Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidsdokument

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det nu med upphovsmannen av bilderna? Skulle det kollas upp ifall det fanns möjlighet att tillåta att tredje person har tagit bilden?

Jag har ett album som jag har fått, som innehåller 85 stycken bilder, övervägande porträtt, som verkar sträcka sig från sent 1800-tal till mitten på 1900-talet. De allra flesta har okänd fotograf, men i några fall vet jag i alla fall vilken atelié det är som har tagit bilderna. De fotografer/ateliéer som jag har fått fram är övervägande kvinnliga, eller med kvinnliga ägare.
 
Kul, det verkar som om bildpoolen så sakteliga börjar vakna till liv.

Jag har inte hört från herr Urbano, det kanske finns andra frivilliga till poolvärdar? Själv skulle jag tyvärr inte hinna, även om jag skulle tycka det var kul.
-Christian
 
Är det enbart egenhändigt tagna fotografier som gäller ???

Jag har nämligen scannat in flera intressanta bilder från min mormors album. Dom äldsta är tagna på tidigt 1900 tal och är bland annat på min mormors mormor och morfar, men vem som tagit dom har jag ingen aning om. Jag har även bilder på min mormors far tagna vid dåvarande Säröbanans lokverkstad där han jobbade.
 
För tillfället är det tyvärr så, även om jag personligen ju inte skulle oroa mig för så pass gamla bilder i ett familjesammanhang. Men regeln är sådan ialla fall.
-christian
 
Man kanske skulle ta och lägga in gamla bilder man ärvt i allafall. Det verkar ju inte va så himla noga eftersom det redan dräller av bilder som uppenbarligen ej är tagna av personen som lagt in dom.
 
Svar från BLF

clindh skrev:
Ja, enligt Staffan blir det bara bekymmer att publicera andras bilder "hur som helst", lagarna är tydliga och gör ingen skillnad i vilket syfte bilden publiceras etc.

Men jag kan tänka mig en regel som säger att man *måste* ha försäkrat sig om att man har rätt att publicera bilden man lägger in. Man kan troligen med gott samvete publicera pappas eller mormors bild, men inte något gammalt vykort eller annan bild man hittat på nätet.

Ett dilemma är att bilden kommer synas via ens vanliga album och då med texten "Copyright <ditt namn>". Det känns inte helt rätt; en lösning är att bilder i denna pool inte får läggas i publicerade album.

Jag mailade BLF om hurvida jag som ende sonen får använda min framlidne fars bilder på internet och utställningar i icke komersiellt syfte. T.ex i poolen "Tidsdokument".

Svaret:

Hej här kommer svaret på frågan som du ställt på www.blf.se!

Om det inte fanns någon form av testamente så är det din mor som har ärvt liksom
i delar din fars barn om inte dessa redan ersatts på annat sätt. Du bör göra ett
avtal med din mor om hon är den ende som diag äger upphovsrätten helst
skriftligt att du äger rätt att disponera bilderna. Då kan du använda bilderna
som du avser. Den ideella rätten ligger dock kvar hos din far och du bör ange
att han är upphovsman till bilderna. Skyddet för bilderna om de är verk är 70 år
efter din fars död och den som innehar den ekonomiska rätten (din mor?) kan
sälja bilderna för publicering m m fram till 2050.
Det är också den som innehar den ekonomiska rätten som äger rätt att beivra
bildstölder t.ex. på Internet om ni inte avtal om att du skall överta den
rätten.

Med vänliga hälsningar.
http://www.blf.se
 
Re: Svar från BLF

Falkman skrev:
...Skyddet för bilderna om de är verk är 70 år
efter din fars död...

Är det ok att publicera bilder som är äldre än 70år?
Tex att visa på hemsida, sälja vykort etc?

Om man anser att en bild inte uppnår verkshöjd, kan man då publicera den direkt efter att den tagits, eller vad gäller då?
 
Re: Re: Svar från BLF

FILM) (ulltand skrev:
Är det ok att publicera bilder som är äldre än 70år?
Ja, om fotografen dog i exponeringsögonblicket. Överlevde hon eller han spegelvibrationerna måste du vänta tills sjuttio år efter att hon eller han dog av något annat skäl. Men sen kan du trycka dem och publicera på webben etc.

FILM) (ulltand skrev:
Om man anser att en bild inte uppnår verkshöjd, kan man då publicera den direkt efter att den tagits, eller vad gäller då?
Då gäller 50 år efter exponeringen.
 
Re: Re: Re: Svar från BLF

jimh skrev:
Ja, om fotografen dog i exponeringsögonblicket. Överlevde hon eller han spegelvibrationerna måste du vänta tills sjuttio år efter att hon eller han dog av något annat skäl. Men sen kan du trycka dem och publicera på webben etc.

Då gäller 50 år efter exponeringen.

Är det redan 70 år sedan 60-talet tog slut ..... känner mig inte riktigt så gammal trots att jag är född 1969 ..... http://www.fotosidan.se/pools/view/88/617795.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.