dovearea
Avslutat medlemskap
Estethia skrev:
dessutom går det fint att göra kopior i 50x70cm från en jpg12 utan att komprimeringen stör. ska man se det så ska man stå 5cm ifrån kopian med kritikögat påslaget (har testat), och det är ju inte precis det mest lämpliga betraktningsavståndet för en så stor kopia, om man säger så.
Jag fotade ett gäng maskrosor som används av företaget jag jobbar på som marknadsföring under sommaren. Tanken var från början att bilderna skulle printas i små format och skickas ut till kunder.
Jag fotade bilderna i jpg högsta kvalitén, behandlade bilderna som PSD i Photoshop och sparade sedan ned de färdiga bilderna som jpg12 och skickade iväg dem till jobbets FTP.
På jobbet blev de så nöjda med en av bilderna att vi gjorde en s.k Roll-Up av den. Den printas på ett fint tyg i formatet 750 x 2000 mm. Jpg-bilden var tvungen att interpoleras rejält och ärligt talat blev det inte alls speciellt mycket sämre resultat än testprintningen vi gjorde i orginalstorlek.
Alltså, enligt mig funkar jpg mycket bättre än vad man kan tro. För övrigt har jag ett liknande system som Christel när det gäller lagring och bildhantering.