Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till Göteborg... fotobutik

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Jag ska till Göteborg om ett tag och tänkte besöka en och annan fotobutik.

Någon som har förslag på butik som ligger centralt i Göteborg ?

Gärna beskrivning på vart de ligger och helst med utgångspunkt från Liseberg (som i stort sett är det enda jag känner till).

Fördel om butiken har objektiv på lager....

I Focushuset gårda ligger Fotobutiken , tror den heter så. Det är i alla fall en fotoquickbutik som har ett stort utbud & kunnig personal, dom har även en hel del beg. Tyvärr så är dom inte speciellt billiga...

Focushuset ligger bara ett stenkast från Liseberg, karta .

Som sagt lite dyra men mycket att titta på.

//Larsa

Ligger inte Japanfoto i Nordstan (5an huset) Dom skall vara duktiga

Expert på Avenyn skall vara bra med kunnig personal

Fotokompaniet på Kungsgatan 6B är mycket bra, men kanske mer analoga än digitala. Kungsgatan går förbi domkyrkan, det är inte så svårt att hitta på kartan.

Tyvärr så upplever jag många av de uppräknade butikerna som dyra, även mitt eget exempel.
Jag känner inte till alla, typ YFO som jag dock ska besöka vid nästa tripp.

Scandinavian i Mölndal ligger dock bra till i pris.

Ska du handla eller bara kika? Butiken jag nämnde i början av tråden är för mig enbart en klämbutik (skäms på mig) då dom har mycket beg i montrarna + sånt där som man bara drömmer om... Härligt att kunna klämma på Leicas utbud!

Min lilla lokala handlare här i det lilla samhället 4,5 mil utanför Gbg är för övrigt klart billigare än de flesta i Gbg, han håller ungefär Scandinavianpriser. Till staden åker jag mest för att kika på ett större utbud...

//Larsa

Tanken var att jag skulle handlat där... behöver bland annat en väska till min kamera. De jag har hittat dr jag bor är antingen för små eller på tok för dyra...

Scandinavian Photo skulle jag vilja till men de känns som om det ligger lite utanför stan...

För strossa runt bland de andra butikerna som getts på förslag hitintills

PITCH skrev:
Tanken var att jag skulle handlat där... behöver bland annat en väska till min kamera. De jag har hittat dr jag bor är antingen för små eller på tok för dyra...

Scandinavian Photo skulle jag vilja till men de känns som om det ligger lite utanför stan...

För strossa runt bland de andra butikerna som getts på förslag hitintills

Mmm. Scandinavian är nog billigast (om ingen annan vet nån billigare) men förra sommaren när en kompis & jag var i Gbg så köpte han en Loveproväska på Japan Photo & priset där på den skillde marginellt mot Scandinavians priser.

Nån hundring hit & dit är ju inget att diskutera om man köper en finare väska...

En reflektion är att du beställer en väska från nån av de välrenomerade nätfirmorna så har du en fin väska med dig på ditt Gbg-besök! Jag tycker nämligen inte att det är billigt med foto i Gbg...

//Larsa

Scandinavian photo ligger lite utanför, men det är toklätt att ta sig dit, om du hoppar på rätt spårvagn från t.ex. på centralstationen så behöver du inte byta, du märker knappt att du åker utanför Göteborg.

Som sagt, scandinavian photo ligger inte så himla illa till faktiskt. Från liseberg tar det inte mer än några minuter med spårvagn och sedan är det ytterligare ett par minuters promenad.

Ang. priserna på Japanphoto så... Jag har inte varit där inne på ett tag (knappt ett år) nu, men när jag kollade väskor där var de betydligt dyrare. En Minitrekker (icke AW) kostade runt 1700kr, så jag köpte en Minitrekker AW för 900kr på nätet istället.
Samma visa när jag skulle ha en lite mindre väska. Skulle ha en Toploadväska och de hade för det första inte den modellen jag vill ha inne, men de hade modellen mindre och den kostade mer än dubbelt så mycket som Scandinavian Photo tog för den större modellen, som jag var ute efter.
När jag var ute efter att köpa min A70 så tog de mer betalt för en A60 än vad A70:n kostade på nätbutikerna. (A70:n var 1500-2000kr dyrare där än på andra ställen.)

De kan ju ha justerat sina priser nu förstås...

Jag köper gärna i butik och betalar gärna något mer för det, men är det så stora skillnader så köper jag hellre på nätet (eller tar spårvagnen till Mölndal).

Robert. Kan vara så att detta var speciellt med denna väska. Var själv förvånad då jag stog i butiken & jämförde med priset på nätet (mobilen). Skillde nån hundring, kan dock ha varit ett undantag?

Peter. Följ råden & ta spårvagnen ut till Mölndal. Själv så får jag som lantis panik & vet aldrig var jag ska stå & med vilken spårvagn jag ska åka :)

//Larsa

Larsa... vad kallar du mej då när jag är i Göteborg... Lantis... lilla Landskrona är bara en prick på kartan i jämförelse med Göteborg...

Fast när jag är i större städer så brukar jag veta vart norr och söder ligger och som regel så brukar jag hitta hem igen. SÅ i Göteborg går jag nog inte vilse....

Tror nog bestämt att det lutar åt att handla på Scandinavian Photo via nätet... annars så är väl risken stor att jag hamnar på en plats jag inte ens kan uttala...

alltså scandinavian är jättelätt :) kolla upp på nätet innan vad du är intresserad av för prylar, ring och kolla om de har dem hemma, har de det så är det bara att åka direkt från Liseberg/Korsvägen med spårvagn 4 till en hållplats som heter Mölndals sjukhus (svårt att missa). När du har gått av tittar du till vänster och ser lite hus bakom några träd och en å, gå rakt över det grönområdet så hamnar du vid scandinavians ingång. Det går inte att missa.

Som jag ser det så brukade jag besöka någon eller alla av dessa butiker när jag bodde i Gbg:

Kodak center, Gårdahuset
Ericsson Foto, Mölndals Bro
Scandinavian Photo (fanns inte där då, men jag hade besökt dem också)
Fischer (Expertbutiken nästan uppe vid Götaplatsen)

//Glenn

ANNONS