Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tiff,SHQ,HQ,SQ1,SQ2

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenneJ

Aktiv medlem
Vilken är skillnaden mellan lägena Tiff,SHQ,HQ,SQ1,SQ2? Ser att Tiff-bilden tar en väldig plats, men ser tex. ingen större skillnad i kvalite mellan en jpg som tagits med Shq och en Tiffbild..

(Olympus 750-cs uz)

/Svenne
 
Sånt brukar stå i manualen, har du kollat?
De övriga förkortningarna är förmodligen olika JPEG-kompressioner.
 
bjanha skrev:
Sånt brukar stå i manualen, har du kollat?
De övriga förkortningarna är förmodligen olika JPEG-kompressioner.
Jo, kan tänka mig att det gör det! Nu har jag inte manualen här tyvärr.. Men det är ju en ganska vanlig kamera har jag förstått, så kanske nån vet svaret?

/Svenne
 
Jag gjorde en sökning på Google, det tog mig ca 3 sekunder att hitta svaret.

3,200 x 2,400 SHQ, HQ (Optimum Enlargement Mode)
2288 x 1712 TIFF SHQ, JPEG
2288 x 1520 (3:2 MODE) TIFF, HQ, JPEG
2048 x 1536 SQ1 High JPEG
1600 x 1200 SQ1, Medium JPEG
1280 x 960 SQ1, Normal JPEG
1024 x 768 SQ2, High JPEG
640 x 480 SQ2, Normal JPEG
320 x 240 @ 15fps QuickTime Motion JPEG
160 x 120 @ 15fps QuickTime Motion JPEG

/bjanha
 
bjanha skrev:
Jag gjorde en sökning på Google, det tog mig ca 3 sekunder att hitta svaret.

3,200 x 2,400 SHQ, HQ (Optimum Enlargement Mode)
2288 x 1712 TIFF SHQ, JPEG
2288 x 1520 (3:2 MODE) TIFF, HQ, JPEG
2048 x 1536 SQ1 High JPEG
1600 x 1200 SQ1, Medium JPEG
1280 x 960 SQ1, Normal JPEG
1024 x 768 SQ2, High JPEG
640 x 480 SQ2, Normal JPEG
320 x 240 @ 15fps QuickTime Motion JPEG
160 x 120 @ 15fps QuickTime Motion JPEG

/bjanha
Ok, jag var kanske otydlig i min fråga... Att det finns olika storlekar vid dom olika inställningarna syns ju på kameran, men det jag framförallt undrar är skillnaden mellan den största(bästa) jpg-bilden och den största tiffbilden? Det är ju så otroligt stor skillnad i filformatet, men knappt nån skillnad i kvalite.

Ursäkta min okunnighet att hitta svar.

/Svenne
 
Så den allra bästa/största kvaliten i bild med min kamera får jag med denna? 3,200 x 2,400 SHQ, HQ (Optimum Enlargement Mode)

Varför finns Tiff då? Som blir större i filstorlek, men i så fall ändå sämre i kvalite..förvirrad
 
SvenneJ skrev:
...men det jag framförallt undrar är skillnaden mellan den största(bästa) jpg-bilden och den största tiffbilden? Det är ju så otroligt stor skillnad i filformatet, men knappt nån skillnad i kvalite.

/Svenne

TIFF är ett icke-destruktiv filformat, alltså att den inte komprimenar alls när du sparar bilden. JPEG komprimear, alltså tar bort viss bildinformation - som oftast knappt är synlig för ögat.

Denna länk kanske kan ge dig lite info:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/C750/C75PICS.HTM

/bjanha
 
SvenneJ skrev:
Så den allra bästa/största kvaliten i bild med min kamera får jag med denna? 3,200 x 2,400 SHQ, HQ (Optimum Enlargement Mode)

Varför finns Tiff då? Som blir större i filstorlek, men i så fall ändå sämre i kvalite..förvirrad

"Enlargement" är ju knappast ett tecken på bästa kvalitet. I denna mode interpoleras ju bilden, alltså görs större, i kameran. Bad bad bad!
Glöm inte att det är en 4MP-kamera du har, alltså 2288x1712 pixlar.

/bjanha
 
Beror på hur sensorsn är utlagd: är det en såndär funky 45-graders roterad så blir det faktiskt bäst med 1) att göra bilden roterad från början (den kommer alltså att luta 45 grader på datorn) eller 2) att skala upp den så man inte förlorar pixlar.
 
sandos skrev:
Beror på hur sensorsn är utlagd: är det en såndär funky 45-graders roterad så blir det faktiskt bäst med 1) att göra bilden roterad från början (den kommer alltså att luta 45 grader på datorn) eller 2) att skala upp den så man inte förlorar pixlar.
Det där förstod jag inget av?
 
bjanha skrev:
"Enlargement" är ju knappast ett tecken på bästa kvalitet. I denna mode interpoleras ju bilden, alltså görs större, i kameran. Bad bad bad!
Glöm inte att det är en 4MP-kamera du har, alltså 2288x1712 pixlar.

/bjanha
Ok, då är det alltså 2288 x 1712 TIFF SHQ, JPEG med tiff som är bäst att använda som råformat då?
 
Finns vissa sensorer (de som kallas SuperCCD tror jag) som är lutade 45 grader, dvs. pixlarn ligger:

1111
1234567890123
x x x x x x
x x x x x x x
x x x x x x
x x x x x x x

Dvs, dessa pixlar hamnar fel om man försöker meckla in de i en vanlig bild med dimensionerna 7x4, vilket ju borde vara tillräckligt med tanke på antalet faktiska pixlar (som mest 7 på en rad). För att få med alla pixlar med rätt placering måste man göra bilden större, alternativt arrangera den på ett annat sätt.


Nu är det kanske inte så att kameran har en sådan CCD, så diskussionen är förmodligen helt onödig. :)
 
sandos skrev:
.......Nu är det kanske inte så att kameran har en sådan CCD, så diskussionen är förmodligen helt onödig. :)
Ingen aning, har inte lyckats lista ut det ännu, men det stod The C-750 Ultra Zoom's 4.0-megapixel CCD is capable of showing about as much detail as can be found in this poster, even though it was made from a 500MB scan of a 4x5 negative shot with a tack-sharp lens på sidan som länkades ovan..om det nu har nåt med det att göra..ännu mer förvirrad :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.