ANNONS
Annons

Tiff eller Jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Novis inom digital efterbehandling och har fyra frågor. innan när jag skall skicka bilderna till digitallabbet skall jag:

* Spara bilderna i TIFF eller JPG.?

* Spara bilden i 8 eller 16 bitar kanal?

* Alltid köra oskarp mask om jag vill få den ultimata skärpan i mina porträttbilder?

* I bild > läget > i PS. Skall jag välja CMYK-färg eller RGB-färg där?

* I visa > Korrekturinställningar > i PS, skall jag där välja Aktuell CMYK eller Windows RGB?

Tja, inte lätt i början, fast jag lär mig :) Ni som är ena hejare på det här, vad sägs?

/L

Första frågan är till vilket labb ska du skicka bilder, eftersom olika labb har olika metoder.

Stefan

inte nån? Den stavas väl förresten crimson...

Vore tacksam, jag skulle komma vidare rejält tror jag, om frågetecknen rätar ut sig lite.

Mvh

/Lasse

Om du ska leverera till Crimson hittar du mycket information på http://www2.frontweb.se/prefix/wPQJ6KvB7F4K2u

Där kan du t ex hämta hem en profil för att du ska kunna simulera på skärmen hur bilden kommer att se ut vid utskriften. Det är den profilen som du ska lägga in i Korrekturinställningar. Du får välja Egen och där aktivera profilen.

Jag bearbetar oftast bilder i 16 bitar, men konverterar bilderna till 8 bitar innan jag skickar dem någonstans.

Tror också du får svårt att se någon skillnad på JPEG eller TIFF, åtminstone om du väljer de högre kvaliteterna på JPEG, ?10.

Crimson skrivare är RGB-skrivare, så du bör arbeta i RGB, t ex Adobe RGB.

Skärp bilderna om du skickar dem till Prefix.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar