Annons

The Gimp

Produkter
(logga in för att koppla)

fretj

Ny medlem
Hej!

Jag inser att de flesta av er är Windows- eller Mac-användare och använder "Photoshop", men frågan kan ändå vara befogad. Hur står sig "The Gimp" (Windows-version kan hämtas gratis på http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/) i en jämförelse mot exempelvis "Photoshop". Jag antar att Photoshop har fler funktionaliteter, men klarar "The Gimp" det mesta man behöver eller är det värt pengarna att betala för "Photoshop"?

mvh
Fredrik

varför betala svindyra pengar för photoshop om man behärskar ett fungerande gratisprogram?? fast photoshop är iofs också gratis... att ladda hem från nätet... //

Jag har just avinstallerat mitt Gimp eftersom jag inte använde det längre. Det är väl upp till var och en vad man kräver av ett program och hur mycket man vill kunna göra med det. Personligen tycker jag att photoshop slår ut alla de andra bildbehandlingsprogram jag provat inkl. The Gimp. Varför ska man inte kunna betala för något bra och användbart förresten?
Mvh Lotta

Gimpen klarar hyggligt mycket och idén med öppen programvara är sympatisk. Men gränssnittet är kasst. För nybörjaren borde bara det att det inte finns någon förhandsvisning i verktyg som oskarp mask och nivåer avskräcka. Det gör inlärningskurvan mycket högre och är dessutom ett otyg även när man lärt sig hur verktygen funkar.

Kostar inte Photoshop Elements bara en dryg tusing?

Hej

Jag har vandrat via många enklare program och till slut tvingat aceptera att Photoshop är vad jag ev behöver.

Men detta beror mer på lathet än de andra programmens förmåga. Men att kunna köpa och/eller göra actions är ett måste om varje bild tar flera minuter att hantera etc och man vill behandla hundratals.

Jag är imponerad av vad BreezeBrowser gör för 300:- (brusreducering, färgprofiler)
Jag är mäkta imponerad av Thumbsplus för ca 700:-

Man kan nog leva rätt länge med dessa.

Gimp har jag inte kört sedan NT 3.51 tiden, då som konvertering mellan format.

Jag tor dock att sådan program kommer starkare. Det kommer snart inte att vara en självklarhet att Windows xx är det givna för hemmafolket och nu när digitalkameran slagit igenom kommer dessa typer av program antagligen att köpas upp/bundlas med billiga kameror.

Men gränssnittet är kasst.

Ja för Windows/Mac-nördar som vant sig vid att saker skall se ut på Windows/Mac-sättet. Gimp är enormt enkelt för oss som är vana vid att man inte har ett fönster som tar upp hela skärmytan. Vi vet att det ofta finns fönsterspecifika menyer (som kan dras loss och göras till egna fönster) med massa gottigt innehåll.

Man kan ju knappast förkasta ett UI bara för att det inte är precis som man själv tycker att det skall vara.

Sedan att PS har massa fler funktioner (som standard iaf) är en helt annan sak (men så kostar det därefter).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar