Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag är en nybörjare som tycker det verkar jättekul att fotografera. Gillar att testa nya grejer. Nu undrar jag vilka tillbehör som är bra att ha (nödvändigaste). Har nyss köpt ett litet bordsstativ och ett UV-filter.
Jag har en Canon EOS 300.

Det absolut viktigaste tillbehöret är massor av film. Åtminstone om ditt mål är att ta bra bilder. Slösa med film, experimentera mycket med olika inställningar, bildvinklar, osv.

Penna och anteckningsblock är bra också, så att du kommer ihåg experimenten efteråt.

Hej

Jag började med en 300:a

Köpte i början en del billaga objektiv, vilket visade sig var mindre bra. Mitt tips är att spara lite och köpa bättre (ljusstarkare) objektiv direkt, gärna begagnat (bytte in plastgluggqarna hos L-foto mot ett 35-350L). Ett objektiv under 200mm brännvidd skall ha minst 2.8 eller lägre värde)
Ett objektiv på mer än 300mm skall ha IS (bildstabilisator), har idag ett 100-400L IS, hade ett 135-400 från Sigma med 5.6 vid 400, gav inte skarpa bilder utan stativ.... Men då var det mer än OK.

Sedan upptäckte jag att DIA var det som gällde, grinigt, men effektfullt. Velvia ISO 50, samt Provia 100F o 400F

Sedan upptäckte jag nyttan av filter, Polariserande (circ) filter och uppvärmande filter (81A och 81C)

Fjärrutlösare och stativ införskaffades, men är sparsamt använt.

Skaffade en Minolta Scan Dual II för att digitalisera det hela, en klart bra pryl.

Har sedan uppgraderat från 2st EOS 300 (en DIA och en neg film) till en EOS 30 och en EOS D30)

Använder idag enbart D30:n...... Tålamod har ett pris, och att få bilden direkt är oprisbart.....

Roine