Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidning vill ha mina bilder för tryck/webbpublicering men vill inte betala. Dilemma.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om de inte vill betala kanske du kan föreslå att du får en annonsplats i samma nummer där du kan knyta samman repotaget och marknadsföring för dig som fotograf.

Då kan det bli en bra lösning för både tidning, fotograf och de avbildade.

Med vänlig hälsning

Johan Maxe



Det är rätt vanligt att man får annonsplats i tidningen som betalning har själv blivit erbjuden det. Tag inte i samma nummer bara jag hade valt annonsplats tidig vår. ...Ska man ha samarbete så gäller det både sidor om du inte vill bedriva röds kors verksamhet.

Låter som en vettig kompromiss under förutsättning att reklam har ett stort värde för fotografen

(... tänk om han inte är bröllopsfotograf? Jag är aningen tveksam till hur effektiva annonser för just bröllopsfoto egentligen är)
 
Om de inte vill betala kanske du kan föreslå att du får en annonsplats i samma nummer där du kan knyta samman repotaget och marknadsföring för dig som fotograf.

Då kan det bli en bra lösning för både tidning, fotograf och de avbildade.

Med vänlig hälsning

Johan Maxe
Positivt konstruktivt tänkande!
 
Min erfarenhet säger tvärt om. De etablerade fotograferna kan mekanismerna och vet när det kan ge mer att bjussa på en bild än att kräva betalt.

Sen handlar det också om genrer. Den genre där man är mest mån om att ta betalt i alla lägen är inom naturfoto eftersom det till skillnad mot de flesta andra genrer inte finns någon primär inkomstkälla i form av ett uppdrag. De lever mer på arkivbildsförsäljning.

Håller helt med dig. Med (etablerade?) menade jag eg en och annan i gruppen som precis börjat ta betalt och därför inte självklart varken kan kallas etablerade eller amatörer och som av naturliga skäl inte är helt säker på sin "roll " beträffande betalning
 
Acceptera gratisreklamen men kräv att få med URLen till din websida i bildernas byline (plus ditt namn förstås).
 
I övrigt brukar jag alltid hålla med om att man ska se till att ta betalt, men detta känns som ett solklart fall där man inte nödvändigtvis behöver det.

Jag inbillar mig att många av er här gärna hade ställt upp på en intervju ang erat yrke som fotograf och gladeligen hade låtit dom publicera era bilder i den minsta lilla tänkbara lokaltidningen.

Även fast detta inte är en intervju om fotografen så tror jag att bilder i en artikel i Sveriges största bröllopstidning ger större effekt reklammässigt än en intervju i en liten lokaltidning.

Känns som att många fotografer måste sluta tänka så principfast gällande betalning.

Strunta i att den snåla tidningen får gratis bilder och se enbart till vad du själv får ut av det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.