Annons

Till Norge i Maj

Produkter
(logga in för att koppla)

swd-photo

Aktiv medlem
Hej
Vet ej om detta är rätta forumet,men jag skulle vilja
veta om det är för tidigt på året att resa till Norge i början av maj
för att fota landskap.
När kommer våren till Norge? Har tänkt mig området kring Hardangerfjorden.
Roligt om nån kan berätta lite.

Mvh. Stefan
 
Bra årstid...

Hej!
Jag tror det ær en mkt bra årstid att fota.
Nu bor jag ju en bra bit norr om ditt resmål. Men i maj så smælter det mycket uppe på fjællen så det ær mycket vatten som ska rinna undan, vilket medfør vackra vattenfall osv.
Och jag tror att mycket har hunnit få en fin grønfærg också!
Lycka till!
 
Ja, maj är en bra tid att åka dit. Hardanger är välkänt för sina fruktodlingar och de börjar väl blomma ungefär vid den tiden (äpplen, körsbär, plommon) så det kan nog bli riktigt vackert. Tyvärr är vädret ganska oberäkneligt, det kan vara varmt nog för kortärmat en dag men blåsa och regna riktigt snålt nästa.

I vackert väder är nog Bergen en av norra Europas vackraste städer. Ett bra tips om du gillar att vandra är att "gå över Vidda" från Ulriken till Flöyen (två av fjällen som omger staden), det tar 6-8h men är inte speciellt krävande. Det skiljer ett par hundra höjdmeter mellan fjälltopparna men går man från Ulriken får man "nedförsbacke" och kan fuska genom att ta linbanan upp till toppen, annars är det 45min-1h brant uppför.

Om du har tid är Lysefjorden innanför Stavanger också värd ett besök, här har du bland annat Preikestolen och Kjerag. Fantastiskt vackert! Om du vill åka norrut finns det mycket att se runt Sognefjorden och i Jotunheimen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.