Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidsdokument

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Vi får börja med en pool, en per årtionde elle -hundrade blir för många ivratfall i början.

Skall man kunna sätta betyg?

Kan man inte ha EN pool, men dela upp den i album (årtiondebaserade)där medlemmarna kan lägga in bilderna. Skulle vara rätt kul att titta in i 70-talsalbumet osv. Tror det blir roligare så.

Inga betyg, tack! "Bildkritik" kanske inte känns som det viktigaste. Många var kanske typ 12 år när de tog bilderna, eller så. ;)
Men fritt att kommentera i övrigt.
Och så lite regler som möjligt.
 
clindh skrev:
Men vad skall det vara för inriktning på kommentarerna?

Det hela är en mycket bra idé och jag tycker att kommentarerna skall vara fria till sin form. Jag tror att många enbart kommer att reflektera över det de ser och kanske imponeras över den tekniska kvalité många äldre bilder har.
Jag ser fram emot denna pool! Det vore ett unikt inslag på en fotosajt.
 
Responsen har varit god på förslaget.
Det är väl bara tt skriva ihop en kort beskrivning och sjösätta projektet!

Tror det är många där ute som har sina scannrar i väntläge.

/Ulf
 
clindh skrev:
Jo det är ju helt möjligt.

En "historisk" pool då, med egna eller kanske även anhörigas där man är säker på att det inte blir diskussioner. En sådan pool skulle då inte visa "Copyright XXX".

Hej!
Har du hunnit arbeta vidare med detta?
/Ulf
 
Ja, enligt Staffan blir det bara bekymmer att publicera andras bilder "hur som helst", lagarna är tydliga och gör ingen skillnad i vilket syfte bilden publiceras etc.

Men jag kan tänka mig en regel som säger att man *måste* ha försäkrat sig om att man har rätt att publicera bilden man lägger in. Man kan troligen med gott samvete publicera pappas eller mormors bild, men inte något gammalt vykort eller annan bild man hittat på nätet.

Ett dilemma är att bilden kommer synas via ens vanliga album och då med texten "Copyright <ditt namn>". Det känns inte helt rätt; en lösning är att bilder i denna pool inte får läggas i publicerade album.
 
clindh skrev:
Ja, enligt Staffan blir det bara bekymmer att publicera andras bilder "hur som helst", lagarna är tydliga och gör ingen skillnad i vilket syfte bilden publiceras etc.

Men jag kan tänka mig en regel som säger att man *måste* ha försäkrat sig om att man har rätt att publicera bilden man lägger in. Man kan troligen med gott samvete publicera pappas eller mormors bild, men inte något gammalt vykort eller annan bild man hittat på nätet.

Jo, jag har också läst lagtexten nu. Skyddet för fotografier förlängdes dessutom nyligen från 25 år till 50 år efter upphovsmannens död. Det betyder väl i stort sett att endast bilder från 1800-talet är "fria".

Kan tänka mig en regel om att bilderna måste finnas i medlemmens ägo (för att förhindra kopiering från nätet -vem gör sånt!!??)

Så, i enlighet med mitt ursprungliga förslag - främst bilder medlemmen tagit själv. Kan bli mycket intressant i vilket fall som helst!

/Ulf
 
clindh skrev:

Ett dilemma är att bilden kommer synas via ens vanliga album och då med texten "Copyright <ditt namn>". Det känns inte helt rätt; en lösning är att bilder i denna pool inte får läggas i publicerade album.

I de flesta fall så vet man nog vem fotografen är. Ett sätt att lösa det vore att man måste fylla i copyrightinformation för att ladda upp i poolen.
 
Dags att ta tag i den här...

Vi börjar med att tillåta egna foton ivartfall. När jag fixat en annan mall (som inte säger "Copyright <ditt namn>" under bilden) kan vi väl också tillåta pappa/mammas/farfars bilder men att publicera okändas bilder, bilder ur tidningar mm är uteslutet.

Nu behöver jag en bra beskrivning och regel för den här poolen. Skall vi ha en åldersgräns på bilderna; att de skall tex vara minst tio år gamla? Hur skall man beskriva inriktningen; att det är "tidsdokument" det gäller - inte vilken gammal bild som helst?
 
clindh skrev:
Dags att ta tag i den här...

Vi börjar med att tillåta egna foton ivartfall. När jag fixat en annan mall (som inte säger "Copyright <ditt namn>" under bilden) kan vi väl också tillåta pappa/mammas/farfars bilder men att publicera okändas bilder, bilder ur tidningar mm är uteslutet.

Nu behöver jag en bra beskrivning och regel för den här poolen. Skall vi ha en åldersgräns på bilderna; att de skall tex vara minst tio år gamla? Hur skall man beskriva inriktningen; att det är "tidsdokument" det gäller - inte vilken gammal bild som helst?

Härligt fotosidan! Mitt förslag gick ut på att 90-talsbilder kunde vara med. Men inte från 2000-talet. Det får gärna finnas album som heter 50-tal, 60-tal osv.
Inriktningen bör väl få vara rätt fri,tycker jag. Med 1 bild/vecka så lär det väl inte bli tusentals i första laget. Begränsningar kanske hindrar folk att ladda upp. Godtagbar fotografisk kvalitet, men gärna inte "titta här vilken duktig fotograf jag var redan som nioåring." Det är liksom inte det intressanta i det här fallet, tycker jag.

/Ulf
 
Hej,
himla kul idé, med ett nytt foto-perspektiv för de gamla fs-rävarna här. Jag har slitit fram de gamla fotoalbumen och fotat av dem redan, och oj vad det finns tidsdokument - riktigt kul.

En tanke är att också om någon har foton från andra miljöer och kulturer som är tidsdokument, det vore spännande!

Jag har själv tittat med stort intresse på Malick Sidibé och andra afrikanska porträttfotografers bild (självklart inga bilder som kan läggas upp här), och det där att se tidstypiska detaljer i en helt annan miljö är såå koolt!

Jag misstänker att vi på fotosidan har växt upp i en rad olika miljöer, en spännande mångfald att ösa ur.
-Christian
 
Ping ping ping... en tråd värd att läsa om tycker jag, och fundera på igen kanske?

Något att göra såhär i mörkertider, skulle det kunna vara? En pool kanske?
-Christian
 
Denna tråden ger mig nu mest associationer till "Hamlet".
För det är han som säger:" Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över!"
Us
 
Det är synd om denna idé inte genomförs tycker jag. Kan vi inte börja med en pool där man bara får lägga ut egna äldre bilder, så kan vi lösa problemen kring "mormors" bilder vartefter.
 
A) Beskrivning

Förslag:
(Jag utgår från Urbanos inledande inlägg)

"I denna pool lägger vi upp bilder som dokumenterar en svunnen tid. Bilderna skall vara tagna under 1900-talet och senast 1990. Exempel på bilder som passar i poolen är scannade bilder som du hittat i din gamla byrålåda eller ditt gamla fotoalbum från din barn/ungdom..

Kravet på bilderna är att skall vara
- ett tidsdokument och av allmänt intresse.
- av godtagbar teknisk kvalité.

Du måste ha fotograferat bilden själv."


B) Poolvärdsförslag = Urbano
 
Jag tycker Jannes/Ulfs förslag låter bra, och om Ulf vill så vore väl han perfekt som poolvärd eller hur?

Jag tror inte att det behöver vara så mycket mer komplicerat än så.
-Christian
 
Den här poolen kan bli skoj då min nyinköpta skanner kommer imorgon samt att den gamla negativpärmen bärgats från garderoben. Diabilderna från 80-talet skall också kollas igenom.
 
Coolt!

Jag skall plocka fram scannern!

Tack Christer!

Rätta bara stavfelet i beskrivningen

"Observera att du måste fn ha fotograferat bilden själv."

Jag känner att jag gnäller, men egentligen tycker jag att det är kul att det blir en bra respons på idéer.

Det är viktigare att testa och köra på idéer som poppar upp och att se möjligheterna, än att bara se begränsningarna och problemen.

Nyheter peppar folk och det inspirerar till fler förslag.

Inga idéer bör nonchaleras innan de testats. Snarare bör de testas i sitt embryo för att kunna utvecklas... eller läggas ner.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.