Annons

Thailand, vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag och tjejen drar till thailand i två veckor nu i slutet på januari och jag funderar nu på vad jag skall packa ner till kameran.

Så jag hoppas ni som är vana att resa, kanske just i thailand kan komma med lite kloka tips åt mig :)

Min kameraväska består av:
50D
Batterigrepp
50mm 1.4 sigma
17-55mm 2.8 IS Canon
70-200mm 2.8 IS Canon
+ polc filter och dukar etc.

Jag är rätt säker på 17-55.an men är zoomen värd att släpa på? använder den mycket hemma men kanske overkill?
Batterigrepp eller ej vad tycker ni?

Tack på förhand! //Peter F

Hej.

Jag hade nog lämnat 50 1,4 och batterigreppet men tagit med batterierna. Du har möjligtvis ingen vidvinkel, typ 10-22 eller nåt?

Hej.

Jag hade nog lämnat 50 1,4 och batterigreppet men tagit med batterierna. Du har möjligtvis ingen vidvinkel, typ 10-22 eller nåt?

Japp det var som jag tänkte, batterigreppet får vara hemma.

Jag tänkte 50mm kanske kunde vara bra på kvällen men då kanske 17-55:an ändå räcker till.

Jag har inget 10-22 men funderar på att ev köpa, är det värt att ta det istället för ev 17-55 tro?

Jag hade inte lämnat 17-55 hemma, mitt hade jag på som oftast på en tvåveckors resa i Sydafrika i november. Om jag skulle åka med bara 2 st objektiv om jag fick välja med 10-22 så hade jag valt 17-55 och 70-200:an. Men det är jag det =)

jag var pa tobago for 2ar sen med ett 12-28 och ett 80-300... anvande bara vidvinkeln hela tiden utom typ en timme sista dagen da jag satt i hotellets tradgard o vantade pa flyget hem. fick iof ett par fina kolibribilder men det var knappt vart att slapa med sig den tunge fan for det :)

sa absolut ta din 17-55

Jag tycker man skall ta med sig så mycket som möjligt. Går det ner i väskan - ta med det. Är man van med batterigrepp så vill man förstås ha med det när man fotar på en så trevlig plats som Thailan.

Det enda jag skulle fundera på att lämna hemma är det fasta 50, din zoom är så pass bra att det funkar fint, även på kvällar.

70-200 är förstås en del att släpa på men jag skulle inte vilja vara utan en bra telezoom.

Själv hade jag med mig 40D + Sigma 10-20 + Canon 17-55 IS + 70-200 4 IS + Tamron 90 + Blixt + Ixus när jag åkte till Thailand förra året. Allt kom till användning och inte var det så besvärande att släpa på flyget. På dagarna tog jag med bara det jag ville ha och lät resten ligga kvar på hotellrummet - lite risker får man ta! :)

Lycka till!

Ska själv ner i slutet av Januari, och var där förra året också. Då hade jag med mig 17-55, som funkar alldeles förträffligt till det mesta.
En vidvinkel är ett måste tycker iallafall jag. Har mitt Sigma 10-20 som jag gillar helskarpt. Väldigt användbart både i landskap och bebyggelse.
Sen hade jag ett macro (105), mycket vackra växter och dylikt att fota därnere.
Blixt hade jag inte mycket användning för. Batterigrepp har jag inte, och vet inte heller vad man ska ha det till på stranden.
Har ni plats och gillar storslagna vyer, så packa ner stativet vetja !

Trevlig resa !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar