ANNONS
Annons

Till Chicago, val av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dragoen

Aktiv medlem
Ska till Chicago och kommer ungefär att ha en heldag att utforska och fotografera.

Dock så har jag problem då jag inte vet vilken utrustning som kan vara lämplig att ta med sig vid besök av en sådan storstad då detta blir första gången jag befinner mig i Amerika.

Jag planerar att ha med mig en 40D + 3 st objektiv (+1 st kompaktkamera i reserv), men vet inte vilka objektiv som är lämpliga. (Vill inte få med för mycket tyngd att släpa på).

Objektiv jag har att välja mellan är följande:
  • Tokina AT-X 11-16 f/2,8
  • EF-S 18-55 f/3,5-5,6 IS
  • EF 28-80 f/3,5-5,6 USM
  • EF 50mm f/1.8 II
  • Samyang 85 f/1,4
  • EF 100mm f/2.8 Macro USM
  • EF-S 55-250 f/4-5,6 IS
  • EF 70-200mm f/4L USM
  • Arsat Mir 26b 45mm f/3.5 med Hartblei Tilt adapter
  • Arsat MC 80mm f/2.8 med Hartblei Tilt adapter

Om någon har förslag på vilka 3 objektiv som jag borde ta med och beskrivning varför just dem, så hade det uppskattats väldigt mycket.

Det beror väl lite på vilka motiv du tycker om att plåta, men jag hade nog valt vidvinkeln för att få med lite skyskrapor, din 100 eller 70-200an för att bla plåta gatuporträtt och något där emellan, kanske 50/1,8 så kan du få några bilder även när ljuset blivit sämre framåt kvällen.

Något sådant får det nog bli, men hur kommer det sig att samtliga väljer EF 50 f/1.8 framför Samyang 85 f/1.4 som är ljusstarkare och skarpare vid stor bländare?

50:an har autofokus och en mer allmän brännvidd, 85:an blir ganska mycket tele på din 40D och dessutom har du bränvidd 85 inkluderat i telezoomen. Så resonerar iaf jag. Tycker du att canongluggen är mycket oskarpare kan den behöva lite justering. (Men låt nu inte detta bli ännu en felfokustråd...)

Vad gäller affär, så tror jag att calumet photo har sitt huvudkontor där. En bra leventör som huvudsakligen är över internet men med fysiska butiker. Matchar B&H priser. Har handkat av dem förr. Behåll kvittot för då kan man i framtiden handla av dem med samma kort och få det skickat till hotellet nästa gång även om de inte har affär i den staden. Annars kan man inte handla på postorder från dem utan att det postas till hemadressen där kortet är ställt (för att förhindra kortbedrägeri). Så det är bra att handla från dem och bli känd kund. Aldrig haft problem med dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar