Annons

tidningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sneferu

Ny medlem
Jag undrar vilken fototidning som är bäst. Jag arbetar på en 3d grafikutbildning som heter Sofe och vi vill prenumerera på några fototidningar.

Bäst? Antar att du kommer få lika många svar som tidningar...; ) Beror väl lite på vilken "nivå" du är på och vilka områden av foto som itresserar dig.
Själv gillar jag jag Digital Camera World och Digital Photographer som är två rätt mångsidiga tidningar på engelska.

Jag vill ha en tidning som håller hög konstnärlig kvalité och samtidigt inte snöar in på för mycket teknik.

Sneferu skrev:
Jag vill ha en tidning som håller hög konstnärlig kvalité och samtidigt inte snöar in på för mycket teknik.

Ja då är nog alla nya (digital)fototidningar med focus på teknik inget för dig. Istället bör du snegla på en sådan tidning som t.ex engelska Black&White Photography som har en bra blandning mellan teknik och bild och där tekniken ofta focuserar på själva bildframställningen och inte kameran/optiken. Annars är både amerikanska Focus (Fine Art Photography Magazine) och Black & White Magazine förnämliga konstnärliga publikationer som i pricip är helt teknikbefriade och enbart presenterar bilder och även har lite artiklar om fotografer. Kanske dyra men otroligt bra tryck som gör bilderna rättvisa och med fantastiskt hög konstnärlig nivå på bilderna. Inspirationskällor för den BILDintresserade.

Graal skrev:
Ja då är nog alla nya (digital)fototidningar med focus på teknik inget för dig. Istället bör du snegla på en sådan tidning som t.ex engelska Black&White Photography som har en bra blandning mellan teknik och bild och där tekniken ofta focuserar på själva bildframställningen och inte kameran/optiken. Annars är både amerikanska Focus (Fine Art Photography Magazine) och Black & White Magazine förnämliga konstnärliga publikationer som i pricip är helt teknikbefriade och enbart presenterar bilder och även har lite artiklar om fotografer. Kanske dyra men otroligt bra tryck som gör bilderna rättvisa och med fantastiskt hög konstnärlig nivå på bilderna. Inspirationskällor för den BILDintresserade.

Och när det gäller Focus så kan du ladda ner 5 av dem första tidningarna gratis från deras hemsida. Klicka bara på deras backissues, så hittar du dem som pdf.

Just den tidningen samt black and white magazine är helt underbara (om man nu inte är intresserad av tekniken)

/ Marcus

Hi folks

Nu vet jag inte var du bor och hur utbudet ser ut i affärerna där men om du bor i en större stad så finns det förmodligen en tämligen stor chans att det finns en butik med ett utökat sortiment av tidningar. Gå dit och titta, köp ett par olika och se efter vilken du gillar.

I tex Stockholm där jag bor så har vi Presstopp, finns på ett par olika platser, samt några Pressbyråar, bla i Gallerian och på Centralen som har ett jätteutbud av svensk och utländsk fackpress inom just foto. Presstop på götgatsbacken har säkert 15-20 utländska tidningar och 10 svenska. De olika tidningarna forkuserar på olika saker. Några väger mot konst/motiv medan andra är rena teknik tidningar. De flesta håller en rätt bra mix.
Kan tänka mig att det det är det samma i både Malmö och Göteborg. Kanske även i andra större städer.

Mankan

rekommenderas

black and white photograpy vilken guld grävar tidning för oss som inte vill manipulera sönder bilder finns en känsla å auktoritet hos dessa fotografer å en ärlighet som jag bara älskar back to basic please !!här får man se folk som jobbar med hjärnan å inte låter för mycket teknik framträda i efterbehandligs program ja jag är en bakåt strävare jag vet men jag är bara porträttfotograf så min åsikt hur mycket den än berör är stående !!

jag skulle vilja påstå att just Black&White Photography är väldigt teknikorienterade, även om det rör sig om analog teknik. Men det är en ganska trevlig tidning.

teknik

ja det är teknik å ta kort med min leica men det är ingen större teknik å använda en eos1ds å ett ps programm nä back to basic snart sitter väl ps i ett chipp i kameran hur mycket hjälpmedel skall vi ha egentligen fotar bara porträtt å behöver ingen efterbehamdling å dylikt mina kort köper folk ändå antingen har man sinne för bild lr åxå tar man hjälp av all teknik å hjälpmedel som finns va spännande va inget kreativt skapande utan å bildkomposition nä in i ett bild behandlings programm så fixar det allt åt en blir så trött finns det ingen som ägde kameror i början på 80 talet när man fick kämpa lite å experimentera å det gick åt kilometers vis med film men man lärde sig nåt då ingen autofocus ingen is lr bildstabillator nä man fick skruva på kameran å testa sig fram i dag med compactflash kort o dylikt tycker jag mig bara se kort stöpta i samma form mer lr mindre ändå kan man radera å kort kostnaden i dag är ju nere i noll å inget i denna digitala värld gillar å se fotoreportage där folk tvingas jobba under press med kameran å teknikens under kommer i andra hand därför jag bara fotar i svart vitt

Re: teknik

steve eilertsen skrev:
ja det är teknik å ta kort med min leica men det är ingen större teknik å använda en eos1ds å ett ps programm nä back to basic snart sitter väl ps i ett chipp i kameran hur mycket hjälpmedel skall vi ha egentligen fotar bara porträtt å behöver ingen efterbehamdling å dylikt mina kort köper folk ändå antingen har man sinne för bild lr åxå tar man hjälp av all teknik å hjälpmedel som finns va spännande va inget kreativt skapande utan å bildkomposition nä in i ett bild behandlings programm så fixar det allt åt en blir så trött finns det ingen som ägde kameror i början på 80 talet när man fick kämpa lite å experimentera å det gick åt kilometers vis med film men man lärde sig nåt då ingen autofocus ingen is lr bildstabillator nä man fick skruva på kameran å testa sig fram i dag med compactflash kort o dylikt tycker jag mig bara se kort stöpta i samma form mer lr mindre ändå kan man radera å kort kostnaden i dag är ju nere i noll å inget i denna digitala värld gillar å se fotoreportage där folk tvingas jobba under press med kameran å teknikens under kommer i andra hand därför jag bara fotar i svart vitt

*ASG* Humor!

Re: teknik

steve eilertsen skrev:

Hahaha, så löjligt så det blir riktigt kul.

ja det är skoj att jag kan roa er men å andra sidan har jag utrustning å samlarkameror för 1 miljon som jag kämpat mig till genom 26 års arbete jag bär huvet högt har allt jag behöver å lite till å inga skulder på utrustningen det ni kom tebax när ni är där förresten jinnie har du fotat med en leica från början av 80 talet hehe tror inte du pallar det man får skruva på grejorna det ställer inte in sig sj kreativitet jimmie kreativit å bildkomposititon nyckel ord jag sitter me dmin gamla utrustning å är nöjd hur många uppdrag har du jimmie har du studio lr importerar du bilderna genom datorn allt blir ju enklare så när man slipper gå ut i verkligheten å skapa nåt bättre å sitta framför datorn å leka med kritor å penslar

Jag kör inte bara digitalt, och kommer inte sluta med analogt heller, det som är kul är din totala motvilja att acceptera Photoshop och sakerna man använder programmet till, exakt samma saker som i ett gammalt mörkrum.

Jag Tar ofta ut min urgammla minolta SR-7 och plåtar helt manuellt, ingen leica, men ändå. En Mellanformatare står också på inköpslistan, då inte en digital. Någon studio har jag inte eftersom den formen av fotografering inte intresserar mig det minsta, äger inte ens en blixt då det inte passar mitt sätt att fotografera på.

jimmie

nej min vän inte alls samma saker som i ett mörkrum det borde du väl veta i mörkrum gjorde man inte gröna elefanter där var det annat som gällde smaken är som baken studio i svart vitt är min nisch hinner inget annat kul att du kör analogt trodde jag inte då förstår du ju lite vad jag menar jag är emot hysterin av hjälpmedel stativ å blixt är ju samtida med kamera det är ju hjälp man måste ha men sen mkan du väl erkänna att vissa fotografer missbrukar ps å får till dom mest skrikiga färger ser ju inte ett dugg naturligt ut !!lycka till jimmie med den analoga delen den digitala verkar du ju kunna mina barn leker i ps med bilder på mig å mina vänner tycker faktiskt dom är rätt duktiga !!ha det bra !!

ANNONS