Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testat nya 100-400Zoomen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nu har jag testat 100-400-zoomen (Canon) som jag tidigare ställde frågor om här på FS. Måste säga att jag är ganska nöjd med den. (den är dock inte riktigt lika skarp som 300/4,0+TC 1,4). IS:en funkar bra på sittande objekt. Fotograferar numera med Provia 100 pressat ett steg och det har faktiskt blivit ett lyft. Testbilden är en viykindad gås (ca 40 % av original resp. uppförstoring av samma bild). 1/500 s med TC 1,4 =560 mm, full bländaröppning och axelstativ.
Efter tidigare negativa inlägg om optiken ( på t.ex NPN, var det ni här på FS som fick mig att slå till. (I och för sig lite för tidigt då priserna på canonoptik sänktes i veckan).

Kornigheten beror nog på 3 st jpg komprimeringar i rad pga fel storlek och klantighet. Orkar inte scanna om bilden som jag inte sparade 1:a gången.

Nöjd so fare!

Bilagor

• vitkgåsfstest.jpg
    vitkgåsfstest.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,943
Senast ändrad:
Tonyeagle skrev:
Nu har jag testat 100-400-zoomen (Canon) som jag tidigare ställde frågor om här på FS. Måste säga att jag är ganska nöjd med den. (den är dock inte riktigt lika skarp som 300/4,0+TC 1,4). IS:en funkar bra på sittande objekt. Fotograferar numera med Provia 100 pressat ett steg och det har faktiskt blivit ett lyft. Testbilden är en viykindad gås (ca 40 % av original resp. uppförstoring av samma bild). 1/500 s med TC 1,4 =560 mm, full bländaröppning och axelstativ.
Efter tidigare negativa inlägg om optiken ( på t.ex NPN, var det ni här på FS som fick mig att slå till. (I och för sig lite för tidigt då priserna på canonoptik sänktes i veckan).

Kornigheten beror nog på 3 st jpg komprimeringar i rad pga fel storlek och klantighet. Orkar inte scanna om bilden som jag inte sparade 1:a gången.

Nöjd so fare!

Jag har sett bilder tidigare här på fotosidan med detta objektiv....impad!
Att canon sänker priserna beror nog på trycket från bl.a Sigma som säkert ökat försäljningen på grund av 300d, men då svarar säkert dom med prissänkning.
Jävligt bra för oss vanliga knegare!

Kostar hos Hegethorns 17290kr, Cyberphoto tar 19369kr. Tvåtusen kroners skillnad.
Bra objektiv men fortfarande en hiskelig massa pengar.

Har precis funderat på denna glugg. Kan någon svar mig på om det går att använda autofokusen på 10d om man kombinerar med en 1,4 converter ifrån Canon?
Fråga 2. Har någon erfarenhet av Hegethorns. De har ju bästa priset just nu?!!!/gunnar

Nej, man får ingen AF eftersom maximal bländaröppning tillsammans med TC'n blir f8. Det är bara EOS 3 och 1V, 1D, 1Ds som klarar av att ge AF vid den bländaren.

Tack för svar. Jag har funderat på Sigma 50-500 som alternativ men nu när de prissänkte Canonoptiken får det nog bli den. Det här med converter är kanske inte så lysande. f8 och manuell fokus låter inte så kul....

Jo, men det är ju inte så stor skillnad mot hegethorns pris och då vet man ju lite mer vad man får.

Jeppe skrev:
Nej, man får ingen AF eftersom maximal bländaröppning tillsammans med TC'n blir f8. Det är bara EOS 3 och 1V, 1D, 1Ds som klarar av att ge AF vid den bländaren.

En sanning med modifikation skulle jag vilja säga..

Ett 300/4 L med Kenko konverter 2x gav AF på Eos 5:an åtminstone soliga dagar i skidbacken.

Men en 3:a eller 1:a funkar nog bättre vid sämre ljusförhållanden.

Vissa modeller ska tydligen slå av autofokusen när man sätter på konverter.

Har inte kombinationen kvar så jag kan dessvärre inte göra fler tester.

Ja, naturligtvis.. Jag tänkte mer på orginalkonvertrarna, vilket man bör kosta på sig om man lagt 17kkr på gluggen. Jo, jag har provat olika konvertrar, och ja..det skiljer sig mer än man tror. Precis som du säger så krävs det en del ljus för att autofokusen ska låsa. Inget man ger sig på inne i en skog och definitivt inget man ska förlita sig till.

Ni verkar ju vara väldigt insatta i dessa långa zoom-gluggar. Man gör inte bort säg om man väljer en Canon 100-400 L IS USM (med en eventuell converter) i stället för en Sigma 50-500 där man redan har de 100 mm extra (160 med 10d)? Detta är bara min sista minuten ångest över att lägga ut en massa slantar på en optik, då vill man ju inte gärna ångra sig dagen efter...

Personligen så tycker jag sigman är rätt ointressant (50-500mm) då den saknar IS (OS)..medans deras nya 80-400mm OS..verkar mycket intressant.

Gunnar, jag har ett 50-500 sigma på min eos 10d och det funkar bra. Visst IS är klockrent och det är möjligt att man med canons L gluggar får det där lilla extra i skärpa. men vill man i första hand ha 500 mm eller mer så ligger ju sigma optiken ganska många tusen under canon 100-400 + konverter (om vi snackar nytt) vilket i alla fick mig att köra sigma. Jag är supernöjd så här långt.
/Stefan

kanske AF med tejp!!!

Jag får AF med nämnda kombination med mitt EOS 100 och hyfsat ljus. Knepet är att fästa en liten tejpbit på de tre yttersta kontakterna på konverterna på den sidan som går in i objektivet. Det är de tre kontakterna som sitter på en liten upphöjning bredvid de övriga kontakterna. (gäller originalkonverter) EOS 100 fixar även AF med 300/4,0+ 2x originalkonverter om man gör på detta vis!
Hur det är med de digitala husen vet jag inte. Någon som testat??? Om det funkar så är det ju kanon!

Tackar för tipset. Har nu beställt en 100-400 till det "nya" priset. Skall bli väldigt, väldigt roligt...

Verkar inte funka Tony.. Mitt EF 300/4L + EF 2x II rapporterar f8 till huset.. dvs ingen AF. Trots tejpade kontakter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar