ANNONS
Annons

Tidsdokument

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Nu dyker underbara bilder upp här och där på fotosidan från 1950-talet, 1960-talet osv. Härliga tidsdokument.

Jag har ett konkret förslag.

Starta en pool eller liknande kallad "Tidsdokument" där medlemmarna kan lägga in äldre bilder, förslagsvis från 1900-talet då. Det går ju att kategorisera efter årtionden. 1930-talet, 1940-talet osv.

Kraven på bilderna bör vara att de är något slags tidsdokument och av allmänt intresse. Och att den fotografiska kvaliteten är godtagbar.

Det bästa är ju bilder som medlemmen själv tagit, men jag skulle vilja öppna byrålådan så att även bilder tagna av andra fotografer kan få laddas upp.

Många av dessa fotografer är säkert okända, men min tanke är att om rimliga efterforskningar gjorts och en liten hänvisning där fotografen kan kontakta FS borde räcka. Hur som helst vore det värt ett försök (om inte upphovsrätten ställer till det)

Jag tror många av oss har riktiga kanonfotografier liggande i skokartonger och källarskrymslen som vore värda en större publik.

Skulle detta vara genomförbart, tro?

/Ulf
 
Här är ett exempel på en bild som jag råkade ha inscannad. Kanske inte typisk för vad jag tänker på, men den är rätt fin.

Plats: norra Chile
År: 1956
Fotograf: okänd

Tänker annars mest på gamla bilder från Svedala. Men det finns säkert även liknande den här från andra länder.
 

Bilagor

  • chil.jpg
    chil.jpg
    44.7 KB · Visningar: 808
Spännande tanke!!

Spännande Pool-tanke!!!

Kommer just från bokhandeln/antikvariatet och har just sett massor av fina tidsdokument!
(Människan lever icke endast av teknik allena)
Tidsdokumenten var av:
ATGET
BOURKE-WHITE
BRANDT
BRASSAÏ
HCB
SUNE JONSSON
KARSH
KERTÉSZ
KLEIN
KOUDELKA
LANGE
LARTIGUE
MAPPLETHORPE..

Så om det finns "tidsdokument" ute i världen så borde det finnas även här va!?

Retrospektivt alltså, Retrospektiva poolen! ;-)

Nåja, Tidsdokument går också bra! :)


Som sagt, jag tycker också detta är en spännande tanke!!
 
Jag tycker att tidsdokument över huvud taget skulle kunna samlas i en pool. Även nyare sådana. Bilder som berättar något på ett enkelt sätt, utan större omsvep. Bilder av dåtiden och samtiden. Det är dessa bilder som kommer att vara mest intressanta i ett tidsperspektiv.
 
En mycket bra idé! Jag tycker nämligen själv att det är otroligt spännande att titta på gamla bilder som skildrar en annan tid. Mina egna bidrag kommer dock tidsmässigt att börja först under sent 70-tal och 80-tal. :)

david
 
dJb skrev:
Mina egna bidrag kommer dock tidsmässigt att börja först under sent 70-tal och 80-tal. :)
david

Min tanke var bilder tagna före år 2000. Så att det åtminstone finns ett visst historiskt perspektiv. 1980-talet är ju intressant och vi har redan hunnit få något slags förhållande till det.
/Ulf
 
Det historiska perspektivet är viktigt. Och behöver förvisso inte vara tråkigt! Se på Per-Arne Anderssons, Bengt Björkboms, Margareta Cortez, Ulf Sjögrens bilder bara för att nämna några jag kommer på i ögonblicket.

Så kom loss nu fotosidan!
Nyheter, aktualiteter, senaste bilderna, senaste kamerorna finns det ju redan gott om.

/Ulf
 
Retrospektivt...

Jag håller med tidigare talare!
När man tex får tag i en sån här "konstbild", vill man ju gärna visa den även för andra.

/Bernt
 

Bilagor

  • frukthatt.jpg
    frukthatt.jpg
    34.9 KB · Visningar: 704
Jag är med, fattas bara annat. Har redan informerat scannern om detta. Den grät en skvätt när jag förklarade omfattningen men ställer nog upp...;-)).
Hade själv en fundering på att göra en utställning här om en ung fotoamatörs försök till "konstnärliga" bilder på 50-talet men det kan inordnas under föereslagen rubrik - liksom vardagslivets bilder. Ja jisses!
Us
 
Jag har lite svårt att se hur vi skulle kunna tillåta publicering utan upphovsrättsägarens tillstånd?

Museer klarar sig ur detta oftast genom att de ställer ut sitt exemplar dvs den pappersbild de förvärvat, men de tydligen är förhindrade att göra nya exemplar genom att tex scanna in dem digitalt.

Jag skall ta och fråga Staffan Testa, vår upphovsrättsexpert, om det skulle funka.
 
Men skulle det inte gå att öppna ett nostalgiskt hörn för publicering av egna bilder i avvaktan på beslut om annat?
Jag tycker också att det skulle vara intressant med bilder tagna av andra fotografer längre tillbaka men kan inte det som sagt få anstå en smula??
Us
 
Jo det är ju helt möjligt.

En "historisk" pool då, med egna eller kanske även anhörigas där man är säker på att det inte blir diskussioner. En sådan pool skulle då inte visa "Copyright XXX".

Som med alla pooler vi skapar behöver vi bestämma:
- uppladdningsregler
(frekvens, medlemstyper (alla/betalande))
- poolbeskrivning och regler

Förslag på detta?
 
Förslag på frekvens:

1 per vecka för betalande medlemmar
1 per månad för icke betalande

Det finns ingen vidare tanke bakom mitt förslag, utan det är ett spontant förslag.

Sen kanske man i regelbeskrivningen inte ska tillåta bildmanipulation i denna pool?
 
chajo skrev:
Förslag på frekvens:

Sen kanske man i regelbeskrivningen inte ska tillåta bildmanipulation i denna pool?

Nej, det skulle bli konstigt tror jag med klonande och liknande. Men en varsam restaurering kan väl godtas.

Förslag på frekvens:

3 per vecka för betalande
3 per månaden för gratismedlemmar

Beträffande upphovsrätten finns väl en gräns på 70 år eller liknande. Så riktigt gamla bilder borde gå bra att ladda upp utan betänkligheter.

Gör annars gärna det "historiska hörnet" så enkelt som möjligt utan så många regler och med en lättillgänglig layout. Men det är du ju bra på Christer!!

/Ulf
 
Eftersom vi (bra eller dåligt) är rätt cementerade i "årtiondetänkandet" föreslår jag följande album:

-1900
1900-1949
1950-tal
1960-tal
1970-tal
1980-tal
1990-tal

Bilder efter år 2000 finns det gott om redan, så de kommer inte med.
 
urbano skrev:
Nej, det skulle bli konstigt tror jag med klonande och liknande. Men en varsam restaurering kan väl godtas.

/Ulf

Man kan ju jobba ganska mycket med en bild enligt fotosidans definition på bildmanipulation, så varsam restaurering rymms nog i det begreppet.
 
Ja, en (1) bild/vecka är nog bra, man skall hinna titta också.
Betalande/icke betalande medlemmar har jag ingen synpunkt på, det får fotosidan bestämma enligt sina policyregler.
Årtal skall vara med. Jag vet att detta kan vara svårt (egen erfarenhet) men rätt årtionde är lätt att veta med egna bilder.
Bra om plats anges, i varje fall så pass nära som landskap.
Om det är fråga om bilder där något firas är det bra om det anges vad (t.ex. bröllopsfest, konfirmation, examen etc.)
Möjlighet att kommentera är bra men poängsättning/kritik är väl tämligen meningslöst.....
Förmodligen kan det väl vara bra att - som föreslagits ovan - ha ett par olika pooler som "Mitt 50-tal", "Mitt 60-tal" etc.
Ingen begränsning till vald teknik alltså såväl B/W, Dia som negativ färg, men bra om det anges.
Det är vad jag kommer på just nu.
Us
 
Sonnaren skrev:

Årtal skall vara med. Jag vet att detta kan vara svårt (egen erfarenhet) men rätt årtionde är lätt att veta med egna bilder.
Bra om plats anges, i varje fall så pass nära som landskap.
Us

Håller med om detta. Sedan om det blir 1 bild per vecka eller 2 eller 3 kan kvitta. Men inte fler än tre, tro jag.
Det beror förstås på "anstormningen". Om trehundra medlemmar laddar upp tre bilder i veckan så blir det ju lite att hålla reda på.
/Ulf
 
Vi får börja med en pool, en per årtionde elle -hundrade blir för många ivratfall i början.

Men vad skall det vara för inriktning på kommentarerna? I den här poolen är det knappast så relevant att bedöma bildens kvalitet, ivartfall inte tipsa fotografen om hur den kan bli bättre etc.

Skall man kunna sätta betyg?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.