Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbaka i tankar... 24-70mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
Jag har givit upp helt på crop kamerorna och nu köpt en 5DmkIII istället, har dock kvar min 70D som kommer komma till användning på sommaren då ljusförhållandena är mycket bättre.

Nu står jag i valet och kvalet på att köpa ett Tamron 24-70 alternativt canons variant, att använda för porträtt och studio. Tar en del porträtt och helkroppsbilder med 50mm "niftyfifty" samt 70-200 men vill ha lite mer val möjligheter. Vad tycker ni är tamrons eller canons objektiv bäst? Detta till fullformat och f2.8 som är intressant.

Jag har Canons 24-70/4 L IS USM, det är en riktigt fin glugg. Det som avgjorde mitt beslut för denna är finfina macroegenskaper. Jag har den till 5D MKIII

Jag har givit upp helt på crop kamerorna och nu köpt en 5DmkIII istället, har dock kvar min 70D som kommer komma till användning på sommaren då ljusförhållandena är mycket bättre.

Nu står jag i valet och kvalet på att köpa ett Tamron 24-70 alternativt canons variant, att använda för porträtt och studio. Tar en del porträtt och helkroppsbilder med 50mm "niftyfifty" samt 70-200 men vill ha lite mer val möjligheter. Vad tycker ni är tamrons eller canons objektiv bäst? Detta till fullformat och f2.8 som är intressant.

Tamrons 24-70 2,8 med bildstabilisering är riktigt prisvärd. Har fått bra på tester och nästan i klass med Canons mk2 som kostar runt 20K iställer för runt 8K för Tamrons. Finns en hel drös jämförande tester att se på youtube. Köper den själv nu om nån vecka efter timtals av research av recensioner och tester i text och filmform på nätet.

Jag har Canons 24-70/4 L IS USM, det är en riktigt fin glugg. Det som avgjorde mitt beslut för denna är finfina macroegenskaper. Jag har den till 5D MKIII

Även jag har en 24-70/4L IS till min 5D mk III, har tidigare ägt/testat en 24-105/4L IS och 24-70/2.8 L II. 24-70/4L IS är mindre och lättare samt har IS (fotograferar mycket statiska föremål) jämfört med 24-70/2.8L II, under optimala förhållanden är bildkvalitén bättre med f/2.8 versionen, men skillnaden är inte så stor. Vid dåligt ljus (utan stativ) får jag bättre bilder med f/4 versionen då den har effektiv IS. Ytterligare fördel med f/4 versionen är 77mm filterfattning jämfört med 82mm (har redan en filteruppsättning) för f/2.8 versionen.

24-70/4L IS har bättre bildkvalité vid vidvinkel jämfört med 24-105:an

Även makrofunktionen på 24-70/4L IS har jag använt mer än vad jag trodde från början.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar