Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör för portätt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har tänk mig att jag ska skaffa mig en fotoutrustning som jag kan använda till att fotografera vänner/bekanta/släkt. Jag menar då porträtt bilder eller kanske om nån gifter sig etc. Vad behöver jag för grejer för att jag ska kunna garantera ett lyckat bröllops porträtt till en vän?.

Jag har idag en Sony A100 som jag börjar komma överens mycket bra med. Har testat o fota lite med studio blixt o ser vilken otrolig skildnad det blir.

Men jag funderar på om det räcker med att köpa sig en vanlig blixt för utomhus foto. Till exempel "Sigma EF-500 DG Super" eller "Sony HVL-F56AM". Funkar det att ta ett BRA bröllopsfoto utomhus med någon av dom?

Har tänk att jag ska köpa mig studioblixtar och en bakgrund nån dag med.

Vad tror ni? Tacksam för alla råd o synpunkter.

Om man nu köper sig en blixt, ska man köpa en sån omnibounce samtidigt? Är det en fördel vid portätt?

Lincon888 skrev:
Vad behöver jag för grejer för att jag ska kunna garantera ett lyckat bröllops porträtt till en vän?.
Det närmaste du kan komma en garanti på bra bilder är att införskaffa prylen "1 st skicklig bröllopsfotograf" :)

Har personligen aldrig använt min blixtskoblixt för utomhusporträtt, men det är klart görbart och skulle nog överväga det i vissa situationer. Samtidigt är det fullständigt görbart att ta kassa bilder oavsett hur mycket utrustning du har tillgång till. För att få bra bilder bör du skaffa dig erfarenhet inom porträttfoto vilket också kommer göra att du förstår dina utrustningsbehov bättre.

Senast ändrad:
Har ingen aning om omnibounce funkar bra men när jag plåtar med blixt (har minoltas 3600HS(D) samma som sonys 36 variant) så kör jag ibland med en hemmabyggd softbox som jag håller i ena handen och kameran i andra. (Älskar den trådlösa funktionen.:) Kan ladda upp någon bild imorgon om du vill. Annars så kan du ju testa med en reflexskärm och studsa blixten i, kräver ju iof att någon annan håller i den. Blixt rakt på rekommenderar jag inte...jag gillar inte heler blixt utomhus, svårt att få det att se naturligt ut.

Will, helt rätt. :)
OT: Men hur funkar A100 med studioblixtar?

okej, läser och grundar :). Tack för era svar, keep it coming om det är nån mer som vill tilläga något. =)

Fabian Fogelberg skrev:
så kör jag ibland med en hemmabyggd softbox som jag håller i ena handen och kameran i andra. (Älskar den trådlösa funktionen.:)[/B]

Hur menar du där? Trådlös funktion? Du får gärna ladda upp en bild =). Tack för ditt svar.

Den trådlösa funktionen gör att du kan lösa ut blixten med hjälp av den inbyggda och väldigt ofta få rätt exponering, (på KM5D iaf). Det du gör är att du fäller upp den inbyggda blixten, går in i blixtmenyn och ställer in trådlös och trycker på "trådlösknappen" på blixten. Sen är det bara att plåta på. :)

Skickar med en bild som jag tog på ett bröllop med min hemmabyggda softbox och minoltas 3600HDS(D). Ingen jättebra bild kanske men jag hoppas att den duger.

Bilagor

• fsbild3.jpg
    fsbild3.jpg
    87.4 KB · Visningar: 866
Hur långt avstånd kan man ha mellan kameran och blixten då?

Men vad ska man tänka på när man köper blixt? Kommer jag märka jätte stor skildnad mellan Sony HVL-F56AM och F36AM? Eller är Sigma EF-500 DG Super mer prisvärd?

Igår körde jag på runt 10 meters avstånd så en bit funkar det.

Vad ska du främst plåta med den? Jag har ju 36:an vilket räcker för mig. Visst hade ledtal 56 varit fint men jag tycker inte det är värt prisskillnaden. Sigmas har jag inte testat men jag har hört att den ska vara bra, kolla recensionerna här på fotosidan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fota mäst med den. Men antagligen hundar och katter för att lätta upp ögon och så. Även försöka mig på seriösa porträtt bilder, främst ute då. Borde väll räcka med en 36:a till det antar jag? Hur långt funkar den trådlös funktionen ungefär?

Vet inte om den räcker utomhus om solen ligger på för fullt. Försökte tex köra med blixt i totalt motljus på en person (1/500s+blixt), resultatet blev en ful siluettbild då när blixten slår snabbare än en 1/160s så går den bara ner i effekt (har jag för mig), där kanske den starkare blixten hade varit att föredra.

Den trådlösa klarar av att lösa ut 10 meter vad jag har testat iaf från kameran men då lyser ju blixten bara upp en punkt. (Kostar sonys 36 och Sigmas EF-500 lika mycket så kan det nog vara värt att satsa på Sigman, men kolla lite recensioner innan.)

Ritning på en "softbox"?

Lånar tråden lite då ni kommit in rätt mycket på blixtrar och tillbehör :)

Någon som har en ritning eller bilder på någon hemmabygd "softbox" ?

/Daniel

Kolla på Tradera, där finns det små softboxar till hyfsade priser. En bit vitt Dekorgummi från Panduro Hobby gör samma verkan för under 10 kronor. Stora softboxar kan man få till bra pris på tradera om man har tur. Jag köpte en stor (Dia 170cm) för 500:-

js1 skrev:
Hur har du byggt den? Du har kanske nån bild du kan visa?
Byggde en enkel träram som jag spände upp ett vitt tyg runt och sedan hittade jag en träbit som jag tror ska användas till att hålla upp en hylla eller liknande och skruvade fast i ramen. (Med onödigt mycket skruv, jag vet:O) Sen var det dags att få fast blixten på allt och då tog jag ett litet bordsstativ, modell plast och skruvade fast. Klart!

(Vill du veta mer exakt hur jag gjorde med mått, material och sånt så säg till. Har funderat på att fixa något slags fäste så att jag kan sätta softboxen på ett stativ, men får se om jag orkar.:)

Bilagor

• softbox,-fs.jpg
    softbox,-fs.jpg
    71.8 KB · Visningar: 171
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar