Annons

Testa vår GPT

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom modellen är tränad på ungefär hela internet så tror jag att det är svårt att hindra att den kunskapen "läcker igenom", oavsett hur omsorgsfullt man försöker formulera sin prompt.

Med "prompt" menar jag den systemprompt som vi inte ser, den som ber ChatGPT att svara på frågor om Fotosidans magasin. Dessa magasin är säkerligen också en del av prompten.

Jo fast man får uppfattning att det ska vara lite som Notebook Lm. Dvs ett eget rum. Men jag ska grotta.

Det är säkert meningen, men jag är skeptisk till att det går att garantera att den håller sig till "rummet". Jag kan inte se hur det skulle gå till.

Du verkar ha rätt

Att avaktivera ”Enabling Web Browsing” innebär att GPT inte längre kan använda verktyget för att söka information på internet i realtid. Istället begränsas svaren till den information som redan finns inbyggd i modellen, vilket har en kunskapsgräns (i detta fall oktober 2023).

Det innebär att:

1. Ingen realtidsuppdatering: GPT kan inte ge svar på frågor som kräver aktuella eller föränderliga uppgifter, som dagens nyheter, väder, eller nyligen publicerade händelser.

2. Större fokus på generell kunskap: GPT kommer att förlita sig på tidigare tränad kunskap, vilket gör att svaren kan vara mindre precisa eller helt utdaterade för frågor som kräver färsk information.

3. Säkerhet och integritet: Ingen extern data hämtas, vilket minskar risken för oavsiktlig exponering av känslig information under sökningar.

Om du behöver aktuella eller specifika detaljer, bör webbläsningsfunktionen vara aktiverad. Annars kan det vara lämpligt att hålla den avstängd om du bara arbetar med statisk information eller föredrar att undvika potentiella nätverksinteraktioner.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar