej..jag förmodar att du har köpt den i paket och då fått med ett 28-80 objektiv eller liknande. Dem håller ofta inte så bra klass (men fungerar förstås..) och brukar kännas lite plastiga. Jag hade rekommenderat dig annars att köpa ett 28-105 i original från Canon. Med den brännvidden klarar du dig väldigt långt och kan ta mycket varierande motiv.

Den kombinationen av hus och objektiv kommer förmodligen räcka långt. Du säger att det "verkar" vara roligt med fotografering. Men du är inte säker på det. Alltså tycker jag ovan nämnda kombination är perfekt även om du inte skulle tycka att fotografi är så himla roligt. Då har du iallafall ett smidigt och allsidigt "semestersystem" att använda dig av i framtiden.

Beroende på vad du sedan är intresserad av att fota så kan du ju alltid bygga på.

Det här rekommenderar jag som en startutrustning:

* Canon EOS 300
* Original 28-105 zoom
* UV-filter
* Kameraväska
* Linsputspapper (för att rengöra linsen)
* Film
* ..och fotoglädje :)

/JP

Sen finns det ju en annan klassisk väg. Det är att skaffa ytterligare en konsumentzoom i området 70-300 eller eventuellt 100-300.
De är inte så fasligt dyra och är trots allt ett bra sätt att få tillgång till längre brännvidder, kanske mest för att se vad man tycker om de brännvidderna...

Det krävs ju en hel del pengar, speciellt ur en nybörjares perspektiv, om man ska skaffa en komplett samling fasta objektiv.

Ett budgetalternativ jämfört med fasta telen eller Canons "L-zoomar" som verkar hyfsat populärt här är Sigma 70-200 2.8 EX HSM.

Jag har inte hunnit fingranska resultaten från mitt (väntar på min Nikon 8x lupp) men den har fått bra kritik på t.ex. photographyreview.com

Som Jesper Ekvall gjorde iaf. mig uppmärksam på går den att köpa för strax under 10000 kr från Tyskland tillsammans med en 2x teleconverter.

Om man ska köpa en fast vidvinkel så skulle iaf. jag satsa på 20 mm eller iaf 24. Jag har 28 mm på mitt EF 28-90 (följde med min EOS 300) och är rätt trött på den begränsade vidvinkeleffekten.

Cosina 19-35 har också fått rätt bra omdömen från folk här på Fotosidan.
Säljs även under namnet Soligor samt ytterligare något namn tror jag.

Just ja, jag glömde en grej.

Skarpa objektiv är, som påpekats rätt viktigt för bra resultat. En ännu viktigare grej är dock stativ och trådutlösare.

Med dessa två tillbehör minimerar man skakningar som annars skulle göra bilden oskarp.

Kolla i blaskorna du fick med kameran vad trådutlösaren heter (eller fråga en handlare efter en trådutlösare till EOS 300).

Vad gäller stativ är min rekommendation ett Manfrottostativ 190 eller 055 med kulledshuvud 308RC men det finns naturligtvis mängder av kombinationer som kan vara bra. Sök efter "stativ" på forumet för mängder av tips.

Den enda riktigt viktiga rekommendation jag kan ge är att du håller dig borta från billiga (under tusenlappen) plast/aluminium-stativ som man hittar på t.ex. Expert.

Ett riktigt stativ är nog det första jag skulle köpa om jag var du, mellanringar är kul, trådutlösare (canon rs60-e3 heter den till EOS300), teleobj. , polaricationsfilter, vertikalgrepp, hmmm... kommer inte på mer just nu.

Stativ och trådutlösare är naturligtvis bra att ha. Men som nybörjare och det som Tobias är ute efter.."nödvändiga tillbehör" så ska man kanske inte räkna in stativ och trådutlösare där. Lite jobbigt att springa runt med ett stativ om han upptäcker att det är actionbilder på skateboardåkare som han är intresserad av att fota.. hehe.."skrattar lite till.."

Men visst är det bra att ha. Det har jag just upptäckt! :)

/JP

Jonas inlägg och Eriks stativförslag är de mest sansade så här långt.

Tag din EOS300 som den är (ev. kompletterad med stativ) och gå ut och fotografera. När du har tagit sisådär 50-100 rullar film så har du förmodligen lärt dig följande:

- Du behärskar de grundläggande fotografiska begreppen (tid, bländare, skärpedjup, osv.)
- Du kan använda alla funktioner på din kamera
- Du har upptäckt vilka motivområden som intresserar dig mest
- Du har insett om fotografi är något för dig

Först då är det dags att fundera på fler prylar. Eller du kanske rentav säljer kameran och börjar med någon roligare hobby...?

Senast ändrad:
Yes Yes Yes..

..kombinerat med trådutlösare. Natur-ligtvis.. :)

/JP

Gäller kanske även porträtt.
Generellt kan man väl säga att om det man tänker plåta till stor del står stilla är ett stativ en bra investering.
Då inluderar jag även sånt som står stilla korta stunder som t.ex. däggdjur och fåglar...

Ett stativ är bra, men hur ofta står det inte hemma eftersom det är klumpigt och jobbigt att ta med sig. Ett bordstativ, som Tobias redan har köpt, tycker jag är ett mycket bra alternativ.

Tobias utrustning räcker sedan långt, men jag tolkade frågan lite mer vad kommer han att behöva sedan.

Nästa stora begränsning som Tobias kommer att upptäcka är mörker. Ljuset räcker inte till. Därför är en blixt nästa viktiga investering. Vet inte vad det är för osansat i det.

Nästa steg mot att besegra ljuset är ljusstarka objektiv. Därför är jag mot zoomar som kostar mindre än 15000kr. En 50mm/1.8 för 1500 till ett kamerahus på 3500 är väl ingen osansad investering på ett års sikt om man tycker det är roligt att fota?

las...

Hejsan.
Det kan va bra att blanda praktiken me lite teori osso... ga te bibblan o lana narra bocker... las dem, det e en bra start att borja me tycker jag... osso sa fort du kan skulle du egentligen borja skjuta slides, da du ser dina misstag med en gang, prints e ju lite "manipulerade" for att na ett happy medium sa att saga...
Skjut pa vettja, ha en go misommar...
Timo

berga skrev:
Därför är en blixt nästa viktiga investering. Vet inte vad det är för osansat i det.

En 50mm/1.8 för 1500 till ett kamerahus på 3500 är väl ingen osansad investering på ett års sikt om man tycker det är roligt att fota?

Närå, på lite sikt är det bra investeringar, om fotointresset håller i sig. Men kamerans inbyggda blixt och standardzoomen duger bra till att börja med. Jag tolkade frågan som att Tobias trodde sig behöva massor av nya prylar på en gång.

För de flesta nybörjare är $$$ en begränsande faktor, det är därför jag försöker motverka prylhysterin. Dyra prylar är ingen säker väg till framgång. Man har större chans att bli duktig om man övar mycket och målmedvetet.

Jag tror nog att även en zoom under 15000:- kan passa en nybörjare bra. En normal är förstås inte heller helt fel för "vardagliga" bilder. Men om man vill experimentera lite med olika brännvidder och motiv för att hitta "sin grej" så tycker jag 28-105 är ett bra alternativ.

Jag antar att frågeställaren just nu har ett 28-80 objektiv eller liknande. Det är inte optimalt för tex porträtt. Inte heller är normalen det, om man inte känner för att trycka upp kameran i ansiktet på folk. Med ett 28-105 har man även den motivmöjligheten + att kvaliteten på konstruktion och optik hos originalobjektiv håller helt okej nivå för en nybörjare/amatör.

Att byta upp sig till bättre grejor går alltid, om pengarna finns vill säga. Kanske han upptäcker att utrustningen räcker för honom..!?

/JP

Håller fullständigt med dig att prylar inte är det viktigaste och man behöver inte köpa allt med en gång.

Däremot är min erfarenhet att de ljussvaga billiga zoomarna kräver blixt och ledtal 12 är lite lite i de flesta sammanhang. Därför rekomenderar jag Tobias att vara sätta blixten högt på inköpslistan.

Fördelen med blixt är att den är användbar även om Tobias bestämmer sig för att fota "familje bilder" och festbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar