** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Testremsor

Produkter
(logga in för att koppla)

lukin

Aktiv medlem
[mastodonttext]

Funderade lite över det här med testremsor häromdagen, och läste lite på nätet om att använda sig av bländarsteg istället för fasta tidsintervall. Funderade lite på det hela, kombinerade matematiken med fotokunskaperna, och testade i mörkrummet. Här nedan har jag skrivit ner lite vad jag kom fram till.

När man gör provremsor i mörkrummet exponerar man ofta varje del av testremsan i tidsintervall, som ökar med en konstant tid hela tiden. Exempelvis 3 sekunder. Detta har dock en stor nackdel, nämligen att skillnaden i svärta inte blir lika mellan de olika exponeringarna efter som pappret reagerar inte reagerar linjärt på ljus, utan logaritmiskt. Jag har exprimenterat lite med en metod som hjälper dig att göra testremsor med lika intervall mellan varje exponering. Denna metod kräver två testremsor för varje försök, men träffar å andra sidan "rätt" lättare än traditionella testremsor då man testar ett större omfång.

Ett krav för att denna metod skall fungera tillfredsställande är att förstoringsoptiken bländare är någorlunda pålitlig, att ett bländarstegs nedbländning verkligen minskar exponeringen med 50%. Små variationer kan dock accepteras, då den slutliga exponeringen görs med den bländarinställning som den sista testremsan görs med.

Metoden bygger på att man först exponerar en testremsa med hela bländarintervall, för att sedan göra en provremsa där varje exponering skiljer sig ungefär ett fjärdedelsbländarsteg (värdena avrundas för att man enkelt ska kunna ta tiden, själv använder jag inget exponeringsur, vilket gör att halvsekundsprecision är max). Hela bländarsteg är visserligen ganska stora steg, och jag experimenterade först med halva steg, men skillnaden mellan den första och andra testremsan blir då löjligt liten. Hela bländarsteg gör dessutom att även en blind höna hittar ett korn. :)

1. Börja med en lämplig bländare, efter lite rutin från förstoringsapparaten vet du ungefär vilken exponering som behövs. Satsa på att få en exponeringstid omkring 10 sekunder. Blända gärna ner något mer än vad som krävs. f11 eller f16 är en bra utgångspunkt för mig när jag förstorar småbild.

2. Exponera en testremsa. Exponera enligt följande: 2.5s, 2.5s, 5s ,10s, 20s

3. Framkalla testremsan och bestäm exponeringen. Välj den exponering som är lite ljusare än vad du vill ha, eller om nån är "mitt i prick", välj den som är aningen ljusare.

4. Den tredje exponeringen på remsan är nu 10 sekunder för den valda bländaren. För att kunna få precision med fjärdedelssteg behöver vi utgå från 10 sekunder. "Avståndet" mellan exponering 3 och den utvalda exponeringen är det antalet steg du ska justera bländaren. Är den utvalda exponeringen mörkare än den tredje exponeringen, öppna bländaren, är den ljusare, blända ner.

5. Exponera nu en ny testremsa med tiderna 10s, 2s, 2.5s, 2.5s, 3s, 4s, 4.5s. (fjärdedelsstegsserien). Du behöver inte göra alla, med 5-6 steg är lämpligt att få med på samma remsa.

6. Framkalla remsan. Välj den önskade exponeringen, summera tiderna fram till den exponeringen (exempelvis om det är exponering 3, 10+2+2.5=14.5).

Det kan verka lite krångligt, men när man väl lärt sig talserierna så går det fort.

Överkurs: Om du i steg 3 hittar en exponering som är mitt i prick, Justera bländaren i steg 4 för att matcha den, och blända ner endast ett halvt steg extra. Detta är speciellt lämpligt om du gör få exponeringar på varje testremsa.

Behöver du exponera mera? Dubbla alla tider! Eller dubbla, och dubbla igen! :)

Själv använder jag mig av steg i mökrummet, som du säger en halvering eller fördubbling av tiden ger ett bländarsteg.
Din metod med testremsor tycker jag verkar jobbig, men det är nog en personlig sak.

Efter att skaffa mig en StoppClock upplever jag att arbetet är betydligt trevligare, tiduret har en inbyggd funktion för testremsa med 1/4 stegs variation mellan remsornas steg. När man funnit vilket steg som är korrekt så trycker man helt enkelt lika många ggr. på öka knappen och man har korrekt tid.
Klockan har 2 verk som man enkelt växlar mellan, mycket praktiskt om man använder sig av splitfiltermetoden.
Klockan är även programmerbar så att man kan ställa in flera steg med efterbelysning, vilka också beräknas i steg baserade på grundtiden, praktiskt om man justera grundexponeringen eftersom efterbelysningstiderna då justeras samtidigt.

Men för att återgå till ditt inlägg, att använda sig av bländarmetoden är ett av dom bästa metoderna att användas i mörkrummet.

Tidigare hade jag ett riktmärke vid kopiering, att justera tiden för en exponering skall alltid göras med minst 10% av den aktuella tiden för att man ska kunna se någon skillnad i bilden.

Hasse!
Jag har också skaffat en Stopclock nyligen men skulle behöva lite guidning. Kan du inte skriva en artikel om hur att använda den.
MVH Eva

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar