Annons

TFT-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
masur skrev:
Eizo FlexScan L578 (17") och L778 (19") ska finnas på den svenska marknaden i slutet av februari

En lite intressant feature med L778 i alla fall (antagligen också med L578) är att det finns en ljussensor fram på skärmen som mäter omgivningsljuset och korrigerar skärmen därefter. Intressant. Kanske lite onödigt. Men intressant.

:)
 
En skärm som verkar intresant är samsungs syncmaster 750P.


Går ej att direktlänka för att det är flash men
Gå in på www.samsung.com klicka sedan på "New Experience of innovation"
I rutan som kommer upp finns den en lista som går att scroll, välj "Premium LCD Monitor". Tryck sedan på skären så kommer det fakta och video.
 
Johan Okker skrev:

Hur mycket ytterligare vinner man på de kalibreringsbara modellerna t ex Eizo Coloredge resp Necs nylanserade SpectraView?

Och vari består egentligen kalibreringsmöjligheterna på dessa skärmar?

Man vinner mycket på dessa skärmar. Du kan i princip styra alla de parametrar du vill. Vitpunkt, gamma, ljusstyrka och så vidare. Det innebär att du kan få en skärm att hålla den färg och ljusstyrka som du vill ha. Använder du inte en sådan skärm ska du helst välja den färgtemperatur som skärmen faktiskt har (native white point brukar det kallas i kalibreringsprogrammet).

Att de dessutom använder sig av det s k DDC-protokollet gör att alla de inställningarna sköts helt automatiskt. Anslut kalibratorn, skriv in vilka värden du vill att skärmen ska ha och börja kalibrera. Bekvämt så det förslår.

MVH/Stefan
 
Stefan,
Menar du Adobe Gamma programmet med ordet kalibratorn eller är det en separat enhet?

Det skulle vara intressant att höra priset på 750:an som har kontrastförhållandet 1:1000. Är det någon som vet?

Gick in på Samsung.se och hittade TFT 19" skärmar i 190-serien med 1:750 i kontrast och det lär vara det minsta man behöver för att jobba i Adobe. Redan dom skärmarna är nu i början rätt dyra vad skall då inte 750:an kosta närmaste halvåret.
Christer
 
Christer1 skrev:
Stefan,
Menar du Adobe Gamma programmet med ordet kalibratorn eller är det en separat enhet?

Nej, jag menar en separat enhet, som till exempel en EyeOne Display.

Det skulle vara intressant att höra priset på 750:an som har kontrastförhållandet 1:1000. Är det någon som vet?

Gick in på Samsung.se och hittade TFT 19" skärmar i 190-serien med 1:750 i kontrast och det lär vara det minsta man behöver för att jobba i Adobe. Redan dom skärmarna är nu i början rätt dyra vad skall då inte 750:an kosta närmaste halvåret.
Christer

Med tanke på att Sony Artisan, som anses som den bästa CRT-skärmen som gjorts, har ett kontrastförhållande på 1:500 som bäst, är det nog att kräva lite väl mycket att en TFT-skärm måste upp i 1:1000 för att det ska gå att använda den. Med de standarvärden vi brukade använda på CRT-skärmar (O,3 cd/m2 för svartpunkt och 85 cd/m2 för vitpunkt) fick vi ett kontrastförhållande på 1:283. Visst skulle vi vilja ha mer än så, men nog räcker det med 1:500 för att vi ska kunna få till vettiga bilder :)

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Nej, jag menar en separat enhet, som till exempel en EyeOne Display.



Med tanke på att Sony Artisan, som anses som den bästa CRT-skärmen som gjorts, har ett kontrastförhållande på 1:500 som bäst, är det nog att kräva lite väl mycket att en TFT-skärm måste upp i 1:1000 för att det ska gå att använda den. Med de standarvärden vi brukade använda på CRT-skärmar (O,3 cd/m2 för svartpunkt och 85 cd/m2 för vitpunkt) fick vi ett kontrastförhållande på 1:283. Visst skulle vi vilja ha mer än så, men nog räcker det med 1:500 för att vi ska kunna få till vettiga bilder :)

MVH/Stefan

Samsungs 750p har 1:1500 och dom anger att den har den världens bästa bildkvalitén, vilken kanske inte ska tro på.
 
Läste ett test nånstans där dom mätte upp flertalet skärmar och de flesta hade runt 1:250 (vilket anses ganska lagom) trots att det stod tex. 1:500 på pappret.

Allt för hög kontrast är väl inte bra heller, om skärmen hade säg 1:10000 så blir väl det vita som att ha en strålkastare rakt i nyllet, då blir man ju bländad. Visst, det blir kanske verklighetstroget, men knappast rätt när man får ut det på papper sen.

Om man hade 1:1miljon kanske man kunde lägga upp en sommarbild med sol och bli brun... :)

Lagom är väl bäst...
 
steppen7 skrev:
Läste ett test nånstans där dom mätte upp flertalet skärmar och de flesta hade runt 1:250 (vilket anses ganska lagom) trots att det stod tex. 1:500 på pappret.

Allt för hög kontrast är väl inte bra heller, om skärmen hade säg 1:10000 så blir väl det vita som att ha en strålkastare rakt i nyllet, då blir man ju bländad. Visst, det blir kanske verklighetstroget, men knappast rätt när man får ut det på papper sen.

Om man hade 1:1miljon kanske man kunde lägga upp en sommarbild med sol och bli brun... :)

Lagom är väl bäst...

Du blandar ihop kontrast med ljusstyrka.

Om konstasten är högre är helt enkelt det svarta mörkare. Helt klart något man vill ha. Ingen skulle tacka nej till en skärm med en kontrast på 1:1000000 :)
 
Hrmm, kontrast är ju skillnaden mellan mörkt och ljust, om det svarta är helt svart, då kan det inte bli svartare, men kontrasten kan ju fortfarande öka genom att de vita pixlarna lyser starkare (högre ljusstyrka). Så klart ökar kontrasten ju närmare totalsvart det svarta närmar sig men den upplevda skillnaden är ju inte gigantisk precis.
 
steppen7 skrev:
Hrmm, kontrast är ju skillnaden mellan mörkt och ljust, om det svarta är helt svart, då kan det inte bli svartare, men kontrasten kan ju fortfarande öka genom att de vita pixlarna lyser starkare (högre ljusstyrka). Så klart ökar kontrasten ju närmare totalsvart det svarta närmar sig men den upplevda skillnaden är ju inte gigantisk precis.

Nej nu tänker du baklänges. Om det svarta vore HELT svart dvs 0% ljusstyrka och kontrasten vore 1:1000 eller 1:1000000 så blir det vita ändå svart,0*1000000=0. Rätt tråkig skärm :).

Börja med en vit pixel istället och kalla den ljusstyrkan 1. Om kontrasten är 1:1000 blir ljustyrkan för svart alltså 0.001 vilket är klart synligt.

Det är det svarta som är svårt att få till och det som man störs av och lägger märke till på en dålig skärm, inte om ljusstyrkan är lite mer eller mindre.

En annan störande källa är rummets ljus, det är inte så lätt att få en skärm att se svart ut ens när den är avstängd!
 
iSolen.se skrev:
Nej nu tänker du baklänges. Om det svarta vore HELT svart dvs 0% ljusstyrka och kontrasten vore 1:1000 eller 1:1000000 så blir det vita ändå svart,0*1000000=0. Rätt tråkig skärm :).

Ponera att en skärm har det svarta totalt svart och det vita lyser med en viss ljusstyrka (fullt möjligt i teorin), vad skulle det bli för kontrast då menar du? 0? Det stämmer ju inte.

Det är väl snarare så att det är kvoten mellan svart och vitt, enligt ett tidigare inlägg:

(O,3 cd/m2 för svartpunkt och 85 cd/m2 för vitpunkt) fick vi ett kontrastförhållande på 1:283

85/0,3 = 283 = 283/1 = 1:283

När det svarta närmar sig totalsvart går kontrasten mot oändligt.

Hur som helst, det jag menade från början var att det kan väl inte spela så stor roll om det svarta är säg 0,1cd/m2 eller 0,01cd/m2. Båda är mycket mörkt och som du säger spelar rumsbelysning och annat större roll i detta fall.

Sedan finns det väl inget fotopapper som är totalsvart heller så då blir ju slutresultatet inte som på skärmen.
 
steppen7 skrev:
Ponera att en skärm har det svarta totalt svart och det vita lyser med en viss ljusstyrka (fullt möjligt i teorin), vad skulle det bli för kontrast då menar du? 0? Det stämmer ju inte.

Kontrasten skulle bli 1/0 dvs odefinierat (+/- oändligheten om man gillar matte.) men skulle kräva ett svart hål för att få till.

Men nu finns det ju inga material som är totalt svarta så det är en meningslös beräkning, alla material reflekerar lite ljus.




Hur som helst, det jag menade från början var att det kan väl inte spela så stor roll om det svarta är säg 0,1cd/m2 eller 0,01cd/m2. Båda är mycket mörkt och som du säger spelar rumsbelysning och annat större roll i detta fall.

Sedan finns det väl inget fotopapper som är totalsvart heller så då blir ju slutresultatet inte som på skärmen.

Jag lovar, om du skulle ställa en skärm med uppmätt äkta kontrast på 1:250 bredvid en på 1:2500 skulle du nog inte ha svårt att välja.
Eller en med 1:1000 bredvid en på 1:10000. :)
 
andewid skrev:
Menar du då att det inte är värdefullt att ha en skärm som har bättre återgivning än vad papper har?

Nja, både ja och nej, om man enbart ser till det användningsområdet (slutresultat på papper) är det meningslöst att ha större återgivning på skärmen. I det fallet måste ju det bästa vara att det ser ut på skärmen precis som det kommer bli på papper. Samma princip som att det är meningslöst med AdobeRGB om det ska bli en 256färgers gif sen, eller meningslöst med 24-bitars ljud om slutdestinationen för ljudinspelningen är en ringsignal på mobilen.

Det inte sagt att man vill begränsa sig till ett specifikt användningsområde genom att inte välja den kontrastrikaste skärmen!
 
Du kan ju fortfarande simulera lägre färgrymder/destinationer någulunda bra. Så även om du har en skärm med 10 gånger högre dynamik kan du se hur resultatet blir på papper.

En annan fördel är ju att slippa komprimmera det dynamiska omfånget så extremt för att kunna visa på skärm. Film eller CCD/CMOS har kanske 2-10 gånger större dynamiskt omfång än en vanlig skärm, om inte mer.
 
niklasl skrev:
Hjälpte en vän att hårdvarukalibrera hans bärbara, en sådan där Ferrari-modell, ni vet (Acer?). Det blev klart bättre med ganska rejäla korrektioner att döma av kurvorna i Optical men när man tittade på gråkilen från DPreview såg man att separationen i låg- och högdagrar var ganska dålig (=oacceptabel). Nu är väl inte den TFT-skärmen den allra modernaste och kanske har jag gjort något fel men erfarenheten fick mig att besviket skjuta ett köp av platt skärm på framtiden några år och fortsätta med den stora Diamondtron-skärm jag har nu. Eller är det dags nu att slanta upp för t ex den Eizo-modell som Mikrodatorn tyckte bäst om?

Det är lite tufft att jämföra en bärbar dators skärm med en riktigt bra TFT-skärm. På bärbara datorer tvingas tillverkaren att kompromissa i stor utsträckning, eftersom skärmen måste vara så kompakt.

Jämför du en bra stationär TFT-skärm med en CRT-skärm, då ser du vilka fördelar en TFT-skärm har. Framförallt är den mycket mer vilsam att arbeta med. Alla som har bytt har observerat att det känns mindre tröttande att sitta vid en TFT-skärm än en CRT-skärm. Kanske är det den bättre skärpan, kanske att man slipper flimret från en CRT.

Sedan är ju färgåtergivningen betydligt mer stabil på en TFT. På den tiden jag hade CRT-skärmar kalibrerade jag dem en gång i veckan. Numera räcker det att kalibrera dem var tredje-fjärde vecka.

MVH/Stefan
 
steppen7 skrev:
Nja, både ja och nej, om man enbart ser till det användningsområdet (slutresultat på papper) är det meningslöst att ha större återgivning på skärmen. I det fallet måste ju det bästa vara att det ser ut på skärmen precis som det kommer bli på papper. Samma princip som att det är meningslöst med AdobeRGB om det ska bli en 256färgers gif sen, eller meningslöst med 24-bitars ljud om slutdestinationen för ljudinspelningen är en ringsignal på mobilen.

Det inte sagt att man vill begränsa sig till ett specifikt användningsområde genom att inte välja den kontrastrikaste skärmen!

I Photoshop har vi ju möjlighet att simulera hur det blir genom att använda Korrekturinställningar och aktivera »Vitt papper« och »Svart tryckfärg«. Problemet är ju bara att det är få skärmar som klarar av att visa alla de färger som vi kan visa i tryck.

MVH/Stefan
 
Ny 19" Sonyskärm med 1:1000 kontrast

Bortsett från all teknik gick jag in på PC City häromdagen och tittade på och jämförde c:a 15 av deras TFT-skärmar av olika fabrikat och storlekar.

En skärm som skiljde sig helt från dom andra var en ny 19" Sony med 1:1000 i kontrast. Bilden på den var som att titta på ett riktigt foto. Den var inte dyrast heller 5990 kr, men bilden var superfin. Tyvärr hade den en konstig fotställning. Men det kommer väl andra framöver om man kan lugna sig lite med TFT-inköp.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar