Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testat nya 100-400Zoomen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja men då så.. Den rapporterar inte maximal öppning, utan kameran tror att det inte sitter någon konverter på. Prova att öppna upp och se om kameran visar samma maximala öppning som gluggen har, när du har konvertern på.

Jeppe skrev:
Ja men då så.. Den rapporterar inte maximal öppning, utan kameran tror att det inte sitter någon konverter på. Prova att öppna upp och se om kameran visar samma maximala öppning som gluggen har, när du har konvertern på.

Ska prova det ;)

sätter du tejpen rätt?

Det funkar på både EOS 100 och EOS 650. Sätter du tejpen rätt så att den sitter kvar mellan obj-conv så kan det inte rapporteras F 8. I alla fall inte på de analoga husen. (Kanske använder sig de digitala husen av några andra kontakter för överföring av data?) Det är ju dessa kontakter som piratconvertrarna saknar - därför får man samma resultat med original som med vissa pirater.

Är det någon som vill förklara för mig varför jag fortfarande har 8 som största bländare med kombinationen EOS-1V, EF 300/4L USM och Canons nya konvertrar stackade på varandra?

Har inte testat att fotografera med den här kombinationen (har nog ingen större lust till det heller av bildmässiga och praktiska skäl), men jag är ändå nyfiken på att veta varför det blir så. Jag kan tycka att man borde tappa 3 bländarsteg..!?

forstheim skrev:
Är det någon som vill förklara för mig varför jag fortfarande har 8 som största bländare med kombinationen EOS-1V, EF 300/4L USM och Canons nya konvertrar stackade på varandra?

Har inte testat att fotografera med den här kombinationen (har nog ingen större lust till det heller av bildmässiga och praktiska skäl), men jag är ändå nyfiken på att veta varför det blir så. Jag kan tycka att man borde tappa 3 bländarsteg..!?

För du får inte stacka...
Dom är inte gjorda för det, likadant för sigma, du får räkna själv bara..

Klart man "får" ;)

Det är ganska enkelt Jonas. 1.4x extendern ger inget värde eftersom den inte är ansluten till ett objektiv, utan till en annan extender varvid endast 2x konvertern rapporterar in till huset.

Weeee.. Canon-extender-maffian har sammanträde ikväll ;)

Fast.. det är klart... det är knappt puppet får vara med.. han har ju "bara" sigmakonvertrar :p

Njae, är det verkligen så? Det tror jag inte.. min 1,4x-konverter (Soligor PRO) ger ingen signal alls till kameran, oavsett om det sitter en 2x på också eller om den är ensam..

Prova att sätta på bara 1.4:an och se om det blivit någon ändring

Soligoren ger inget värde eftersom den inte har de rätta kontakterna. Det saknas några där.

Sätter man 1.4x extendern på så rapporterar naturligtvis denna korrekt bländare till kameran eftersom den har kontakt med gluggen.

Njae, är det verkligen så? Det tror jag inte..

Ja, jag VET att det ÄR så ;)

Dessutom har du minolta, så det är förståerligt att det inte är någon kontakt ;)

Hm...den rapporterar rätt till min kamera iaf..har jag Soligor PRO 2x på 100-400:an på f/5.6 (största bländare) så rapporterar den f/11..precis som den ska.

Vänta bara tills jag kommer hem från jobbet då ska jag testa med en Kenko 2x och en Canon 2x fast den första modellen på ett 70-200/2.8L och en 5:a.

Ska nog kunna röra till den här tråden ännu mer tror jag.

;-)

Ok, nu är jag hemma..

Jag konstaterar genast en skum sak.

Om man räknar antalet kontakter i hus och objektiv så skiljer det en del.

Eos 5 (3 st Upphöjda) + 5 st

70-200/2.8L (1 + 1 Dubbel) + 8st

20-35/3.5-4.5 (3st ) + 5st

28-105/3.5-4.5 (3st) +5st

Ef 2X (OLD) (1+1dubbel) + 5st (mot kameran)
(1+1dubbel) + 8st (mot objektivet)

Kenko 2X (3st) + 5st (i båda ändar)

Man konstaterar då att L optiken har 3st kontakter som inte min Eos 5:a kan läsa av, men det kan däremot originalkonvertern.

Har 1:eek:rna och 3:an dessa tre extrakontakter, och vad gör dom ?

Om jag sedan stackar Kenkon först och sedan Canonkonvertern och sist 70-200:an så försöker Eos 5:an fortfarande att fokusera och lyckas ibland låsa på en ganska skarp halogenskrivbordslampa i ett i övrigt mörkt rum på ca 4m´s avstånd.

Det tolkar jag som att Canon i nyare kameror helt enkelt stänger av autofokusen om du använder en icke originalkonverter och bländaren piper iväg över 5.6, kan det vara så ? Har ett svagt minne av att jag läst/hört det någonstans.
Det skulle väl isåfall vara en "hellre stänga av än fungera halvbra" lösning från Canon.
Vilket man kan ha olika åsikter om, men för min del spelar det mindre roll.

Från det ena till det andra, är det någom som vet vad det är för skillnad på den gamla och den nya EF 2X konvertern ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar