Annons

Tester

Produkter
(logga in för att koppla)

Neval

Medlem
Hej

När jag ska köpa nya grejor, så kollar jag efter om jag kan hitta tester i lite olika tidningar och på nätet.
Men vilka ska man lita på, för jag såg att i ett test på Pentax d-fa 100 2,8 macro, i tidningen Digital Foto blev betyget botten, men i tidningen Foto fick det betyget Toppklass.
Så man undrar ju.

Mv. Jonas
 
Ja det är ju konstigt när betygen skiljer såå mycket.
Det var inte tidningen Digital Foto för alla?
För den tidningen kan ha lite konstiga testresultat ibland, färgad, ser allt i ett vitt skimmer.
Tidningen Foto tror jag de flesta anser är duktiga och gör seriösa tester.
Har du kollat Photozone?
Där kan du jämföra mot "piraterna". Tamron och Sigma har bra alternativ.

Micke.
 
I princip tycker jag inte man ska lita på något enskilt testresultat.

Precis som du noterat kan det skilja mycket mellan olika tester och enda sättet att minska risken för extrema över- eller underbetyg är väl att alltid ta in flera källor i sitt övervägande.

När det gäller just D-FA 100 2,8 macro tror jag det har väldigt gott renommé bland de faktiska användarna vilket du också borde ta med i beräkningen.

Summa summarum enligt mig: minst tre oberoende källor plus användaromdömen. Dessutom borde du bilda dig en egen uppfattning genom att testskjuta med gluggen innan du köper. Om du inte kan se några brister kanske de är akademiska?
 
Tackar för svaren.

Jag har redan bestämt mig för pentax.
Enligt Photozone och Foto så är Pentaxen bäst av Sigma Tamron och Pentax.
Tyvärr finns inte Tokinas 100 macro till pentax.
Så det har varit klart vad jag ska köpa, bara det att det stör mig när man läser test om en grej man ska köpa, är kass i ena tidningen och toppen i andra.
 
Pentax objektivet är troligen en Tokina med Pentax logo, Pentax och Tokina har väldigt nära samarbete.
Tidningen Digital Foto skall du läsa med en nypa salt, dom är inte speciellt seriösa, Foto därimot använder Hasselblads MTF test utrustning när dom testar objektiv, så deras tester är så seriösa dom kan bli, Digital Foto har inte tillgång till sådan avancerad utrustning.

/kent
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.