Annons

Tidningen Foto läggs ned

Produkter
(logga in för att koppla)
För ordningens skull, den 400d jag äger är en kompetent kamera och den går att ta lika avancerade bilder som med tex 5D3, bara att 5D3 ger en större flexibilitet, enklare handhavande och högre teknisk kvalité på bilderna, med bättre skärpa osv.

Ja men samtidigt så kan det ibland vara så att det sitter exakt samma sensor i en semipromodell som Canon 7D i slutet av den kamerans produktcykel som i enklare konsumentmodeller från samma företag. Det är ju sensorn som sätter ribban för den tekniska kvaliteten som går att få ur en viss kamera eller hur. Men det är ju väldigt "demokratiskt" att det är på det viset för då kan ju som sagt en fattig fotostudent hå lika bra möjligheter till teknisk bildkvalitet som ett proffs om vi bara ser till kameran. Sen finns det ju billiga bra objektiv också eller hur?

Ja men samtidigt så kan det ibland vara så att det sitter exakt samma sensor i en semipromodell som Canon 7D i slutet av den kamerans produktcykel som i enklare konsumentmodeller från samma företag. Det är ju sensorn som sätter ribban för den tekniska kvaliteten som går att få ur en viss kamera eller hur. Men det är ju väldigt "demokratiskt" att det är på det viset för då kan ju som sagt en fattig fotostudent hå lika bra möjligheter till teknisk bildkvalitet som ett proffs om vi bara ser till kameran. Sen finns det ju billiga bra objektiv också eller hur?

Allting med foto, om tar kameror, mörkrum osv har blivit så tillgängligt för alla, vilket är positivt. Det är inte grejerna eller tillgång till mörkrum som lägger ribban utan precis som antyds i tråden vår egen förmåga att utnyttja prylarna.

Det jag tycker man betalar för med nya kameror är inte att bilderna blir "bättre" utan större flexibilitet, istället för att lägga ribban på ISO400 med en äldre kamera kan man nu fota handhållet med ISO6400, vilket ger nya möjligheter. Sedan är handhavandet en stor faktor, som tex Live view, mindre brus, mer skärpa osv. Det har blivit enklare och man gör färre misstag vid fototillfället, det är min erfarenhet :)

Som sammanfattning, ser jag ingen motsättning med bra grejer, ser man på många av dom som är på gång så används ofta det bästa som erbjuds på marknaden. Sedan lägger jag in en brasklapp, det finns dom använder analog kamera och gör det väldigt bra.

Vitsen är att går att ta bra bilder med en äldre kamera, det gjordes med en 20D och 30D osv. bra bild är inte alltid totalt brusfri, eller super krispig, eller den perfekta blåa himlen skapad i Photoshop. den kreativa personen som ser det roliga ögonblicket, som tack vare att skärmen går att vinkla tar ner kameran i markhöjd och helt plötsligt får andra vinklar, när 75% alltid står upp, visserligen lite nyare kameror.

Sedan är det aldrig fel att ha bra grejer som passar för en själv så det är inga fel på något sätt.

//Bengt.

...............Som sammanfattning, ser jag ingen motsättning med bra grejer, ser man på många av dom som är på gång så används ofta det bästa som erbjuds på marknaden. Sedan lägger jag in en brasklapp, det finns dom använder analog kamera och gör det väldigt bra.

Ja och en del av dessa analoga fotografer skannar eller reprofotar sina gamla analoga bilder och efterbehandlar digitalt. Jag gör det med gamla bilder jag tagit men jag vet faktiskt t.o.m. någon yrkesfotograf som idag tar bilderna analogt och sedan efterbehandlar digitalt. Det är udda kanske och nischat men vad kallar man en sådan fotograf?? :)

Igår fick jag den sista Foto. Det följde med ett A4 där det bla står att jag får Bonniers Digitalfoto i fortsättningen. Sen står det:
"Om du redan är prenumerant på Digitalfoto för alla kommer det belopp som du har tillgodo på din prenumeration på tidningen Foto att återbetalas till dig".
Upp och ned vända världen för oss som inte har Digitalfoto för alla.

allting går så snabt nu
det gäller alltså att hänga med
att fotosidan eller Foto inte hänger med med i dagens rullans visar bara hur fort det går
var vi är på väg kan bara fåtal med kunskap sia om vad det gäller digital bildiformation
dit hör Eric Fossum och vår Svenske Joakim

Igår fick jag den sista Foto. Det följde med ett A4 där det bla står att jag får Bonniers Digitalfoto i fortsättningen. Sen står det:
"Om du redan är prenumerant på Digitalfoto för alla kommer det belopp som du har tillgodo på din prenumeration på tidningen Foto att återbetalas till dig".
Upp och ned vända världen för oss som inte har Digitalfoto för alla.
Jag mailade till Fotos kundtjänst för några veckor sedan och meddelade att jag inte ville ha skräpblaskan Digitalfoto för alla utan pengarna tillbaka. Inga problem och pengarna har redan kommit!
AWd

allting går så snabt nu
att fotosidan eller Foto inte hänger med med i dagens rullans visar bara hur fort det går
var vi är på väg kan bara fåtal med kunskap sia om vad det gäller digital bildiformation

Det var knappast bristande kunskap om digital bildinformation som orsakade nedläggningen av tidningen Foto, eller menar du att de skulle fått fler annonsörer om de haft fler med den kunskapen anställda?

Vad Fotosidan har med saken att göra förstår jag inte riktigt.

Allting med foto, om tar kameror, mörkrum osv har blivit så tillgängligt för alla, vilket är positivt. Det är inte grejerna eller tillgång till mörkrum som lägger ribban utan precis som antyds i tråden vår egen förmåga att utnyttja prylarna.

Det jag tycker man betalar för med nya kameror är inte att bilderna blir "bättre" utan större flexibilitet, istället för att lägga ribban på ISO400 med en äldre kamera kan man nu fota handhållet med ISO6400, vilket ger nya möjligheter. Sedan är handhavandet en stor faktor, som tex Live view, mindre brus, mer skärpa osv. Det har blivit enklare och man gör färre misstag vid fototillfället, det är min erfarenhet :)

Som sammanfattning, ser jag ingen motsättning med bra grejer, ser man på många av dom som är på gång så används ofta det bästa som erbjuds på marknaden. Sedan lägger jag in en brasklapp, det finns dom använder analog kamera och gör det väldigt bra.

Vi är nog ganska eniga om det mesta. Det jag ville påpeka är att produktcyklerna i konsumentsegmentet är snabbare och att det ibland är så att det sitter samma sensor i en kamera för 5000 som i en för 15000. En konsumentmodell av nyare datum kan mycket väl ha samma sensor som någon av APS-C flaggskeppsmodellerna i 7D-serien. Så det handlar inte nödvändigtvis om pengar när vi talar sensorers tekniska bildkvalitetsparametrar även om det ofta gör det när det gäller en del andra funktioner.

Det var knappast bristande kunskap om digital bildinformation som orsakade nedläggningen av tidningen Foto, eller menar du att de skulle fått fler annonsörer om de haft fler med den kunskapen anställda?

Vad Fotosidan har med saken att göra förstår jag inte riktigt.

En sak har det ju gemensamt för Fotosidan har väl vad jag förstått tagit hand om och patchat upp nedläggningsliken och ämnar försöka driva en del vidare på nätet. Men jag undrar om det inte är förknippat med en rätt hyffsad risk att försöka sig med konstgjord andning på publikationer som uppenbarligen haft svårt att överleva själva. Varför skulle det gå bättre på nätet där det är ännu svårare att ta betalt och man konkurrerar med hela världens fotosidor på nätet. Det enda unika man har är typ svenska språket men det är väl en försvinnande del av läsarna som nödvändigtvis ser det som någon större tillgång i detta sammanhang. Det enda det gör är ju att avgränsa marknaden och intäkterna.

Risken är stor att ni går in i ett dödfött projekt här och förlorar en massa pengar i onödan. Det är ju inte alltid så kul att lyssna till den sträng som brast bara för att man inte kan motstå att spänna bågen. Många känner sig säkert kallade men få kommer visa sig tillhöra de utvalda som klarar att leva vidare i detta stenhårda medieklimat för egen maskin på marknadens villkor utan någon form av koncernbidrag.

En sak har det ju gemensamt för Fotosidan har väl vad jag förstått tagit hand om och patchat upp nedläggningsliken och ämnar försöka driva en del vidare på nätet. Men jag undrar om det inte är förknippat med en rätt hyffsad risk att försöka sig med konstgjord andning på publikationer som uppenbarligen haft svårt att överleva själva. Varför skulle det gå bättre på nätet där det är ännu svårare att ta betalt och man konkurrerar med hela världens fotosidor på nätet. Det enda unika man har är typ svenska språket men det är väl en försvinnande del av läsarna som nödvändigtvis ser det som någon större tillgång i detta sammanhang.

Fotosidan har gått ut med ett rabatterat erbjudande till befintliga prenumeranter, och inget annat. Fotosidan har inget avtal med den tidigare ägaren, utan förutsätter att de som uppger sig vara prenumeranter inte ljuger.

I övrigt är FS vare sig nedläggningshotat eller styrt av en större tidningskoncern.

/afe

Det har jag inte påstått utan bara pekat på att tidningar som exv. FOTO inte överlever när förlaget inte längre vill subventionera förlustverksamhet. Man kan leva på koncernbidrag ett tag men aldrig hur länge som helst. Jag tror ju dessutom det var Fröderberg som skrev att Allers svenska del subventionerade en stor del danska förlustaffärer och uppenbarligen en del svenska också.

Fotosidan är ju heller inte bara en tidning utan en del annat också som man tjänar pengar på. Lycka till, vi får väl se hur det går.

Det har jag inte påstått utan bara pekat på att tidningar som exv. FOTO inte överlever när förlaget inte längre vill subventionera förlustverksamhet. Man kan leva på koncernbidrag ett tag men aldrig hur länge som helst. Jag tror ju dessutom det var Fröderberg som skrev att Allers svenska del subventionerade en stor del danska förlustaffärer och uppenbarligen en del svenska också.

Fotosidan är ju heller inte bara en tidning utan en del annat också som man tjänar pengar på. Lycka till, vi får väl se hur det går.

Tidningen FOTO har visserligen haft minus i Aller Medias regi men det betyder inte att den inte skulle kunna överleva på egen hand. Kostnaderna för att trycka tidningen inom Aller är betydligt högre än det genomsnittliga marknadspriset och lokalhyran i förlagets byggnad också relativt dyr. Det finns också gott om andra poster som tidningen hade kunnat kapa om den drivits i annan regi. Men stora förlagskoncerner är sällan särskilt flexibla.
FOTO är bara en liten kugge i maskineriet som ägarna inte tyckte det var värt att göra några större eftergifter eller ansträngningar för att behålla. Man ska ju också komma ihåg att FOTO är en specialtidning som passar in rätt dåligt i ett förlag som mest består av veckotitlar riktade mot kvinnor. Man har därmed inte samma koll på FOTOs målgrupp.

Tidningen FOTO har visserligen haft minus i Aller Medias regi men det betyder inte att den inte skulle kunna överleva på egen hand. Kostnaderna för att trycka tidningen inom Aller är betydligt högre än det genomsnittliga marknadspriset och lokalhyran i förlagets byggnad också relativt dyr. Det finns också gott om andra poster som tidningen hade kunnat kapa om den drivits i annan regi. Men stora förlagskoncerner är sällan särskilt flexibla.
FOTO är bara en liten kugge i maskineriet som ägarna inte tyckte det var värt att göra några större eftergifter eller ansträngningar för att behålla. Man ska ju också komma ihåg att FOTO är en specialtidning som passar in rätt dåligt i ett förlag som mest består av veckotitlar riktade mot kvinnor. Man har därmed inte samma koll på FOTOs målgrupp.

Ni hade väl mellan 100000-150000 läsare av eran tidning ni var väl klart störst i Sverige bland fototodningar? Era tester på kameror var sakliga o inte bara vi (tycker) som andra o i objektiv väg så var era tester klart överlägsna dom andras. Bra tidning med intressanta intervjuer. Trist att allers inte har bättre känsla än att läggs ner Sveriges bästa fototidning :(

allting går så snabt nu

Så en sida med rabblande om dynamiskt omfång o siffror hade fått allers att vilja köra vidare ? Tidningen proffsfoto som hade artiklar som Joakim skrevs lades oxå ner så manglade med massa fakta verkade inte vara det som var som saknades. Vad som funkar i verklighetens har sällan något att göra med mätbara siffror oavsett om dom visar sämre än för andra. Det som sällan syns upplevs sällan som ett problem.

I det här fallet hade tidningen säkert gått bra med en annan utgivare men visst intresset för tidningar minskar man själv köper kvällstidningar betydligt mindre ofta än förut pga man läser dom på nätet men......

Fototidningar uppskattar jag i fysisk version dom som jag alltid köpte var foto o proffsfoto, tidningen foto prenumerade jag på sedan en herrans massa år. Krille får väl dra igång med eget eller annat förlag för finns det plats för många av dom andra usla tidningarna så finns det garanterat marknad för foto.

Det kan ju låta rimligt. Stordrift ger inte alltid stordriftsfördelar. Ibland kostar bristen på flexibilitet mer än den smakar.

Fick mitt första exemplar av Bonniers digitallfoto idag.
köpte ett ex av gamla digitalfoto för alla för något år sedan och den var riktigt dålig. Efter at bara ha snabbt bläddrat igenom Bonniers digitalfoto (BDT) tycker jag att den verkar lite bättre än Digitalfoto för alla men ligger fortfarande långt efter gamla Foto. tycker att BDT fortfarande är rörig. Finns en del att lära av FOTOs ganska enkla och rena formgivning. Mycket mer tilltalande och tog inte bort fokus från bilderna på samma sätt. Var bara ett test i BDT men det var ett väldigt ytligt test. Lite av mest funktioner och megapixlar vinner. Långt ifrån Christian Nilssons grundliga och mycket genomtänkta tester där man fick en känsla av att han verkligen tagit hänsyn till alla styrkor och svagheter hos det han testade. Skall sägas att samlingstester av flera kameror samtidigt inte brukar vara så utförliga i andra tidningar heller så man skall kanske vänta tills nästa nummer innan man kan ge ett ordentligt omdöme.
Vad tycker ni andra?

EDIT
Läst lite mer och tycker att det är ganska liten skillnad från gamla Digitalfoto för alla. Ganska mycket ointressant utfyllnad och simpla och till del ganska ointressanta tips - . Jag kan verkligen inte säga att jag är speciellt professionell men jag har definitivt kommit för långt i mitt fotograferande för att finna något intresse av att fortsätta med BDT. Foto läste jag för att få inspiration och beundra alla fina bilder som presenterades på ett mycket tilltalande sätt i Foto. Det är nog bara så att BDT har en helt annan målgrupp än gamla FOTO och jag tillhör inte den målgruppen

Senast ändrad:
Jag reagerade direkt på framsidan: "så grym är Canon 760" hmm...Tidningen foto kändes mycket mer seriös och de skrev om vad det själva ville skriva om. Den nya tidningen känns mer som om det skriver till vad de tror den tänkta målgruppen vill läsa.. och jag känner mig nog inte träffad.

Fick också min i dag och är inte förvånad. Det var ju inte det här som var orsaken till att man prenumererade på gamla FOTO.

/Stephan

Har också fått ett ex av tidningen "Nya digital Foto".
Köpte för många år sedan ett ex av tidningen med jämförande test av en Nikon digitalkamera och Nikon F100. Har aldrig förr eller senare sett en så idiotisk jämförande rest. Mailade till dom men fick inget svar.
Köpte några år senare ett ex av tidningen igen. Kommer fortfarande ihåg besvikelsen.
Det ex jag fick idag är också en besvikelse. Det innehåller 4 och 1/2 sida med annonser för Bonniers övriga publikationer, som är ointressanta för fotografer, typ "Gör det själv" och "Hantverkarskolan". Förstår att dom behöver annonser för ekonomien, men att fylla ut tidningen med egna annonser, om annat än foto känns som utfyllnad.
Tidningen har också en mycket märklig "betygsskala" för tester från 0 till 10. indelad i 6 grupper.
Första gruppen 0-5 är usel produkt. Nästa grupp har betyget 5-6, dålig prestation. Men betyget 5 finns således i 2 grupper. Hur värderar man då? T ex betyget 8 betyder "nästan godkänt" i en grupp men betyder "Lever upp till höga krav" i nästa grupp.
Fortfarande så är testerna (betygsskalan) under all kritik. Kommer att sakna FOTO:s testare och tester.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar